Publicerat
Kategori: Drama noveller

Luften grå och fuktig

Stannade utanför universitetet i centrala gamla staden. Luften grå och fuktig. Några få personer promenerade längs promenaden utanför entrén. Bara tidig förmiddag. Hade rest från Tallinn mycket tidigt på morgonen. Satt ner foten i en kladdig grå snösörja. Fukten kröp in under byxorna och under kragen. Försökte röra på mig för att hålla värmen. Inte kyligt men fukten tog sig in överallt.

Början av december och vintern hade svårt lägga sig. Stod framför den vita nyantika byggnaden. Den svenska, finska, västtyska, sovjetiska, amerikanska och estniska flaggan var hissade bredvid varandra. Byggnadsställningar på flera platser i närheten vittnade om ett försök att renovera de gamla stadsdelarna. Förfallna fasader. Puts hade fallit i stora bitar på marken blandat med mycket rost och annat skräp. Såg inga hantverkare. Kanske för tidigt eller så har ransoneringen gjort att de inte kunnat komma. Känslan av förfall var påtagligt.

Entréhallen. Informationsskylt på estniska, ryska och engelska!? Visste att de hade en skandinavisk institution här. Hennes estniska och ryska hjälper oss hitta fram. Korridor till vänster. Bred och tung trappa upp. Betongväggar med marmorreliefer. Några av dess klassrum låg på andra våningen. Stor trädörr av träfaner. Fönstrets ljus från det stora fönstret lyste upp de ljusa väggarna. Kunde läsa på estniska och svenska. Finns någon här just nu? Knackade. Öppnade försiktigt och tittade in.

Röster. En kvinnlig lärare satt med några ungdomar på framdragna stolar i en ring mitt i det stora rummet. Diskussion pågick. Dröjde någon sekund innan alla plötsligt tittade på mig. Kände mig verkligen välkommen när det förstod att jag var från Sverige. Fick komma fram och presentera mig lite kort. Alla verkade helt tagna på sängen. Kände hur alla bara tittade med nyfikna blickar. Några tjejer log varmt. Svettades något men vadå, ingen visste egentligen vem jag var så efter det här skulle jag bara försvinna igen för dem, eller …

Lämnade dem och väntande utanför. Övertalade guiden från journalistförbundet att jag klarar mig. Hon skulle besöka några släktingar. Kommer överrens om att träffas igen tidig kväll i universitetets foajé. Hon ska då även ha hunnit försöka ordna med bränsle för resan tillbaka till Tallinn. Satte mig på en bred tung stenbänk utanför. Dröjde en dryg halvtimme.

novellen "möte med folkfronten" (fortsätter med del 4, Elena)

Lärare i svenska som andraspråk vid ABF Liljeholmen. Gillar läsa historiska noveller. Håller mig i form genom att springa. 1989-95 reste jag mycket i Estland. Nya möten, spännande platser och, kanske, möte med kvinnan i mitt liv. Arbetar nu på en novellsamling kring mina resor.
Arne Björn Fredriksson är medlem sedan 2016 Arne Björn Fredriksson har 56 publicerade verk

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren