Publicerat
Kategori: Relationer noveller

Väntan

Hon visste precis vad hon skulle säga.
I det linjerade noteringshäftet hade hon skrivit upp stolpar. Vissa av orden var understrukna med rödpenna. Det var de orden hon skulle lägga extra tyngd vid.

Köksklockan klickade till för varje gång minutvisaren flyttade på sig.
Hon satt stilla på kökssoffan och följde urets svarta visare. Telefonen låg framför henne på köksbordet.
Händerna vilade i knät. Hon strök med fingret över handens ovansida där de ytliga blodådrorna låg som små blå maskar under huden.

Tiden gick sakta.
Hon visste inte när telefonsignalen skulle skära sönder tystnaden. Bara att det skulle ske.
I två år hade hon väntat. Köket blev som ett väntrum där hon varje morgon satt på den slitna träsoffan. Bara på morgonen satt hon där. Aldrig efter klockan tio. Då plockade hon undan blocket, lade ner det i översta lådan i skänken och satte tillbaka den trådlösa telefonen.

– Sluta vänta, sa de till henne.
Kunde de säga som inte längtade. De som redan lämnat hoppet bakom sig. De som inte längre trodde på en gemensam framtid.
Själv hade hon aldrig gett upp. Enträget sände hon brev och vykort. De kom aldrig i retur. Hon förmodade att de blev lästa. Även om hon aldrig fick några svar.

Hon öppnade blocket.
Den sista raden var tom. Där fattades ett ord. Ett enda ord som kunde vara nyckeln till det slutna låset.
Beslutsamt fattade hon den blå pennan med reklamtryck. Tryckte fram spetsen. Ritade några cirklar i översta kanten på bladet för att försäkra sig om att den fungerade.

Hon skrev. Med stora, lite spretiga bokstäver.
FÖRLÅT
Sedan fortsatte hon att vänta. På telefonsamtalet som hon visste skulle komma. Kanske i morgon, om en månad eller om tio år. Hon hade vant sig vid vid att vänta.

Carina Larsson, värmländsk östgöte. Jag är en hustru, mamma, mormor, farmor och svärmor som försöker fånga dagen och se möjligheter i allt som sker. Frilansande reporter. Före detta lantbrukare som fortfarande gillar att påta i myllan. Ni hittar mig även på min blogg Carinas dagliga leverne.
Carina Larsson är medlem sedan 2015 Carina Larsson har 26 publicerade verk

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren