Publicerat
Kategori: Novell

När körsbärsträdet blommar

Det stora körsbärsträdet hade funnits så länge jag kunde minnas. Stammen hade med åren vridit sig och blivit mossbelupet. Hårda vindar hade brutit av några stora grenar, sårskadan hade läkts men bildat hårda skrovliga runda märken.

Körsbärsträdet blommade. Jag lade mig i gräset och tittade upp i grenverket. Surrande bin som frenetiskt flög fram och tillbaka bland de rosa blommorna. Ivrigt sökande efter nektar med bakben tunga av gult pollen.

På avstånd hördes biltrafiken som ett svagt susande. Jag blundade och lyssnade efter andra ljud. Fågelsång, en skogsduvas kuttrande och hundskall.

Blå himmel där ett flygplan plöjde fram. Flygplanskroppen glänste och lämnade efter sig två vita ränder som upplöstes och liknade till sist bomullstussar i vatten.

Saknaden efter farmor kändes med ens överväldigande. Hon hade älskat sitt körsbärsträd. Skrek åt skatorna som försökte stjäla hennes mörkröda stenfrukter.
När de mognat kokade farmor spottsoppa. Vi satt ute i den vita trädgårdsmöbeln, åt körsbärssoppa och spottade kärnor på gräset. Tävlade om vem som fick kärnorna att landa längst bort.

När farmor dog ville farfar såga ner körsbärsträdet. Han tyckte det var fult, fallna bär jäste och lockade till sig getingar.
Vi andra protesterade och trädet fick stå kvar. Som en påminnelse över livets förgänglighet.

Några blomblad lossnade och föll ner i mitt hår. Jag lät dem ligga kvar men borstade bort en svartmyra som snabbt kilade över min nakna arm. Den kittlade mig och jag kände ett obehag.
Reste mig och lade handen på körsbärsträdets stam. Hoppades att det skulle bära mycket med stenfrukter. Så det räckte till både mig och skatorna.

När det var dags skulle jag koka spottsoppa. Sitta i den vita trädgårdsmöbeln som var nymålad och spotta kärnor på gräset. Tävla mot mig själv om att spotta riktigt långt.

Carina Larsson, värmländsk östgöte. Jag är en hustru, mamma, mormor, farmor och svärmor som försöker fånga dagen och se möjligheter i allt som sker. Frilansande reporter. Före detta lantbrukare som fortfarande gillar att påta i myllan. Ni hittar mig även på min blogg Carinas dagliga leverne.
Carina Larsson är medlem sedan 2015 Carina Larsson har 26 publicerade verk

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren