Publicerat
Kategori: Övernaturliga noveller

Som en tjuv om natten, del 2

Det var sensommar men det tropiska vädret hängde envist kvar över landet, som ett hett kvalmigt täcke låg det över dem. Hon satt i rottingstolen på uteplatsen med en kall öl i ena handen och en cigarett i den andra. Kondensen från den kylskåpskalla ölen bildade små vindlande bäckar ner för flaskan, små vita rökmoln lämnade hennes mungipa och hennes vackra solbrända lår försvann in under hennes lätta vita sommarklänning. Inifrån lägenheten hördes sommarhit efter sommarhit avlösa varandra på radion. Fredagkväll, en kväll full av löften, bilar for förbi in i radhusområdet. Tacos dukades fram, systembolagspåsar klirrade och ljudet av skrattande barn på studsmattorna som strösslade området likt maskrosor ekade mellan husen. Solen var redan på väg ner bortom horisonten men lämnade värmen efter sig. Man kunde nästan känna den, känslan av frihet och möjligheter, löften som fredagen bar med sig. Som startkablar rakt in det monotona svenssonlivet, för en stund såg framtiden ljus ut.

Hon hämtade en till flaska ur kylen och satte sig igen. Maken var borta ikväll, för ovanlighetens skull ute på lokal med arbetskamraterna. De hade inget rikt socialt liv, ingen bred bekantskapskrets med middagar eller andra engagemang. De hade båda varit vilsna i livet i många år, bränt skepp och seglat iväg ensamma. Sen hade de funnit varandra, som livbojar på en öde ocean, mitt i livet. Nu satt de här, allt som oftast tillsammans. Men det passade henne, han var hennes bäste vän och älskare, hon behövde egentligen ingenting mer. Tillsammans var de familj.

Så hörde hon ljudet av grannens altandörr som sköts upp. Episoden i hennes sovrum hade stressat henne i veckor efteråt, hon skämdes men var samtidigt extremt upphetsad av minnet. Allt eftersom dagarna gick blev hon dock alltmer övertygad om att det hade varit en dröm. Händelserna fick ett lätt moln av overklighet över sig, bleknade så sakteliga. Men grannens närvaro fick alltid hennes puls att stiga, fick henne att undra. Med en lätt darrande hand tog hon en sipp till av den kalla ölen när han plötsligt dök upp runt staketet och stod på hennes veranda.

Ledigt klädd i trasiga jeans och en blå t-shirt. Också han hade en öl i handen och ansiktet fullt av skäggstubb hade ett litet leende spelandes över sig. Vädret tänkte hon, jag borde säga något om vädret och sa sedan:

-Min man är ute med jobbet ikväll.

Vad fan var det där? Hon kunde lika gärna dragit upp klänningen och lagt sig på verandan. Helvetes skit. Han svarade inte utan tog en klunk ur flaskan och lät sedan blicken svepa ut över deras trädgård.

-Jag har bundit fast henne i min säng, sa han sedan. Med ett grovt rep och dubbla slag. Naken.

Hans ögon fixerade hennes, lite lätt vaggande, som ett rovdjur som fått korn på ett byte. Hon skrattade till och han fortsatte:

-Fan, jag hatar när det händer. Man har en slampa och en plan. Rep och stearin och leksaker köpta i butiker för människor utan stil. Man har allt det där, man spelar enligt planen, binder fast henne och inser att man inte kommer på vad man borde göra härnäst. Så jag lämnade henne där, vem vet, kanske det till och med kåtar upp henne en aning. Wasa sport, bregott och en öl och sen en till och nu står jag här.

Hon tände en till cigarett, följde spåret av hans svepande blick över trädgården. En lätt sommarbris fick hennes hår att vaja lite över ryggen.

-Ja, sa hon, känner igen upplägget. Det är fan i särklass, hårdbröd och öl. Men jag kör margarin. Gubben hade något ryck och räknade kalorier ett tag.

Hur fan kan han stå här och snacka om hårdbröd, tänkte hon. Hon hade sett de blickar han gav henne då de småsnackat över en cigg på baksidan innan läggdags. Han klädde av henne med blicken, bokstavligen. Här fläkte hon ut sig genom att öppna med att gubben var borta och han snackar om hårdbröd. Wasa jävla sport. Förtvivlat funderade hon på ett inspel för att inte diskussionen skulle självdö

-jag tycker att rutknäcke är gott jag.

Vad hade han sagt innan brödet, tanken for genom hennes huvud. Hans ögon, utbuktningen bakom dragkedjan till hans jeans och tanken på natten när hon blivit tagen, i verkligheten eller i drömmen, hade helt fått henne att tappa fokus. Det var något om hans säng? Tanken på en annan mans säng, doften av en främmande karl och spänningen i det okända förbjudna fick hennes att vällustigt knipa ihop benen. Men hon älskade sin man, gräset var inte grönare (eller brunare just den här sommaren) på andra sidan staketet! Sen försvann hon iväg igen till ekivoka tankar där hårt och vått blandades om vartannat.

-Jag överväger att hämta mattpiskan i städskrubben och ge slynan vad hon tål, kul om den äntligen kom till användning.

Han fick något drömskt dimmigt i ögonen och åter förlorade sig hans blick i fjärran. Kunde man inte ana, bland klirret av porslin som dukades upp på kvarterets uteplatser, ett lätt panisk dämpat stönande? Lätta orytmiska dunk av något som slog mot en vägg där alldeles nära. Nu var solen nästan försvunnen bakom horisonten och unisont tändes 1 miljon utelyktor från Rusta där i radhusmisären. Oset av brända flintastekar la sig som ett moln över alltihopa och döljde det sista av solljus som förtvivlat kämpade sig över kanten där långt bortom fruktträdgården.

Hon letade förtvivlat efter orden och försökte kämpa sig tillbaka till nuet. Måste hålla diskussionen vid liv. Om sanningen skulle fram så hade hon passat på att synda lite nu när hennes lite mer konservativt lagde make inte var hemma. Men det hade hon rökt under köksfläkten och spolat ner fimpen på toaletten. Hon och hundra andra skenheliga goda familjeöverhuvuden. Om någon stod i reningsverket ikväll skulle den bli stenad av de pyrande fimparna när de drog förbi.

-Man behöver inte piska, sa hon skälmskt, bara häng upp det i badrummet och låta det ånga sig slätt

Fan, handlade det om mattpiska verkligen det? Nej fan, det är ju strykjärn. Hennes ord väckte dock honom till liv igen, en ny glöd tändes i hans ögon. Hon stönade ofrivilligt till när han spände ögonen i henne, försiktigt och diskret drog hon upp klänningen en bit på låret. Skulle hon fråga om den där natten? Eller skulle det bara bli fel, släcka glöden som pyrde i henne ända sen dess. Så började moralen jävlas med henne, hon tänkte på sin underbare man. Hon skulle gå under om han var otrogen mot henne, hon trodde på tvåsamhet och ville inte göra mot honom vad som skulle döda hennes själ om det gjordes mot henne.

-Hänga upp alltså, i händerna då eller? Frågade han henne.

För ett ögonblick tappade hon tråden, avsiktligt så vände hon sig från honom när hon plockade upp den igen. Kanske skulle synen av hennes välformade stjärt få honom att själv nämna natten.

-Ja eller kör i torktumlaren, det brukar min man göra.

Hon var nöjd med upphämtningen, om man bortser det Freudianska feltramp som fick henne att dra upp maken.

Han blev förvirrad, där hans omtöcknade hjärna försökte kryssa i havet av olagliga substanser den var dränkt i. Vem var subban som satt där med mattpiskan i handen? Hade han inte en slampa i sängen? När han försökte fokusera på henne skedde det på bekostnad av balanssinnet och han vinglade till. Hon såg roat på honom kunde han urskilja innan han åter helt tappade fokus. Så hördes hennes röst helt nära hans öra, tillsammans med en varm lätt luftström som doftade öl, tobak och en aningens aningens av Cannabis.

-Vad gillar du det här? Din jävla våldtäktsman?

En sträng av klar kall smärta fortplantades från nacken vidare längs ryggraden när första slaget landade. Mattpiska my ass, det är en stekpanna din jävla smygare. Allt eftersom slagen fortsatte hagla föll han ner på knä. Fortfarande förvirrad över hur saken hade utvecklat sig. Eller inte utvecklat sig. En dimmig minnesbild av grannfrun, grannfrun som han hade visat hur en riktig karl gör det när tillfället plötsligt uppenbarade sig, och hur hon bjöd på en öl till kvällscigaretten. Maken hade varit ute och han antog att hon ville ha mer av varan. Sen tappade han medvetandet när stekpannan träffade hans tinning med en sån känsla att han bet av sig tungan.

När de låg i sängen på kvällen så sa maken sävligt, påverkad efter kvällens baluns.

-Vad har du gjort ikväll?

-Å inget min kära, saknat dig mest. Sen grävde jag lite i trädgården bara, grävde mig en grop.

Han tänkte lite surt på grannen, undra om den jäveln hade försökt sig på något. Sen släppte han det och frågade vänt

-Vill du att jag ska stänga fönstret innan vi somnar?

-Nej nu är allt lugnt, låt det vara öppet bara

Det blev dåligt väder och dåliga kläder och ett jävla dåligt humör
Peter Ökänd är medlem sedan 2018 Peter Ökänd har 3 publicerade verk

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren