Publicerat
Kategori: Drama noveller

Turkiskt bad

Efter några veckors vistelse i Turkiet, så var det dags att besöka ett turkiskt bad i Istanbul tillsammans med några nyfunna danska vänner.
- Tror ni att de tar emot oss, vi är ju i alla fall utlänningar, sa jag.
- Inget problem. De tar väl betalt som alla andra verksamheter och är bara glada att få betalande kunder, sa en av mina nyfunna danska vänner.
Vi betalade och klädde om, sedan satte vi oss i den ångande bastun med våra handdukar runt höften. Till slut kom det in en yngre man som även han hade en handduk runt höften och var liten och smal och pekade på mig. Jag fick ta av mig handduken och lägga mig på mage på en stor stenhäll som var rund, platt och jämn. Väggarna var täckta med vackert kakel, vitt kakel med vackra blå blommor som var smala men konstnärligt utformade i en slingrande stil.
Mannen hällde vatten över mig och skrubbade mig sedan ren med en borste och massor av flytande tvål som löddrade sig omkring min kropp. Jag blev sedan avsköljd och torkad med en stor handduk.
- Har du några problem som jag kan hjälpa dig med, sa mannen på engelska.
- Jag har alltid haft problem med ryggen, skolios, sedan jag var barn, sa jag.
- Det ordnar vi, sa mannen.
Mannen klev upp på min rygg och gick längs med min ryggrad medan han knep till på vissa ställen med tårna. Det gjorde mig först lite orolig, men det var helt i onödan. Behandlingen som jag fick var förstklassig och professionellt utförd.
Jag trodde att han skulle knäcka ryggen på mig, men istället försvann allt ont som någonsin suttit i ryggen. Jag vet inte om han lade några kotor på plats eller utförde någon annan mystisk behandling.
Det som hände var att jag ännu till denna dag aldrig haft några problem med min rygg. Så det måste ha varit en utsökt behandling som jag fick av en turkisk man, som måste ha varit i min egen ålder, på ett turkiskt bad i Istanbul.

Sigvard Läth

Status: Brons författare

Jag gav ut en novellsamling Safari på Författares bokmaskin 2012, förnärvarande arbetar jag med ett nytt novellmaterial.
Sigvard Läth är medlem sedan 2021 Sigvard Läth har 27 publicerade verk

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren