Publicerat
Kategori: Novell

Snö och kyla

Det var en ihållande kyla hela veckan och temperaturen låg konstant under noll grader Celsius. Snön hade stormat fram under hela veckan och det var minst 30 centimeter snö på marken. Pendeltågen och bussarna var inställda och bilkörning var helt att glömma om man inte ville sitta fast hjälplös i någon snödriva.
Under måndagen var vi tvungna att bedriva vår undervisning på Zoom istället för i ett klassrum på Campus på Södertörns högskola i Flemingsberg. Det var med andra ord en ganska kritisk inledning på veckan.
- Vilken hemsk inledning av veckan, sa jag till min gruppmedlem Pippi.
- Tack för din respons på min novell, tyvärr hade jag inte möjlighet att närvara på
seminariet, sa Pippi.
- Kul att du gillade min respons på din novell, sa jag.
- Du skrev att det kunde vara början till en hel roman, sa Pippi.
- Det var en intressant scen som du presenterade, jag är säker på att det finns ett antal
trådar att nysta i som skulle kunna fylla ut en hel roman, sa jag.
Jag hade promenerat till skolan under hela terminen som jag läste Kreativt skrivande på Södertörns högskola. Även nu när snön och kylan, kopplat ett fast grepp om naturen. Det finns inget dåligt väder, bara dålig klädsel. Som de alltid brukade påpeka för oss, under vår militärtjänstgöring. Jag hade flera lager kläder på mig och en tjock mörkgrön jacka med fjädrar, en varm svart halsduk, grova väl fodrade bruna kängor med långa gula och bruna skosnören, en grön varm mössa, ner över öronen och ett par varma svarta fingervantar för att hålla den värsta kylan borta.
Jag satt med en smörgås i handen och en pappersmugg med kaffe bredvid mig på Arom Kaffe och Deli på Södertörns högskola, när jag tog del av följande samtal:
- Jag har skaffat mig en pojkvän nu som är lugn och skötsam. Lite av en motsats till den
kroppsbyggare som jag var tillsammans med tidigare, sa en ung kvinna.
- Alla har rätt att dölja sitt förflutna, så länge som det inte skadar någon annan, sa en ung
man.
- Jag försöker undvika att min nuvarande partner träffar mitt tidigare ex. Det är svårt när
man ska gå ut, att inte stöta ihop med sitt tidigare liv och jag är rädd för att min
nuvarande pojkvän ska råka illa ut, när han möter mitt ex och hans kompisar, sa kvinnan.
- Alla har rätt att dölja sitt förflutna. Alla har vi någonting med oss i bagaget, sa mannen.
- Jag gör vad jag kan för att dölja mitt förflutna, men det är här och nu som gäller, sa
kvinnan.
Den delkurs som vi läser för tillfället är: De språkliga verktygen. Jag är övertygad om att jag även kommer att ha nytta av denna delkurs i mitt yrke som socionom, när det gäller det utredningsarbete som är knutet till de anställningar som jag arbetar inom.
- Men hur var 1980-talet? Frågade en av mina unga gruppmedlemmar.
- Det var definitivt mer rock´n´roll, sa jag.
- Hur menar du då? Frågade en av gruppmedlemmarna.
- För det första så var det ingen som hade något fast förhållande, man låg med alla tjejer
och de gjorde likadant, en enda stor ormgrop med andra ord, sa jag.
- Men blev det inte många konflikter då? Frågade en gruppmedlem.
- Det var rena rama hälsokuren, vad jag vet så mår alla bra, sa jag.
Föreläsningen om 1980-talet planade sakta ut och vi bytte samtalsämne efter en utförlig redogörelse av 1980-talets samlevnadsfilosofi.
Jag tog en promenad i snön och kylan, förbi Flemingsbergs pendeltågsstation till Lidl för att köpa bananer och frysta jordgubbar till en underbar shake som även innehöll amaranto, havregryn och sötmandel. Jag passade på att köpa flera paket med Mariekex som jag gillar tillsammans med en kanna bryggt te. Mitt favorit te för tillfället är ett te smaksatt av blommor som fått det underbara namnet Buddha.
Det var en lång väg att promenera hem förbi Posten och Tullinge gymnasium i det tilltagande snöfallet och kylan, men jag kände mig nöjd med mina inköp som jag bar nedpackade i en medhavd plastpåse.

Jag gav ut en novellsamling Safari på Författares bokmaskin 2012, förnärvarande arbetar jag med ett nytt novellmaterial.
Sigvard Läth är medlem sedan 2021 Sigvard Läth har 26 publicerade verk

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren