Publicerat
Kategori: Drama noveller

Ljuset brinner

Min mage låter. Min mage gör ont. Igen.
På somrarna gör det inte så mycket. Då är det varmt och soligt. Även om solen inte skiner så gör det inget. Det finns massa annat att tänka på.
Det är mörkt och kallt i huset. Elen är borta. Pappa är borta. Min mage låter. Som att någon borrar i den.
Pappa sa att han skulle vara hemma innan det blev mörkt. Det är mörkt nu. Mörkt och kallt. Jag tycker inte om det. Något kan gömma sig i mörkret och ta mig. Då är inte jag här när pappa kommer hem.
Grenarna gnisslar mot fönstret. De ser otäcka ut. Som händer som vill ta mig. Pappa har sagt att det finns de som vill ta mig. Elaka och farliga människor. De vill inte att jag ska bo hos pappa. Fast jag vill bo hos pappa. Jag måste bo hos pappa. Han gör sig illa när han har varit borta. Ramlar och slår sig. Då tar jag hand om pappa. Hjälper honom att lägga sig och drar täcket över honom. Ger honom vatten. Då tycker han att jag är snäll.
Jag är törstig. Måste ställa mig på tå för att nå kranen. Vattnet är kallt. Jag fryser ännu mer. Måste bli varm.
Jag tittar i skåpen jag når. Ett ljus! Jag sätter det i ljusstaken. Min hand skakar när jag försöker tända ljuset så jag tappar tändstickan på bordet. Det gör inget. Bordet har flera märken och pappa bryr sig inte.
Jag lyckas tända ljuset med en ny tändsticka. Allt blir bättre. Mörkret är inte lika mörkt. När jag håller händerna över ljuset är det varmt. Skönt.
Tar med mig ljuset, måste gå försiktigt. Ställer det mitt emot mig och lägger mig i soffan. Jag är trött.
Det är mörkt. Pappa är inte hemma. Ljuset brinner.

Hej! Anna heter jag och jag har alltid tyckt om att fantisera, komma på historier och att skriva. Har jag läst en bok, tittat på en serie eller film där jag inte har tyckt om slutet har jag hittat på ett slut som jag föredrar. Det är något visst med att måla upp en bild av en person med egenskaper och personlighet, en frihet där egentligen inga gränser finns.
Annis92 är medlem sedan 2021 Annis92 har 8 publicerade verk

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren