Publicerat
Kategori: Relationer noveller

Utpekningen – en obehaglig historia

Detta är en ruskig och obehaglig historia om två vänner som kom varandra på kant här i livet. Efter några års umgänge vände de sig mot varandra. En man beslutade sig för att åtgärda en annan vän och man. Han hade tröttnat som han sa på sin vän. Han var av uppfattningen att en annan man var sjuk och galen. Han är nog schizofren tänkte han för sig själv. Sedan sa han till mannen ”Jag vet inte var jag har dig. Hur tänker du?” Mannen blev överraskad och tänkte vad ska man svara på en sådan fråga? ”Du har börjat känna dig anklagad?” sa han till sin vän och fortsatte ”Jag har klagomål att komma med mot dig. Du tänker bara på dig själv och är en liten egoist.” Vännen tittade förvånat på den andre och tänkte på vad den andre mannen hade att säga som han hört mycket väl. ”Du lyssnar ju inte” sa mannen till sin anklagade vän. Fortfarande inget svar från den anklagade. De två skiljdes sedan åt som ovänner. En vecka gick sedan utan att de kunnat komma överens. Han kunde inte släppa detta utan ville göra skillnad och tog kontakt med sjukvården. Han som undrat var han hade den andre pekade sedan ut honom från en bild från ett fotografi han sett och vände sig till sjukvården för att finna stöd för sitt omdöme. Han visade bilden på mannen för en läkare och psykiatriker. Han ser galen ut och han är en riktig galning sa han till en läkare. Han saknade egen utbildning inom sjukvård men ändå gjorde han bluff artat en bedömning av den andre mannen, och kunde inte hjälpa den andre mannen något mer ansåg han. Han önskade att andra skulle ta hand om honom för han var av uppfattningen att den andre mannen var galen och inte klarade av att ta hand om sig själv. Detta kom in i systemet och flera register och blev väl dokumenterat av andra som anpassade sig till hans förljugna omdöme. Han hade bara hittat på det för att ägna sig åt maktutövning mot den andre mannen. Han längtade efter att göra sig av med den andre mannen och som han resonerade aldrig mer behöva se honom. Han skrev sedan ett brev till Polisen där han, utan att den andre mannen gjort något ont alls, förtalade honom och beskrev honom i svartmålande ordalag. Han beskrevs som sjuk, att han var så bekymrad för vad hans vän skulle ta sig för, och om en annan instans kunde ta hand om honom. Tiden gick utan att något hände. Sedan fattade myndighet beslut om att åtgärda och undersöka detta ärende. Det är vår plikt och vi är skyldiga att undersöka sådant som anmäls till oss sa en inspektör vid Polisen. Han satt och jublade i en lägenhet den dag de kom för att hämta den andre mannen från sin lägenhet. Skadeglädjen hos honom var enorm. Äntligen sa han för sig själv blir jag av med honom. Nu får han smaka på sin egen medicin tänkte han för sig själv. Den galningen tänkte han, nu blir han arbetslös, hemlös, inlåst och jag slipper se honom någonsin mer. Han satt sedan och skrev på en roman och tänkte jag ska bli världens största författare som någonsin levat. Och min vän honom behöver jag inte tänka på något mer. Han är en helt betydelselös människa. Nu när han fått sin diagnos och blivit omhändertagen av myndighet kan jag andas ut och tänka mer på min karriär än förut. Honom klarar vi oss utan. Och en utpekning var ett faktum som slutade såhär. Mannen som blivit utpekad satt inne i sjukvård i 2½ år och blev sedan utskriven efter gott uppförande och kunde fortsätta med sitt liv på annat håll. Han som utpekat sin vän skrev en roman utan att nämna sina egna förehavanden eller sin förra vän, dem ville han helst av allt glömma bort. Men en journalist grävde fram denna historia 10 år senare. Och en del tog avstånd från honom som pekat ut en vän. Han slutade sina dagar som författare, ensamen, bitter och utblottad på äldre dagar på okänd ort.

Taleptox Skrev
Den 20200906

En ingenjör som skriver dikter, essäer och noveller. Mina texter är oftast konstnärliga skönlitterära fiktioner i det abstrakta. Varje likhet med verkliga händelser är en tillfällighet och bygger på en människas logiska inbillningsförmåga. Oftast bygger mina texter på sådant jag varit med om eller hört talas om som jag sedan skapat, omvandlat och förändrat till skönlitterära fiktioner.
Taleptox är medlem sedan 2024 Taleptox har 18 publicerade verk

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?
Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Haahaauuj

Hejsan hej hej hej hej hej hej hej hej hej hej hej hej hej

Haahaauuj

På andra plats denna veckan: Petterbroberg