Drama noveller - Sida 20
Vilket svek regeringen
Yvonne Malmgren
Vi kunde höra i Sveriges radio om lilla Oscar fyra år. Oscar har många diagnoser. Vilket innebär att han har betydande svårigheter i sin vardag. Oskars föräldrar ansökte om assistens ersättning…
Klicka här för att läsa hela »Louise
Yvonne Malmgren
Tova och Gunilla hade stämt träff vid Bergs Café på torget. Det var Tovas idé. Hon hade något att berätta. När Gunilla klev in genom dörren satt Tova vid ett bord för två. Gunilla gick fram…
Klicka här för att läsa hela »Det som blev
Felicia Baxmann
Kapittel 1 Evangeline lutade huvudet tillbaka upp mot den stjärnklara himlen. Hästen leder henne säkert över stigen bredvid ån. hon vågar sig inte ut på vägen. hon ska ta sig till den lilla byn…
Klicka här för att läsa hela »Cykeln vilar i höger hand
Arne Fredriksson
Skaver lite i fingrarna. Har sina kilon. Inte samma lättmetall som senare tiders cyklar. Ryggsäck hänger över axeln. Känner tyngden lutar när jag balanserar med dörren. Håller stadigt i ett rostigt…
Klicka här för att läsa hela »Ett livsviktigt beslut del 2
Yvonne Malmgren
Jag stod utanför ett av de större universitetssjukhusen i Sverige. Min man följde med upp till avdelningen. Min dotter fanns redan på plats sedan en vecka tillbaka. Jag fick ett varmt bemötande av…
Klicka här för att läsa hela »Taxin plockade upp mig
Arne Fredriksson
Tidig morgonen. Väntade utanför estniska journalistförbundets hus i Tallinn. Osäkert om det skulle bli en resa till Tartu. Svårt få tag på bensin, liksom det mesta som var nödvändigt för ett…
Klicka här för att läsa hela »Jaanus i Padise
Arne Fredriksson
Kartboken låg i knät. Kör under kvällen förbi det estniska stadsfängelset i Rummu. Grått. Ryska bokstäver på alla skyltar. Hög betongmur med taggtråd. Mörker. Svaga lampor skuggar muren. Kallt…
Klicka här för att läsa hela »Offerkoftan
Yvonne Malmgren
Britta och hennes syster Mariann var kallad till bouppteckning efter faderns död. Modern var avliden sedan några år tillbaka. Det fanns ett testamente efter föräldrarnas bortgång. Förrättaren…
Klicka här för att läsa hela »Medvetandets Alkemi
Höghatten
Mitt liv är en flamma på ett alldeles för långsamt brinnande ljus men efter åratal som denna helvetiska låga flyr jag plötsligt mitt eget jag och kastar ilsket iväg stearinljuset som snart ska…
Klicka här för att läsa hela »Natt i en hölada
Arne Fredriksson
Tidig sommarmorgon -92. Dis över stationsområdet. Huttrade lite medan värmen letade sig in under kragen. Lauri såg på mig med ett leende. Han hade följt med till bussen som skulle ta mig ut på…
Klicka här för att läsa hela »Befrielsen från buren
Yvonne Malmgren
När de träffades hade han varit charmig, attraktiv och uttryckt att hon var det vackraste som fanns. Uppvaktat henne med presenter, blommor och restaurangbesök. Samma man hade efter några år fått…
Klicka här för att läsa hela »* Sommar anteckningar.2017/05/30
L.EK
* Sommar anteckningar. I. På landet är dagarna långa sömniga. Natten är stjärnhimmels hetta.Vinden är fuktig,frisk blåser från havet.Trädtopparna oroliga av lekfulla vindars berörning.Björkris…
Klicka här för att läsa hela »Tidig morgon i Lümanda
Arne Fredriksson
Någonting rör sig i morgonljuset. Har svårt att ligga kvar i sovsäcken. Obekvämt instängd med dragkedja, som snart hamnade underst. Säcken kunde ibland dras ihop medan man vred sig. Panik. Instängd.…
Klicka här för att läsa hela »Aldrig blir jag fri
Julia
Julia låg på sängen. Ledsen och upprörd. Ambulansen hade varit hos henne, då hon känt att hjärtat skenade och tyckte sig känna en domning i vänstra armen. "Stroke!" Tanken hade kommit och Julia…
Klicka här för att läsa hela »Dom längsta dramanovellerna:
Julians hemlighet
Tonica
Sammanfattning: Angst. Simon får reda på att hans bror, Julian, som han trodde var bög, har varit ihop med Simons flickvän tidigare. Dessutom får han veta att hans bror har allvarliga problem. Simon…
Klicka här för att läsa hela »Livet efter
Nicholas Mackin
I över tjugo år hade han levt ett liv i förnekelse. Egentligen ett väldigt ensamt och egoistiskt liv. Det var inte så att han hade saknat vänner, för vänner hade han alltid haft, men nuförtiden…
Klicka här för att läsa hela »Frank
Heikki Pohjolainen
Frank En novell av Heikki Pohjolainen Frank hade under flera år funderat på att åka till Kuba. Castro var sjuklig. Det ryktades om att han var döende, mannen som överlevt ett antal mordförsök genom…
Klicka här för att läsa hela »Hanna!
Juniior Evelina Pedersen
"Hej kexet. Står du här o smular?" Robin gick förbi med det där otroligt sexiga leendet på sina läppar. Jag stod tillsammans med Jane och Sandra i kassan för att köpa fredagsmys. Vi alla tittade…
Klicka här för att läsa hela »I skuggan av Ådalen
Gun Kihl
”Ska du med på dansen på lördag?” ”Nä”, säger Axel dröjande, ”nä, jag vet inte?” ”Äh, va nu inte en sån tråkmåns”, säger Gunnar till Axel när de slutat sitt arbete på måndagskvällen.…
Klicka här för att läsa hela »Svens perfekta cirklar.
C.S Berglöv
Det fanns inget som tydde på att det verkligen hade hänt. Sven vände sig om och gjorde det ett flertal gånger, innan han kunde slappna av. Varför det hade hänt var egentligen en gåta för honom.…
Klicka här för att läsa hela »Inloggning
Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .
Veckans författare:
Ann Larsson
Snart femtioårig fyrbarnsmamma från Norrbotten som alltid älskat att skriva.
På andra plats denna veckan: Petra Christiansen