Noveller

Letar du efter en novell? Vill du publicera en novell? Då har du kommit till det perfekta stället på nätet. För mer information om vad en novell är och hur du skriver/ skiljer en novell från en roman är det bara att scrolla ner under novellerna där vi har en kort beskrivning eller klicka på Läs mer..

Dom senaste novellerna:

Utan henne finns jag inte

Moalundkvist

Jag väckte henne på natten, flera gånger om. Synen av henne när hon hastigt satte sig upp i sängen kallsvetandes med hjärtat i halsgropen fick mig att må så bra, så bra att jag fick henne att…

Klicka här för att läsa hela »

Bekännelser från en folkhögskola. Del 21 - Analt & nya förälskelser

J_heartbreaker

Del 21 (läs gärna tidigare delar först) När Annie upptäckte att Sanna tagit av sig strapondildon slutade hon slicka mitt rövhål. Hon log med hela ansiktet mot mig medan som hon själv tog på sig…

Klicka här för att läsa hela »

Då var det dags igen....

Pervers

Min översexuella och fantasifulla personlighet får aldrig nog. Jag ska titta på då ett par ska knulla. Ser fram emot att se hur kuken åker in och ut i fittan. Höra hur det smaskar. Och förhoppningsvis…

Klicka här för att läsa hela »

Mörkrets trädgård

Avalon S

Sophie var en kvinna som drogs till det mörka och det otäcka, hennes passion för äventyr drev henne mot det oväntade och skrämmande. Varje natt började hon med att bada i det svarta havets djup,…

Klicka här för att läsa hela »

Bekännelser från en folkhögskola. Del 20 - Midsommarsöndag wet wet wet

J_heartbreaker

Del 20 (läs gärna tidigare delar först) På söndagsmorgonen efter midsommardagen vaknade jag av att min fru Dessie kysste mig. När jag öppnade ögonen och tittade upp möttes jag även av Sannas…

Klicka här för att läsa hela »

Ensam på Mars

Avalon S

I en liten rymdbas på Mars satt astronauten Alex ensam vid sina kontroller, kämpande med varje andetag. Det hade gått två veckor sedan han anlände till den röda planeten, helt ensam, och nu visade…

Klicka här för att läsa hela »

Dom längsta novellerna:

Talande tystnad

Tobias Karlsson

1. Det låg en bläckpenna och ett anteckningsblock prydligt bredvid varandra på bordet framför Per i hans kontorsrum. Han var ingen vän av ordning; man kunde rent av kalla honom slarvig, den typ av…

Klicka här för att läsa hela »

Eva och Dennis får besök

Erotik älskaren

Eva ögon flög upp. OJ, vem kan det vara tror du Dennis? Sitt inte bara där som ett fån utan gå och öppna dörren då. Hon log lurigt mot honom. Dennis bara stirrade på henne med ögon stora som…

Klicka här för att läsa hela »

Pan och Liv om Kärlek part 7

HeatherWade

Müsli 10/9-2010 Sjukhusnatten börjar övergå i tidig morgon när jag vaknar till i den nedsuttna soffan för jag vet inte vilken gång i ordningen. Min vanliga jävla huvudverk bultar innanför pannbenet…

Klicka här för att läsa hela »

The dead womens tale

Emelia Wärme

PROLOG Jag sitter i fåtöljen, lyssnar till den levande staden. Mina självskadeärr var så synliga att jag nästan inte kunde bada. De fanns överallt, på benen och låren. På magen och under brösten.…

Klicka här för att läsa hela »

Lek med elden

Tonica

Sammanfattning: Emilia är kär i Martin, men någon annan har honom fast. Om bara den personen inte fanns, skulle allt vara annorlunda. Man ska nog akta sig för vad man önskar. ----------------------------…

Klicka här för att läsa hela »

Roadtrip med kändiscrush

Okänd

Kapitel 1 – Jävla helvetes skit, det är inte sant. Fan, utbröt Molly, samtidigt som tåget åkte i väg. Hon sprang men insåg bara efter några…

Klicka här för att läsa hela »

Vad skiljer en novell från en roman

En novell är en kortare berättelse, vanligtvis mellan 8-30 sidor skriven i prosaform, dvs. det är inte en dikt eller fakta. Eftersom en novell är kortare än en roman är handlingen oftast enklare utan några egentliga sidospår eller parallella historier. Det finns helt enkelt inte plats för komplexa berättelser. Samma sak gäller för rollfigurerna som oftast är färdiga när novellen börjar och inte som i vissa romaner där karaktärerna utvecklas långsamt genom berättelsen.

Till skillnad från när man skriver en roman så ser man resultatet mycket snabbare. För en van skrivare tar det sällan mer än ett par veckor att skriva en novell, jämfört med en roman som ibland kan ta flera år. Att skriva noveller är därför ett bra sätt att utveckla sitt skrivande eftersom man snabbt har något som man kan visa upp och få kommentarer på från en lärare, mentor eller förläggare. Det är därför vanligt att man skriver noveller i skolan eller på skrivarkurser.

Vad man ska tänka på när man skriver en novell

Innan du börjar skriva är det viktigt att du har handlingen klar för dig. Det gäller höjdpunkten i novellen, tillfället då berättelsen vänder och själva slutet. Då kan du hela tiden gå tillbaka till dessa för att försäkra dig om att du följer berättelsens röda tråd.

Börja handlingen på ett sätt som omedelbart fångar läsarens uppmärksamhet. Det kan man göra genom att till exempel börja mitt i en händelse eller med ett citat från någon av karaktärerna. Bestämd dig för en miljö där handlingen utspelas och förmedla den till läsaren i ett tidigt skede. Det underlättar om det är en miljö du som författare känner väl. Fortsätt använda beskrivningar genom hela novellen så att läsaren lätt kan föreställa sig vad som händer och hur det ser ut. Försök att spela på metaforer och liknelser, eftersom det ger berättelsen liv och du undviker att upprepa dig. Se också till att hålla tempot uppe genom att hela tiden föra handlingen framåt.

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?
Annons:

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren