Publicerat
Kategori: Drama noveller

Övergångsstället

Hur många gånger har man inte känt sig irriterad över att passera ett övergångsställe på Götgatan. Det är inte bara övergångsställen som framkallar irritation. När en storstadsjeep med mörkblå färg och en silvermålad linje längst med hela nedre lacken slänger sig ut i promenadbanan på Götgatsbacken och får förskräckta promenerande personer att kasta sig åt olika håll för att undvika den skenade bilen. Då kan man bli riktigt irriterad. Men det finns värre situationer som fotgängare, framförallt i Ciudad de México. Det är alltid ett risktagande att passera ett övergångsställe i Ciudad de México. Bilarna kör enormt snabbt, långt över hastighetsbegränsningen. En bil kan stöta till dig i hög hastighet med oanade skador som följd och man vet aldrig när ambulansen kommer, om den kommer och om de kommer är oftast personalen mest intresserad av att tömma dina fickor på värdesaker innan de ger dig någon form av hjälp. Man har också en viss tid på sig att passera övergångsstället, innan trafiken kommer i full fart från olika riktningar. En nedräknare som oftast startar på 48 sekunder ibland mindre, räknar skoningslöst ner tiden som du har på dig att passera övergångsstället. Varken mer eller mindre, innan trafiken sätter igång i full fart. Det tas ingen hänsyn till om du är långsam på grund av sjukdom eller ålder, du har en viss tid på dig, varken mer eller mindre. Ibland lyser övergångsstället rött, ibland grönt. Det verkar inte finnas någon logik i färgväxlingarna.
Det är inte tryggare att gå på trottoaren. Den är ofta ojämn och svårframkomlig och i värsta fall innehåller den brunnslock som är dåligt tilltäppta eller har släppt helt och hållet. Framförallt barn har trampat igenom en brunnslucka och fallit ett 20 tal meter ner i en avloppstunnel med dödsfall som tragisk följd. Så du måste hela tiden observera var du sätter ner fötterna när du går på trottoaren.
Det bästa är att stanna hemma så att alla problem undviks, då slipper man också den mängd av personer som överbefolkar gatubilden.

Jag gav ut en novellsamling Safari på Författares bokmaskin 2012, förnärvarande arbetar jag med ett nytt novellmaterial.
Sigvard Läth är medlem sedan 2021 Sigvard Läth har 27 publicerade verk

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren