Publicerat
Kategori: Novell

Min allra käraste dotter



Min allra käraste dotter…

Någongång när du själv får barn, kommer du att förstå min oändliga kärlek till dig och hur lätt det är att man i sin iver att skydda sina nära och kära, faktiskt gör dem en björntjänst, genom att inte låta dem göra sina egna misstag och lära av dom. Jag önskar att jag hade några universalråd att ge dig inför vuxenlivet men jag har ju bara mig själv att jämföra med och jag, som alla andra, har gjort både bra och dåliga saker. Några små guldkorn tror jag mig dock kunna förmedla. Ta till dig det du vill och glöm resten, valet är ditt.
För det första: Våga! Ta för dig! Ditt liv är ditt och bara du kan leva det. Låt inga fördomar eller förutfattade meningar hindra dig. Som kvinna hamnar man lätt i underläge, därför att man vill så mycket och ställer orimliga krav på sig själv. I det läget är det oerhört frestande att låta ”den store starke mannen” ta hand om allt. Men, min kära dotter, gör du så, sviker du dig själv.
Detta leder mig in på råd nummer två: Skaffa dig en solid grund att stå på. Utbilda dig. Till vad spelar mindre roll. Du måste inte bli läkare eller advokat. Huvudsaken är att du skaffar dig en grundtrygghet, sedan är du fri att kasta dig ut i livet och söka efter guldkornen i tillvaron. Faktiskt är det så att de värdefullaste guldkornen finner man där man minst anar det. Så kasta dig ut, men se till att du har något att falla tillbaka på. Glöm inte att det enda ingen någonsin kan ta ifrån dig är kunskap. Kunskap är makt. Det du lär dig är ditt vapen, din styrka och din frihet. Nu undrar du säkert hur du ska skaffa dig all denna viktiga kunskap. Då säger jag dig, är att lärdom finns att hämta överallt. Först och främst givetvis genom att gå i skolan, men minst lika viktig är den kunskap och erfarenhet du kan få bara genom att lyssna på vad andra människor har att dela med sig av. Var lyhörd.
Du ska också lära dig att ge av dig själv. Det är mitt tredje råd till dig, min älskade dotter. Men akta dig för att ge för mycket. Det är så lätt att man sin iver att hjälpa och ge, lämnar ut sig för mycket. Du måste alltid se till att du har kraft och energi kvar till dig själv, annars är du ju inte till så värst mycket nytta för någon annan heller. Så minns alltid: det bästa sättet att få, är att ge.



Ja, min allra käraste dotter, det är mycket att tänka på och ack så lätt att trampa snett och hamna på villovägar. Min erfarenhet är, att det beror på att man tänker för mycket. Ja, faktiskt ! Jag har inte blivit tokig. Vi lever i ett samhälle till stor del styrt av teknik och krafter utanför den lilla människans kontroll. I detta hårda klimat är det lätt att man blir styrd av vad den så kallade ”marknaden” förtillfället frågar efter. Man glömmer vad man själv innerst inne vill. Då säger jag dig, min kära dotter: lita på dig själv och följ din intuition. Oftare än du tror skall den leda dig rätt.
Så mitt sista råd till dig: Det är gott om -ismer i samhället och hittar du ingen som passar dig, skapa dig en egen –ism. Det finns ingenting som säger att det redan sagda och tänkta är allt som finns att säga och tänka. Kanske du, min kära dotter, en dag kommer på något alldeles nytt. Var inte rädd för det nya. Utan nytänkande, inget framåtskridande. Så sikta mot stjärnorna, men ta en bit i taget, så är jag säker på att du en dag når ditt mål, min allra käraste dotter.


Mamma

Skriver både för nöjes skull och för att det är ett för mig bra sätt att samla tankarna och uttrycka i ord vad som rör sig i huvudet och hjärtat, något som annars kan bli lätt kaotiskt. Om sedan någon annan gillar det, så mycket bättre!
Stina Enroth är medlem sedan 2020 Stina Enroth har 4 publicerade verk

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren