Publicerat
Kategori: Relationer noveller

Mötet med minnen

Efter hon checkat in på hotellet och lämnat sin resväska på rummet beger hon sig ut. Gatorna känner hon så väl igen, trots att hon bara är här tillfälligt. Hon har sprungit längs dem genom hela sin barndom. Hon och kompisen Alvin brukade tävla. Bakom dem gick deras mammor och småpratade med varandra. De avbröt sina samtal emellanåt med att ropa ”Akta bilarna."

Hon ser in i skyltfönstren; några få bekanta och ännu fler nya. Tanken kommer till henne: Undrar vad Alvin gör idag? Vad blev det egentligen av honom?

Hennes första uppdrag här i vimlet är att hitta någonstans att äta. Guideboken finns i beredskap, uppdaterad med allt som förändrats sedan hon bodde här. I mobilen finns listan på restauranger i närheten. Kartor som visar vägen. För varje steg möter hon skyltar och samtal på ett språk som inte längre är hennes vardag, men som hon kan precis lika bra som sitt modersmål.

Precis när hon passerar en av de finare uteserveringarna hörs det välbekanta skrattet från en servitör. Han är klädd i svart förkläde och samtalar med några gäster. Guidar dem genom menyn. Hon stannar upp och betraktar deras samtal. Ler för sig själv.

Känslan för text, bild, färg och form gör mig nyfiken på det nya, noga i detaljer och ibland tänkande i helt andra banor. Lärde mig att läsa när jag var fyra år och har älskat böcker och berättelser sedan dess.
Carina Persson är medlem sedan 2018 Carina Persson har 59 publicerade verk

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren