Taina Adolfsson

Taina Adolfsson

Jag heter Taina Adolfsson och kom som ett efterkrigsbarn från Finland till Sverige.
Myndigheterna placerade mig hos en destruktiv familj, där övergrepp och alkoholism
förekom, vilket skapade psykisk ohälsa hos mig,
2011 kom jag ut med självbiografin Påtvingat Liv på dåvarande Bra Böckers förlag.
Fick Hederspris i Tempofestivalen 2016 för förkortningen av min bok.

Status: Brons författare
Publicerade verk: 12
Medlem sedan: 2022

Författarens dikter:

ÅNGEST

Taina Adolfsson

Ömsom vin och ömsom vatten. Ångesten rider i svarta natten. Skuggor jagar i nattlig sömn. Rider mig i orolig dröm. När gryningen åter dagas, och ljuset återvänder. En tacksam tanke till ovan…

Klicka här för att läsa hela »

EN RÖD LITEN VÄSKA

Taina Adolfsson

Jag kom med en röd liten väska i hand. Placerades i ett helt annat land. Jag tyckte prinsessan på väskan var fin och slottet som glänste i skyn, men allt var bara en dimridå för att ett barn kunna…

Klicka här för att läsa hela »

ÄNNU EN VÅR

Taina Adolfsson

Björkar susar. Sovande sinnen väcker minnen. Allting vaknar till liv igen. Det förflutna lever kvar, men ut slår nya knoppar. Brister ut i eufori. Än är du här på jorden. Ännu en vår. Ännu…

Klicka här för att läsa hela »

TRE SKOVLAR MULL

Taina Adolfsson

Ingen minns längre ditt namn. Det är begravt under sand. Ingen vet heller, vem du var, där du ligger i din kalla grav. Det är sorgligt och svårt att förstå, att alla en gång slutet ska nå. Döden…

Klicka här för att läsa hela »

SNIGELRACET

Taina Adolfsson

Snart är jag slemmig som en snigel i facet. Det sägs, att rynkor försvinner, när man är klar med racet! Fast jag tvivlar, men man vet ju ej, förrän ingen känner igen just mig. Ung på nytt. Skepnad…

Klicka här för att läsa hela »

FLUGAN

Taina Adolfsson

Det kryper en fluga på fönstret ihärdigt upp och ner. Fram och tillbaka. Ingen utväg den ser. Den kryper åt söder. Den kryper åt norr. Varje dag åt samma håll. Lite som vi människor vid vårt…

Klicka här för att läsa hela »

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

På andra plats denna veckan: