Publicerat
Kategori: Novell

Livet på en annan planet

Livet på en annan planet

Flash fiction av Klas Stenborg

Det finns en planet flera hundra ljusår från Jorden, och den har ännu inte blivit upptäckt av människorna på jorden. Men invånarna på denna planet var väl medvetna om att jorden existerade och att det fanns liv på denna planet, ty de hade spionerat på jorden och hade skickat dit något som vi skulle kalla spioner. Utomjordingarna hade inget ord för spioner ännu. De uppfattade saker och tings essens men det kallade inte saker för olika namn. Istället gav de en kort beskrivning på saker när de kommunicerade. Detta kunde te sig märkligt för oss människor och ja, när utomjordingarna pratade med varandra så blev det en hel del kommunicerande mellan dem. En kort hälsning kunde vara som en diskussion om man såg på saken från vårat perspektiv. Men utomjordingarna pratade väldigt, och då menar jag VÄLDIGT snabbt.

Dessa utomjordingar kallade sig själva för ”det korta folket”. De kom fram till denna nya beskrivning efter det att de besökt jorden och såg hur långa människorna var. Och det korta folket kallade människan för ”det långa folket”. Det korta folket hade inte sett nåt annat liv i universum och trodde att vi och dem var det enda liv som fanns i universum.

Planeten det korta folket bodde på kallades hemmet. Det fanns inga länder utan hela planeten funkade som ett enda land. Hemmet såg ut som jorden, den hade många olika livsbärande biotoper som regnskog och sjöar och så vidare. Det korta folket bodde endast på en liten del av Hemmet. Andra områden hade de lämnat till djuren som fanns på Hemmet och de tog inte mer än det de behövde från naturen.

Det korta folket ville inget ont mot människan. De ville leva i harmoni med dem men det visade sig att människan var en ond art, den krigar och förstör. När det korta folkets spioner rapporterade tillbaka om krig och svält och katastrofer så blev det helt häpna och tyckte det var hemskt. Allt detta våld och maktgirighet som ledde till lidande och död. Inte bara människan dog utan även andra djur och till och med naturen led av människans girighet. Alla tankar om att etablera kontakt med människan sköts undan och de hoppades att människan aldrig hittade dem.

Hej, jag bor i södra Stockholm. Är 27 år gammal och älskar litteratur, natur och lite annat smått och gott. Om ni får mardrömmar av mina noveller så är jag nöjd, då känns det som att jag har gjort allt jag kan från mitt håll.
Klas Stenborg är medlem sedan 2022 Klas Stenborg har 8 publicerade verk

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren