Petra Bussman

Petra Bussman

Född och uppvuxen i Helsingfors, Finland, men studerar folkloristik i Åbo, Finland. Har hittat på berättelser sen jag var 4, men har först nu börjat skriva på allvar. Jag får mest inspiration av musiken jag lyssnar på och det som händer runt omkring mig, oftast något jag själv varit med om. Publicerade min första novell i en dagstidning i höstas.

Orsaken varför jag började skriva var att det skulle vara roligt att ge ut någonting. Senare kom jag på att jag skriver för att det är mitt sätt att kommunicera med ytter världen. Jag har länge varit rädd inom mig, dels p.g.a en mild panikångest, och då önskade jag att folk skulle kunna läsa mina tankar. Tankarna blev till ord i mitt huvud och det är de jag skriver ned.

Publicerade verk: 0
Medlem sedan: 2015

Författarens noveller:

Mod och Rädsla

Petra Bussman

Jag måste vara modig och lämna dig nu. Jag vill följa med dig dit du ska. Till andra sidan. Du höll mig alltid i handen. Men jag måste släppa din hand nu. Hur rädd jag än är. Men jag tänker…

Klicka här för att läsa hela »

Låt mig gå

Petra Bussman

Mörkret hade lagt sig över staden. Hon kunde se sin andedräkt framför sig. På marken låg det döda löv. Luften var kall. Inga fåglar hördes som det annars gjorde nere vid ån. Hösten var här.…

Klicka här för att läsa hela »

En söndagsmorgon

Petra Bussman

Vi har känt varandra i en tid, du och jag. Närmare fyra år, om man ska vara säker. Du stod där med ditt kastanjebruna hår utsläppt. Du såg nervös och rädd ut, medan du kollade in menyn. Nuförtiden…

Klicka här för att läsa hela »

Sommarens mörka dagar

Petra Bussman

Daniel klädde sig i sin svarta rock och sin svarta väst. Taxin skulle snart vara utanför. Hans bror, Thomas, stod och kammade sig i spegeln. Han var alltid så noggrann med sitt utseende. ”Är du…

Klicka här för att läsa hela »

Kräftskivan

Petra Bussman

Bordet var färdigtdukat. Kräftornas röda färg blänkte i taklampas sken. Bredvid kräftfatet stod en korg med ett berg rostat bröd och bredvid stod smörbyttan. Att fira kräftskiva var roligt. Det…

Klicka här för att läsa hela »

Att döda sin far

Petra Bussman

Jag gick med tunga steg mot mina föräldrars hem. Hjärtat bultade i mitt bröst. ”Ska jag göra det eller ska jag inte?” Beslutet vägde tungt i mitt sinne. Medan jag tänkte öppnade jag ytterdörren.…

Klicka här för att läsa hela »

Författarens dikter:

Hjälp mig säga farväl

Petra Bussman

Nu slocknade din kloka blick Ditt glada skratt Ditt ädla hjärta brast Nu var det dags för dig att säga god natt Hjälp mig att säga farväl Jag kan inte förstå att du är borta Nu känns dagarna…

Klicka här för att läsa hela »

Mannen och Havet

Petra Bussman

Det står en man och ser ut mot havet Det står en man och ser på vågorna Det står en man och beskådar undret Det står en man och ser på havet Och han står och andas in den salta luften Medan han…

Klicka här för att läsa hela »

Så du ska tystna nu

Petra Bussman

Så, du ska tystna nu? Och glida fram i din kanot på lugna vatten Andas in den friska luften av hav Och vinden som viner i ditt öra Din skugga blev dock med mig Den bär jag med mig tills vi möts igen…

Klicka här för att läsa hela »

Om jag aldrig fötts

Petra Bussman

Vad är meningen med att leva? Att födas? Att inte försöka dö? Att se dig och inte försöka gråta? Ibland vill jag bara hålla om dig Krama om dig Kyssa dig Kalla dig för min Min själ känns så…

Klicka här för att läsa hela »

En Längtan

Petra Bussman

I den nattsvarta dimman Ser jag henne stå varje dag En kvinna så ljuv och skön Varje gång jag ser henne, måste jag be en tyst bön Ibland, när jag ser henne stå där Vill jag bara dö Även fast…

Klicka här för att läsa hela »

Stand the ground

Petra Bussman

People sitting down to make a judgement People sitting down to judge other peoples lives People think they do the Word’s fullfillment People pushing others away because of close minds But I still raise…

Klicka här för att läsa hela »

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren