Publicerat
Kategori: Djur noveller

Sagan om dinon bertil

Kapitel 1 Bertil föds till världen!

Det var en vacker dag i skogen och på fälten. På ett fält brevid en skog så hade en flock dinos en häggnings tid. Det betydde att alla i flocken skulle få ungar. Alla hade gjort i ordning sina bon och lagt äggen på plats och väntade nu ivrigt att deras ägg skulle kläckas. Alla i flocken var oroliga på när äggen skulle kläckas. Speciellt ett par dinosar som redan hade förlorat 3 ägg redan av äggtjuvar. Dom dino par som mest var oroliga hette leffe och Sara. Deras sista ägg ville dom att det skulle kläckas. Det tog 20 min för alla dinosar att vänta men efter 20 min så kläcktes var av en av dinosarnas ägg. Speciellt glad blev Sara och Leffe när deras enda ägg skulle kläckas. Sara och Leffe såg när deras ägg kläcktes och ut kom deras unge ut frisk och stark. Sara och Leffes unge var en hane så de kallade sin unge för bertil. Bertil blev snart så gammal att han lekte med de andra dino ungarna som var i flocken


Kapitel 2. Bertil lämnar flocken och lever sitt eget liv!

Bertil lekte glatt med de andra dino ungarna men på något sätt kännde han sig inte hemma bland flocken. Åren gick och när Bertil hade blivit 10 11 år så fattade han ett beslut. Han gick till sina föräldrar Sara och leffe och sa att han ville lämna flocken och börja leva sitt eget liv med vänner och inte i flock. När leffe och Sara hörde detta blev de naturligtvis ledsna men förstod att Bertil var gammal nog att klara sig själv. Så nästa dag gav sig Bertil av från flocken. Han vinkade till flocken hejdå och de vinkade tillbaka. Sen gav sig Bertil av för att leva sitt egna liv. När Bertil hade kommit bort från flocken en bit så kom han till en skog. Det var en vacker skog med en liten bäck som rann inne i skogen och fisk fanns och gräs och olika slags frukter. Här bestämde sig bertil för att stanna ett tag. Men Bertil var glad att han lämnat flocken för nu ville han börja sitt egna liv inne i skogen.


Kapitel 3 Livet inne i skogen!

Livet i skogen var toppen för det fanns fisk det fanns olika slags frukter på träden. Bertil lärde känna invånarna inne i skogen. Han fick nya vänner typ som kaniner rävar och andra djur som fanns i skogen. Han hjälpte till med deras problem. Alla bertils nya vänner var tacksamma över hans hjälp. Det blev sent och mörkt. Bertil hittade en plats att sova på. Det var brevid några buskar bertil skulle sova. Bertil la sig ner och somnade snart. Men mitt i natten hörde Bertil ett fruktansvärt ljud långt borta i skogen. Bertil vaknade snabbt till och vände sig om och såg åt det håll ljudet kom i från. Han gick dit åt det håll ljudet kom ifrån. Det var mitt i natten och Bertil var trött men han kunde inte låta det stackars djuret som lät jätte ledsen bara lämna det. När Bertil kom fram till platsen såg han vad det var som lät. Det var en gorry som fastnat med sin svans i några stenar. Gorryn vände sig om och fick syn på Bertil. Bertil själv blev inte rädd bara lite sur. För han visste vad en gorry var ch vad en gorry kunde göra. Men gorryn bad Bertil att få bort stenarna från hans svans. Bertil tvekade men då sa gorryn. Om Bertil bara hjälpte Gorryn loss skulle han inte göra Bertil illa. Heders ord sa gorryn. Bertil gick då till gorryns svans och föste bort stenarna. Stenarna var inte så jätte stora så bertil orkade ta bort dom. När gorryn var fri från stenarna kramade han snabbt om Bertil och tog tag i bertils tass och skakade den upp och ner. Gorryn tackade bertil och sa att han hette Olof. Olof sa till Bertil också att han var skyldig Bertil en gentjänst Sen efter en liten stund släppte gorryn taget om Bertils tass och sprang i väg längre in i skogen för att jaga en kanin. Bertil stod där helt stilla visste inte riktigt vad han skulle säga. Men efter en stund gick bertil tillbaka till sin sov plats brevid buskarna och somnade om. På morgonen vaknade Bertil jätte trött och seg efter den hjälp gorryn ville ha. Bertil gick omkring i skogen och hjälpte alla som behövde hjälp med saker. Men han såg inte till Olof nånstans. Skönt det tyckte Bertil för han tyckte inte om gorrysar. Men livet i skogen vara ganska toppen tyckte bertil. Han umgicks med vänner och andra djur i skogen. Men det han helst inte ville var att leva i bland en flock. Kom det en flock dinosar eller gorryn eller magidrakar så höll sig bertil undan.



Kapitel 4 Inne i grottan!
Image

Livet i skogen fortsatte och Bertil umgicks med sina vänner i skogen. Men en dag började det skaka i marken och sprickor började att bilda sig i marken. Det hade börjat bli jordbävning. Träd och stenar och alla växter åkte ner till marken. Bertil som inte kunde flyga än sprang för sitt liv. Sprickorna följde efter Bertil som en svans. Bertil var jätte rädd för det här var hans första jordbävning i sitt liv. Bertil sprang och sprang för sitt liv men sprickorna hann i kapp Bertil. Bertil åkte nästan ner i marken på grund av sprickorna men Bertil hävde sig upp med sin styrka och fortsatte att springa. Bertil såg en grotta och sprang in dit. Sprickorna slutade att följa efter Bertil. Bertil andades lättat ut. Men marken skakade fortfarande omkring Bertil. Några stenar i taket lossnade och Bertil såg sig upp och hann inte riktigt med eftersom han fick en sten i sitt huvud. Allting blev svart för Bertil och han svimmade. Timmarna gick länge till slut avtog jordbävningen. Sent på kvällen vaknade Bertil upp. Han fick se en stor sten täcka ingången till grottan. Bertil morrade surt åt stenblocket. Men sen hörde Bertil ett ljud bakom sig och vände på sitt huvud och fick syn på en shadow dino. Bertil visste inte vad en Shadow dino var för något. Men en sak var säker. Han tyckte det var skönt att inte vara själv inne i grottan. Bertil log mot shadow dinon. Shadow dinon log tillbaka. Shadow dinon sa till Bertil att han hette Kurt. Bertil frågade då Kurt om han visste om det fanns en annan utväg ut ur grottan. Kurt nickade på sitt huvud mot Bertil och hjälpte Bertil upp på fötter. Medans de gick inne i grottan sa Kurt att det fanns en stor dal på andra sidan grottans utgång. Bertil frågade hur långt utgången var. Kurt sa att det skulle ta några timmar att komma dit. Så efter 5 timmar så vilade sig Bertil och kurt lite och drack lite vatten som fanns inne i grottan. De slog läger över natten. Bertil sov brevid Kurt. Grottan som Bertil och Kurt befann sig i var stor och mörk. Nja inte helt mörkt det fanns lite små hål i tacket som gav lite ljus i natt mörkret. Det ekade inne i grottan och från taket droppade det vatten ur. Flög lite fladdermöss lite här och där. Sprang lite råttor också i grottan. Bertil kunde inte sova den kvällen utan han låg vaken halva natten innan han kunde sova. Nästa dag när ljuset hade kommit in lite i grottan fortsatte Bertil och Kurt sin resa. De hade nu vandrat cirka 10 timmar i grottan och vilat på vägen. Kurt sa till Bertil att de närmade sig utgången på grottan och där dalen fanns.


Kapitel 5. Inne i den stora dalen!

Bertil var glad att äntligen få lämna grottan efter att ha vart instängd i 10 timmar i grottan. När de hade nått utgången till grottan så frågade Bertil Kurt om han ville följa med honom till den stora dalen. Men Kurt bara skakade bara på sitt huvud och sa att grottan var hans enda hem och där ville han stanna för all framtid. Bertil sa då adjö och gick bort mot bergstigen som ledde in i den stora dalen. Kurt såg Bertil sin kompis gå iväg ifrån honom. Men när Bertil hade gått ifrån Kurt en bit gick han själv in tillbaka in i grottan som var hans enda hem. När Bertil hade gått ner enda ner från bergstigen fick han se olika varelser finnas i dalen. Det var mino dinos gorrysar och magi drakar vanliga dinosar. Varelserna eller invånarna i den stora dalen hälsade Bertil som hade blivit förvånad välkommen till den stora dalen och de förklarade för honom att här lever alla tillsammans som en enda stor familj. Bertil var fortfarande chockad men glad att blivit mottagen av de andra i den stora dalen. Sen fick han syn på en vacker dino hona som hette Maja som var med sina kompisar. Bertil blev gensat kär i henne och Maja som fick syn på Bertil kännde lika dant. De dejtade varanndra några månader sen efter ett tag blev de ett par och byggde bo tillsammans och Maja la ägg. Det hade kommit en tid då Maja och Bertil skulle bilda en egen familj. Alla i den stora dalen visste om att maja och Bertil hade blivit kära och tänkte bilda familj de tänkte inte störa dom i deras privatliv men om de nånsin behövde hjälp skulle de bara ropa. För de andra i den stora dalen hade sagt att i den stora dalen tog alla hand om varanndra. Maja låg och vaktade sina ägg medan Bertil letade efter någon mat till henne. Det tog 6 veckor sen äntligen kläcktes äggen och Maja hade lagt 3 ägg och ut ur de 3 äggen kom det friska starka glada dino ungar. dino ungarna var 2 hanar och 1 hona så hanarna döpte Maja och Bertil till Jack och Jocke och honan döpte Maja och Bertil till charlie. så Jack jocke och charlie blev snart stora nog att leka med de andra dino ungarna i den stora dalen. Men Maja och Bertil levde lyckligt med sina barn och de anra i den stora dalen och Bertil kommer få va med om många nya äventyr men när det blir det är en annan historia. /slut

skrivet av: Anna bäck
datum: 4 maj
år: 2016

/Slut!


jag e glad posetive tjej som gillar att rita och skriva sagor mellan himmel och och jord. Jag är för det mesta glad och hoppas nån där ute kommer gillar mina sagor och så. alla som tycker min saga kan kommentera till mig. Jag tycker om att skriva många sagor. Det är mitt intresse.
Anna bäck är medlem sedan 2017 Anna bäck har 28 publicerade verk

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?
Annons:

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren