Publicerat
Kategori: Drama noveller

KÄRLEKEN ELLER PENGARNA

KÄRLEKEN ELLER PENGARNA



Ett par öden av många.
För omkring 70 år sedan träffades två människor. De blev mycket förälskade i varandra. Pojken var son till en godsägare och hade det bra ekonomiskt.
Flickan kom från andra förhållanden hennes far var skomakare.
Denna förälskelse sågs väl inte med blida ögon av godsägaren. Utan de fick smyga med sin kärlek. De tyckte detta var spännande och ju mer djup blev deras kärlek

Pojkens pappa hade som sagt bra med det ekonomiska. Han hade poängterat för sin son att: Att har du inga pengar då kommer du ingenstans.
Detta hade pojken tänkt på många gånger.
Han hade berättat detta för sin flickvän som hade sagt: Men pengar är väl inte allt?
Det vare någon slags besatthet han utstrålade när han talade om pengar.
Man måste ponera också att han hade ju det andra fick slita i sitt anletes svett för.

En stor finansiär vid namn Kruger hade dykt upp på marknaden och man kunde köpa aktier av honom.
Pojken hade slitit i sin vånda att få fram sina ”egna” pengar på ett enkelt sätt.
Han sonika tog och stal pengar från sin far och köpte aktier hos Kruger.
Detta kunde han ju inte hålla hemligt för sin älskade utan nästan skröt om det.
Han hade sagt: Att när jag tjänar mina egna pengar då kan far säga vad han vill.

Kärleken till pengarna var i konflikt med kärleken till flickan.
Han tittade varje dag i börsnoteringarna och såg hur sitt kapital ökade för varje dag som gick.
En inre känsla av lust att tjäna mer pengar drev honom att stjäla mer pengar av sin far.
Nu var summan uppe i femtusen kronor. Detta var en otroligt stor summa på den tiden.

Det gick en tid och det blev vida känt att Kruger hade skjutit sig i Paris och aktierna var värdelösa. Där stod nu pojken med skulden till sin pappa.
Flickan sa till honom: Du måste säga som det är du kan ju inte ha detta inom dig.
Pojken var helt förkrossad vad skulle han göra.
Kärleken till fickan var så stor att han tog mod till sig och sa som det var till hans far.
Han far blev rasande och i samma ögonblick hade han sagt till sin son:
Du har stulit pengar av mig det är en sak men att du är ihop med slöddret det förlåter jag dig aldrig.
Du kommer inte att få ett öre av mig om du är ihop med skomakarens dotter.
Jag ska lova att om du inte är ihop med flickan så kommer jag inte att göra något
Angående de pengar du stulit.

Hela hans värld rasade vad skulle ha ta sig till. Pengarna han hade tjänat var borta.
Han fick inte beblanda sig med ”slöddret” som hans far sa.
Jag älskar ju henne av allt mitt hjärta. Frustrationen steg nästan till panik.
Om jag är ihop med henne förlorar jag ju allt!

Pojken och flickan träffades och han berättade inget han kunde inte göra det.
Utan när han gick så sa han: Förlåt mig jag älskar u dig av allt mitt hjärta.
Du behöver väl inte förlåta mig jag älskar ju också dig av hela mitt hjärta.

När det hade gått en vecka och inte pojken dök upp tyckte flickan att det var lite konstigt. Flickans far kom en kväll in till henne och tog hennes hand i sin och sa:
Jag har hört att godsägarens son hittades hängd uppe på vinden.
Flickans hjärta krossades hon blev helt förtvivlad. Hon var otröstlig. Detta kunde inte vara sant!
Pojken hade träffat en av drängarna på gården och han hade gett honom en lapp.
Denna lapp gavs till flickan. Det stod: Älskade förlåt mig.

Året gick och plötsligt blev flickan sjuk och hon lades in på ett lasarett.
Ingen visste egentligen vad det var för fel på henne. Men efter hennes bortgång sa alla att hon sörjde ihjäl sig.

Så kärleken förlorade denna gång men i slutändan tror jag att den vinner


Bo Grapenskog

Jag är 67 år gammal. Jag har fyra vuxna barn. Jag är en gammal dansbandsmusiker,spelar sologitarr,bas,klaviatur,banjo,ukulele. Musik är en stor passion. Skrivandet också. Jag är ett barnhemsbarn så jag har det som lite terapi. Andra intressen är att översätta från engelskan till svenska. Naturen är något som jag tycker om,de sjungande skogarna i Småland. Vi har ett sommarställe vid en sjö där vi är hela sommaren. Tycker om människor och är väl lite pratglad. Får jag bjuda på en kopp glädje. Glädje och skratt är två viktiga komponenter i livet. Försöker vara så positiv som möjligt.
Bo Grapenskog är medlem sedan 2015 Bo Grapenskog har 1943 publicerade verk

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren