Publicerat
Kategori: Relationer noveller

Skapandets ordgåta

På den religionsvetenskapliga institutionen arbetade Rabbi Goldberg som lärare. Han var i 50 års åldern och märkt av erfarenheter av åldern och livet. Han väntade besök idag av 2 av hans studenter. De skulle avlämna rapport om och diskutera förslag på ämne till deras gemensamma uppsats. 2 studenter på den religionsvetenskapliga fakulteten gjorde besök hos deras lärare Rabbi Goldberg på ledig tid efter skolan och den längre av dem frågade honom efter att de satt sig vid köksbordet och blivit bjudna på 2 koppar thé ”Varför ska man skapa något i en annan människas anda och stil?”. Rabbi Goldberg satt tyst i köket i sin bostad och lyssnade på de två. Och den andre studenten av dem fortsatte ”När man kan skapa något egenskapat med egen stil?” Rabbi Goldberg mumlade något om Guds skapelse och sa sedan med klar och koncis röst ”Men inget är eget skapande. Allt är en avbild av Guds skapande, han som uppfann, myntade och skapade våra föreställningar om oss själva, Världen och våra språk”. Studenterna tittade förbluffat på sin lärare och en av dem sa förundrat ”Att det finns de som härmar andra och skapar i en annan människas anda och stil det vet vi, Men nog finns det de människor som skapar något eget med egen stil?” Läraren muttrade något om människor skapade till Guds avbild och att skapande är sprunget ur samma mysterium och sa sedan ”Allt är Guds skapelse. Allt annat vore hädelse att tro”. En av studenterna sa ”Om du har några bevis för att allt är skapat av Gud till sin avbild?” Den andre studenten sa sedan överlägset ”Vi kommer ingen vart med detta mysterium och dessa ordgåtor. Det finns inte längre några bevis för något mer ännu längre. Vetenskapen har tagit död på Guds skapelse. Han är död. Han finns inte idag. Vi människor kommer ifrån havet. Och det är knappast hädelse att tro. Tror du verkligen på Gud Rabbi?”. Rabbi Goldberg vände sig om och vände de två ryggen och tittade ut genom fönstret i köket mot bakgården, i trädgården växte det rosor och olika sorters buskar blandat med en gräsmatta full med ogräs, och han sa med blixtrande tonfall ”Detta är ett av religionens stora gåtor och mysterium, att Guds skapelse inte kan bevisas med annat än hans eget till blivande och det han skapade ur den heliga skriften, då han varit osynlig för oss människor utom för Moses, trots att Gud skapade oss en gång i tiden för länge sedan. Utan Gud skulle vi människor inte kallas för människor. Språkets tillblivelse, etik och våra föreställningar om oss själva och världen skapades av honom”. En av studenterna tappade fattningen och sa upprört ”Hur kan man tro på detta trams? Hur kan man tro på något som inte är synligt och inte syns?” Den andre studenten tillade ”Gud finns inte. Han är en fantasi och illusion. Skapad av människor för mycket länge sedan” Rabbi Goldberg utbrast indignerat ”Gör det honom mindre sann för det? Det är klart att det går att tro på Gud fast han inte syns!? Han är allt, men bara en gåta och ett mysterium i den synliga världen. Ni har lika svårt som jag att bevisa att Gud inte existerar som jag har svårt att bevisa hans existens”. Studenterna tittade förundrat på Rabbi Goldberg och den ene av dem sa ”Det är sant det du säger. Vi kommer ingen vart längre med detta”. Rabbi Goldberg avslutade samtalet med att uppmana dem att och sa till dem ”Skriv en uppsatts om detta samtal och kalla den för ’Skapandets ordgåta’” sa han och de två studenterna tackade allra ödmjukast för stunden och samtalet och lämnade Rabbis hem med den orensade gräsmattan på bakgården som var full med ogräs. Rosorna stod utslagna i full prakt. Och Rabbin kände sig lugn och sansad efter det intensiva samtalet. ”Imorgon är en annan dag än idag. Och jag tackar Gud för hans skapelse.” tänkte han.

Taleptox Skrev
Den 20201011

En ingenjör som skriver dikter, essäer och noveller. Mina texter är oftast konstnärliga skönlitterära fiktioner i det abstrakta. Varje likhet med verkliga händelser är en tillfällighet och bygger på en människas logiska inbillningsförmåga. Oftast bygger mina texter på sådant jag varit med om eller hört talas om som jag sedan skapat, omvandlat och förändrat till skönlitterära fiktioner.
Taleptox är medlem sedan 2024 Taleptox har 18 publicerade verk

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?
Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Haahaauuj

Hejsan hej hej hej hej hej hej hej hej hej hej hej hej hej

Haahaauuj

På andra plats denna veckan: Petterbroberg