Publicerat
Kategori: Novell

Mixote

Det var en lång flygresa från London. Maten på flyget var okej, men inte mycket mer. Vi såg fram emot någonting helt annat. När vi kom fram till Ciudad de México var vi tvungna att bjuda på något speciellt till frukost. Vi la in våra väskor i Marlenes mors hus i södra Ciudad de México. Sedan gick vi till el Mercado för att köpa Mixote till frukost. På el Mercado träffade vi en man som sålde Mixote iklädd ett vitt förkläde. Mixote är en Barbacoa de borrego.
Vi tog med oss maten i plastpåsar till Irma, Marlenes mor. På vägen till Irma köpte vi tortillas azules som man bara kan köpa på helgerna och slog in dom i en handduk som vi tagit med oss. Hemma hos Irma dukade vi upp Mixote, det blev en underbar frukost, där även Marlenes syster Mayerlin, hennes man Kiko och deras fyraåriga dotter Mirary deltog.
- Har vi något att dricka till maten? Frågade jag min hustru Marlene.
- Jag köpte en tvåliters Coca-cola på vägen, den bör räcka. Svarade min hustru.
- Kan vi verkligen ge Coca-cola till en fyraåring? Frågade jag min hustru.
- Vi är i México nu, slappna bara av. Svarade min hustru.
Vi gav ett fint förkläde med många färger och fina mönster, som gjorde reklam för den mannens företag, som vi köpt Mixote av på el Mercado tidigare på morgonen, till Mayerlin och hennes familj. De blev glada för den fina och ovanliga presenten. Mirary drack nöjt ur hela sitt glas med Coca-cola. Det blev en riktig familjefest och en bra start på vår vistelse i México.

Jag gav ut en novellsamling Safari på Författares bokmaskin 2012, förnärvarande arbetar jag med ett nytt novellmaterial.
Sigvard Läth är medlem sedan 2021 Sigvard Läth har 26 publicerade verk

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren