Publicerat
Kategori: Djur noveller

Snytbaggarna

De lockas till kalhygget. För snytbaggarna är det som att bli inbjuden till en stor fest. Guidade av doften från nyligen avverkad barrved anländer de i svärmar. Alla klädda i svart, med gula fläckar på ryggen.
De älskar gran och tall. Klättrar vant uppför stubbarna som längs en husfasad.
Utsikten är oändlig över kalhygget.
Äter de kvarvarande trädens bark. Frukost. Lunch. Middag. Gnager sig runt, runt, runt tills plantorna dör.
Parar sig. Lägger sina ägg nära stubbarnas rötter.
Övervintrar i myllan och vaknar till liv igen under våren.
Kalhygget ser öde ut, men har en konstant myllrande puls av små kryp som tar sig genom Metropolen.
Hektar efter hektar.
Planta efter planta.
Stubbe efter stubbe.
Skyskrapa efter skyskrapa.

Känslan för text, bild, färg och form gör mig nyfiken på det nya, noga i detaljer och ibland tänkande i helt andra banor. Lärde mig att läsa när jag var fyra år och har älskat böcker och berättelser sedan dess.
Carina Persson är medlem sedan 2018 Carina Persson har 59 publicerade verk

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren