Publicerat
Kategori: Övernaturliga noveller

Odla inte champinjoner i källaren.

Odla inte champinjoner i källaren.

Det ringde på dörren och brevbäraren kom med ett paket.
- Tack så mycket sa mamman i familjen som hette Inger.
Ner för trappan kom sonen springande fram till sin mamma.
- Var paketet till mig?
- Får jag se var det min champinjons utrustning?
- Vadå utrustning sa hans mamma?
- Sonen var så upphetsad av detta paket,han rev riktigt bort papperet och slängde
det på golvet.
- Titta sa han,jag har fått världens bästa frö till att sätta champinjoner!

Sunes pappa kom just hem från jobbet och undrade vad det var för väsen och vad som stod på.
Mamma Inger svarade.
- Det är bara Sune som har fått frö till sin odling av champinjoner.
- Jaså,inget annat sa Sunes pappa som förresten hette Bengt.

Nästa morgon gick Bengt över till grannen och skulle prata lite med honom. Det gjorde han ofta.
De pratade om ditt och datt och de hade varit vänner ganska så länge.
Grannen säger till Bengt.
- Har du haft någon sådan där intuition att du känner på det att det kommer att bli något hemskt
som kommer att hända?
Bengt svarade.
- Nej det kan jag väl inte säga. Jag har inte hört något om någon jordbävning,eller skyfall eller
stormar.
- Nej,sa grannen jag menar något du känner liksom i kroppen,att det kommer att hända något?
Bengt tittade lite förvånat på grannen och sa.
- Menar du känslomässigt?
- Ja,jag menar att man har en känsla om något men man vet inte,vad den kommer ifrån.
Man vill poängtera för folk att skydda sig att inte göra detta,som jag inte vet vad det är.

Hela kvällen funderade Bengt vad han menade med detta?
- Han har nog jobbat för mycket. Jag tycker jag aldrig se honom nu för tiden,tänkte Bengt.
Natten kom och Bengt låg fortfarande och tänkte på det grannen hade sagt. Men till slut så slocknade även han.
Morgonen därpå så gick Bengt över till sin granne och ringde på.
Frun öppnade dörren och verkade väldigt ledsen.
- Vad står på ,sa Bengt?
- Det är Göran han är försvunnen,han är uppslukad från jordens yta!
- Så hemskt är det väl inte,sa Bengt. Han är väl ute någonstans.
- Nej,vi har letat överallt. Vad skulle han ha tagit vägen?

- Pratade han med dig om något han hade känt på sig?
- Vad menar du,sa frun?
- Jo,han sa i går att han hade en känsla av att något hemskt skulle hända.
- Vad menar du med det,sa frun.
- Ja,inte vet jag,sa Bengt,jag bara relatera vad Göran sa.
- Det är då hemskt det här att vi inte vet vad han har tagit vägen!
- Du ska se att han dyker upp så småningom,tröstade Bengt.

Bengt gick tillbaka till sitt hus och han hörde Sune i källaren. Han sysslade med
sina champinjoner. Hela dagen gick åt att prata om detta med sin fru,Inger.
Hon förstod inte heller hur han hade kunnat försvinna upp i rök.
Hon skulle hämta något i kylen och såg att det var champinjoner på hyllan.
- Har du satt dit dem här svamparna,frågade hon Bengt.
- Nej,det har jag inte,det måste vara Sune.
Han tog upp en champinjon ganska så stor efter en sådan kort tid.
- Hur stora ska de bli,sa Bengt?

På kvällen så ringde det på dörren och en man stod där från postverket,med ett telegram.
- Vad är det får telegram frågade Bengt.?
- Jag vet inte sa inger. Du får väl öppna och läsa det.
Bengt öppnade telegrammet och läste det.
- Hej,detta är från Göran. Öppna inga paket om ni inte vet vad det kommer ifrån.
Jag är i Uddevalla i affärer.

Bengt tittade på papperet som var om paketet och det var poststämplat i just det, Uddevalla.
Det var mycket som snurrade i huvudet.
- Vad är det frågan om,tänkte Bengt.

Han gick över till Görans hus och möttes av hans fru som berättade att de hade hittat
Göran i Uddevalla. Men polisen kunde inte göra något för Göran hade sagt att, jag är bara här i affärer.
Bengt sa.
- Har ni fått något paket de senaste dagarna?
Frun svarade.
- Jo,vår son fick ett paket med frö för champinjoner som de hade sett på Internet. De skulle växa
väldigt fort.
- Har ni ätit av dessa champinjoner?
- Ja,det har Göran gjort han är så förtjust i svamp.

Bengt han gick in i sitt hus och ropade på Sune. Men Sune svarade inte. Så han gick till källardörren och
skulle öppna den. Men se det gick inte,den var liksom fastklistrad. Bengt förstod inte ett dugg.
- Har du sett hur källardörren har slagit sig,sa Bengt till Inger?
- Nej,det har jag inte märkt.
Bengt han ropade på Sune att han skulle komma upp. Men ingen var där.
- Var är Sune,sa Bengt?
- Jag vet inte svarade inger. Han var därnere för en stund sen.

Bengt han försökte springa runt huset på utsidan och titta ner i källarfönstret.
Men det var upphängt ett stort skynke så han såg inget.
Han tyckte detta var märkligt. Vad är det som händer?
Just då står Sune precis bakom honom och säger.
- Vad gör du för något,pappa?
- Jaså,det är där du är. Var har du varit?
Sune han svarade.'
- Jag har varit hos Anders och vi har lekt med våra champinjoner som vi också har ätit av.
Nu känner vi att vi är en del av detta rike.
- Vilket rike är det du talar om,säger Sunes pappa?
- Ett fantastiskt rike,säger Sune. Vi tog bara en liten bit av champinjonen och då uppfylldes vi
av en röst som sa.

- Det är så att ni är nu medlemmar av DET LJUSA RIKET.
- Det betyder att miljoner pojkar över hela landet har fått dessa champinjoner. När man äter dessa
så upptar det Ljusa Riket alla gener i hela er kropp. Så nu är ni inte jordvarelser längre.
Utan ni tillhör det Ljusa Riket som ligger i det astronomiska bältet ungefär tre miljoner ljusår härifrån
Nu ska ni ta över den makt som era jordvarelser har. Ni får också en kosmisk styrka och kan med den
åstadkomma det mesta. Ni behöver inte tvinga jordvarelserna att äta av champinjonerna. De kommer
själva att vilja ha dem.

Bengt han trodde inte sina öron. Detta måste vara en mardröm. Han nöp sig i armen,men han vaknade
inte,utan detta var verklighet.Nästan alla pojkar runt landet hade fått dessa champinjoner. Så nu var det
rymdvarelser som har tagit över människans kropp. Han försökte kämpa emot när Sune erbjöd honom
att äta lite av champinjonerna.
Tyvärr så lyckades det inte,utan champinjonen kom närmare och närmare Bengts mun.
Sune sa.
- Mamma har också ätit av dem,dem som stod i kylskåpet.
När Sune hade sagt det sa Bengt.
- De smakade väldigt bra de här svamparna. Vad har du gjort med dem och varifrån kommer dem?

Bo Grapenskog



Jag är 67 år gammal. Jag har fyra vuxna barn. Jag är en gammal dansbandsmusiker,spelar sologitarr,bas,klaviatur,banjo,ukulele. Musik är en stor passion. Skrivandet också. Jag är ett barnhemsbarn så jag har det som lite terapi. Andra intressen är att översätta från engelskan till svenska. Naturen är något som jag tycker om,de sjungande skogarna i Småland. Vi har ett sommarställe vid en sjö där vi är hela sommaren. Tycker om människor och är väl lite pratglad. Får jag bjuda på en kopp glädje. Glädje och skratt är två viktiga komponenter i livet. Försöker vara så positiv som möjligt.
Bo Grapenskog är medlem sedan 2015 Bo Grapenskog har 1943 publicerade verk

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren