Publicerat
Kategori: Novell

Rymdkadett-X25

Nalle var en helt vanlig kille med en vanlig dröm; alltsedan 10 års ålder hade han haft en önskan om att bli rymd-kadett. Modern berättade att han hade pratat om sin framtid som rymdkadett varje dag sedan dagen då han fyllt tio.
Vid familjens varje vecka återkommande besök till stadsdelens affärscentrum hade Nalle nästan alltid tjatat till sig leksaker och litteratur som handlade om livet i rymden. Och hans snälla föräldrar hade nästan alltid gett med sig och köpt prylarna till sin vetgirige lilla son.
Det här med att föräldrarna var snälla var inget nytt. Lagar hade tillkommit år 2115, som därefter reglerade föräldrars bemötande av sina barn. Barnen hade fått mer att säga till om, och kunde fatta vissa beslut rörande sin egen framtid i samråd med en professionell framtidsplanerare. Dessutom var allt som var psykiskt (och fysiskt, naturligtvis) skadligt för de uppväxande småttingarna helt förbjudet. Detta hade fått till följd att det var en självklarhet att man främjade barnens utveckling, och att det hela fördes vidare från generation till generation.

Nalle hade småningom vuxit upp och började på kadettskolan efter den ordinarie skolgången på 10 år. Han hade klarat kadettskolan med högsta betyg och hade även utmärkt sig som en duktig idrottare. Ja, Nalle hade visat sig vara en begåvad ung man, gjord av “det rätta virket”.
Han fick också ganska många vänner och hade skaffat ett stabilt socialt nätverk.

Då han kom ut i arbetslivet och började sin bana som rymdkadett märkte han snart att det passade honom som “handen i handske”, och han förkovrade sig snabbt i sin nya roll.
En dag kom det ett uppdrag från ledningen. Nalle hade rykte om sig att vara en skicklig pilot och utvaldes därför uppdraget att rekognisera i en närbelägen galax. Det var ett längre uppdrag och skulle ge Nalle möjligheten att gå i tidig pension efter uppdragets slut. Han skulle då erbjudas ett bra boende och ekonomiskt oberoende för resten av sitt liv. Nalle beslöt att han skulle acceptera uppdraget. Det skulle efter vissa förberedelser påbörjas tämligen omgående.
Han skulle vara borta många år, och inte få möjlighet att träffa sina vänner eller familj. Han skulle inte ens ha någon möjlighet att kommunicera med någon annan än skeppets moderdator under sin långa resa.

-Rymdkadett X25, anmäler sig till blå Ledare, sa Nalle med högtidlig stämma, denna tidiga majmorgon då uppdraget skulle gå av stapeln.

Det hade blivit dags. Nu skulle Nalle starta från rymdbasen och lämna solsystemet för sin långa resa ut i yttre rymden. Han skulle efter ett tag färdas nästan lika fort som ljuset. Det krävdes en riktigt skicklig rymdkadett för det här uppdraget.

Redan efter starten kände Nalle att han tagit ett riktigt beslut. Han såg verkligen fram emot sin resa, och de äventyr han kanske skulle få uppleva.
Han passerade snart de yttre planeterna i solsystemet, och vidare ut i rymden.
Nu kände han sig äntligen som en riktig rymdkadett. Det var det här han hade väntat på och kämpat för. Nalle var på väg ut i stora världen....

Gillar att skriva och läsa. Född 1966.
Johannes är medlem sedan 2016 Johannes har 14 publicerade verk

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren