Publicerat
Kategori: Novell

Varför dricker svensken i gemen så mycket alkohol?

Varför dricker svensken i gemen så mycket alkohol?

Spriten är värd sin vikt i guld för svensken. Man undrar varför det har blivit så? Det måste finnas ett skäl till att man dricker mer än vad man tål. Det värsta är att det går ner i åldrarna. Tolvåriga barn som är stupfulla.
Då måste det vara något fel på detta land. Jag hävdar att det är ett Pippi Långstrump-land, att man ligger med fötterna på kudden. Om det nu är av ren vilja att reta det så kallade folkhemmet. Det har försvunnit helt. Man tror inte längre på politiker eller myndigheter över huvud taget.
Myndigheter ska vara till vår gagn men så är det inte i verkligheten.
De sociala myndigheterna är ett sorgebarn utan dess like. Det har varit så i alla tider. Det begås fel på fel och unga människor får utsättas för det ena eller det andra. Man gör aldrig något fel, det är något signifikativt för myndigheter i gemen.
Vi är överhöljda av dessa myndigheter till höger och vänster. Man får inte göra det, för då blir det andra bullar. De har ingen kontakt med vanliga människor utan alla är ett nummer, ett paket som behandlas därefter.
Hur skulle ett land som vårt göra utan dessa skatter som människor lägger.
Det skulle inte bli något. Då kommer den springande frågan: Vad får vi för våra skatter?
Politiker har skott sig i alla år och tjänar mer än vanligt folk.
Då undrar man: Varför det? Varför tillhör dessa politiker inte vanliga människor? De borde väl också försöka tjäna sina pengar genom att åstadkomma något. Så fort det ska till något nytt blir det skatt på det.
De allra flesta har det kämpigt med ekonomin. Är det konstigt?
Först har du inkomstskatten, sedan moms på allt med 25 procent. Du har elkostnader. Betalar du inte din tv-licens hängs du ut och kommer du till kronofogden blir det inga roliga konsekvenser.
I ett fritt land tvingas man att betala detta. Har du sedan en bil ska du betala överpriser så det bara sjunger om det. Bensin, bilskatt och moms på reparationer.
Jag började min överskrift: Varför dricker svensken i gemen så mycket alkohol? Ja, är det konstigt med alla dessa saker som gör alla deprimerade?

Bo Grapenskog

Jag är 67 år gammal. Jag har fyra vuxna barn. Jag är en gammal dansbandsmusiker,spelar sologitarr,bas,klaviatur,banjo,ukulele. Musik är en stor passion. Skrivandet också. Jag är ett barnhemsbarn så jag har det som lite terapi. Andra intressen är att översätta från engelskan till svenska. Naturen är något som jag tycker om,de sjungande skogarna i Småland. Vi har ett sommarställe vid en sjö där vi är hela sommaren. Tycker om människor och är väl lite pratglad. Får jag bjuda på en kopp glädje. Glädje och skratt är två viktiga komponenter i livet. Försöker vara så positiv som möjligt.
Bo Grapenskog är medlem sedan 2015 Bo Grapenskog har 1943 publicerade verk

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren