Boris Söderberg

Boris Söderberg

Boris Söderberg 1940 i Borås. Uppvuxen i Varberg. Gick till sjöss som skanskalle 1959. Seglade sedan som motorman och maskinist i oceanfart fram till år 1979 då en olycka i M/T Erato satte stopp för ff sjökarriär. Skrivit sedan tidiga år, såväl poesi som prosa ofta med anknytning till sjömanslivet såsom det var under ff sjömanstid. Startade 1979 grossistföretaget Holiday Music AB som han innehade fram till 1994. Därefter blev Söderberg innehavare av bok-antikvariatet Trumpeten som han innehade fram till 2006. Söderberg har som medförfattare deltagit i flera antologier, den senaste "På Fallrepet" utkom 2014 i föreningen Bokanjärernas regi. På eget förlag har ff utgivit diktsamling och roman. FF är sedan många år bosatt på Himmelriksgränden i Helsingborg.

Publicerade verk: 0
Medlem sedan: 2015

Författarens noveller:

Rundvaskningen

Boris Söderberg

Hon var klar i badrummet. Rosig och nyduschad och med det korpsvarta håret konstfullt invirat i en färgrann handduk, kom hon ut i hallen. - Nu är det din tur! Men ingen ”Liver-poolare” i kväll,…

Klicka här för att läsa hela »

Författarens dikter:

Septembersolen värmer skönt

Boris Söderberg

Septembersolen värmer skönt och sommarn dröjer kvar i parken är det härligt grönt och trädens grenar bladen har Ännu nån dag vi glädjas får åt ljusa dagars härlighet men obevekligt tiden…

Klicka här för att läsa hela »

Ordval

Onahama

OTYDLIGA, HALVFÄRDIGA ORD, HÄNGANDE I LUFTEN, DALLRANDE, OCH AVVAKTANDE SOM VISPGRÄDDE UTAN SOCKER. VOKALER OCH KONSONANTER HULLER OM BULLER, OAVSLUTADE MENINGAR, PARENTESER OCH FRÅGETECKEN. IBLAND…

Klicka här för att läsa hela »

Hjältar

Onahama

Att som Balthazar dräpa slemmiga varelser i märgelgravars djup är endast historiskt gloriferade hjältar förunnat. Vi andra, hjältar i dagens vardag lär inte hyllas och ihågkommas på samma sätt.…

Klicka här för att läsa hela »

Tiggerskan på Stigbergstorget

Onahama

Tiggerskan på Stigbergstorget I torsdags förmiddag blåste det stickigt och kallt över Stigbergstorget och den unga tiggerskan som satt hopkurad på en brädbit vid sidan av dörren till Hemköp, såg…

Klicka här för att läsa hela »

Sensommarstrålar

Onahama

Sneda sensommarstrålar letar sig in över balkongen, luften är ren och klar, inte alls så kvalmig som för några dagar sedan och det är mycket tyst och stilla. Allt är så himla skönt,nästan sakralt…

Klicka här för att läsa hela »

New Orleans

Onahama

Blå var himmeln och blågul var flaggan, och skrålet från poopen hördes över hela Magazine Street. I de sällsynta tysthetssekunderna då gaphalsarna däruppe halsade en Budweiser dunkade hamnknarren…

Klicka här för att läsa hela »

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren