Drama noveller - Sida 18

Sådan far sådan son

Amanda

Väckarklockan ringde. Emanuel hade ingen lust att stiga upp ur sängen när han hörde väckarklockans gälla ton. Han satte sig långsamt upp i sängen och såg sig omkring i rummet. Där låg hans…

Klicka här för att läsa hela »

Den medvetslösa kvinnans memoarer

Nadia Khalouf

Mina memoarer hade skrivits när jag hade förlorat mitt medvetande för tusen å sedan.Jag breättade om en medvetslöss kvinna som hon var kanske jag .Men jag visste inte henne vid den tiden. När kvinnan…

Klicka här för att läsa hela »

Det ångestfyllda mötet

Julia Karlsson

Nu sitter jag på golvet inne på skoltoaletten igen och hyperventilerar, skakar, gråter och är så yr att jag inte klarar av att stå upp. Jag känner mig så patetisk och värdelös. Jag frågar mig…

Klicka här för att läsa hela »

Hopp

Åsa Östman Söderberg

Snälla ögon... det var det första hon tänkte när hon ett kort ögonblick råkade möta mannens blick igen. Det var helt ofrivilligt. Det kändes tillräckligt svårt och utmanande att bara stå där.…

Klicka här för att läsa hela »

En anonym gruvarbetare

Yvonne Malmgren

Många minnen väcktes till liv när jag bläddrade i det gamla fotoalbumet från sextio/sjuttiotalet. Min blick fastnade på kortet med den gamla mannen och min dotter som satt tryggt i hans famn. När…

Klicka här för att läsa hela »

Khan Shaykhun

HJMF

Tvätta dig noga, säger Abu Samer. Ha hjärtat med dig. Vattnet känns friskt mot huden och det sköljer bort sömnen. Till höger om mig gör Abu Samer rent sina fötter och anklar, först de högra…

Klicka här för att läsa hela »

Skuld och skam

Dorothea Nicole Agborg

Fina flickor skiljer sig inte. Om du inte får den du älskar, får du älska den du får. Det var vad hennes mamma inpräntat i henne, sedan hon var en liten flicka. Mamman hade själv levt efter den…

Klicka här för att läsa hela »

Utse en funktionsrättsminister och återuppta trovärdigheten

Yvonne Malmgren

Lena Hallengren (S) har utsetts som ny barn-, äldre- och jämställdhetsminister. Ett ansvarområde till funktionshinderpolitiken. Det blir ett stort ansvar för denna minister. Det är en enorm skillnad…

Klicka här för att läsa hela »

Gåvan i Nasaret

Emil Martinsson

Satt med skräckblandad förtjusning på den kokheta bussen mellan Tel Aviv och Nasaret. Jag ville göra en ensam vandring från Nasaret till Betlehem, men jag var rädd. Rädd för att jag inte visste…

Klicka här för att läsa hela »

Den förflyttande personen

Jonathan Stribrant

Något susade förbi lika snabbt som blixten. Jag kliver in över tröskeln och vidare in i korridoren. När jag väl har kommit en bit bort i korridoren ser jag att klockan är 7 minuter i halv 8. Jag…

Klicka här för att läsa hela »

Steget

Putte

Steget Ett enda steg är allt som behövs. Ett steg framåt. En lastbil. Om exakt en halv sekund är den här. Jag tar steget, hör bilen tuta, ser de blinkande ljusen. Allt blir tyst. Nu är jag borta,…

Klicka här för att läsa hela »

Våra sista steg på jorden

Majsan

Båda flickorna är andfådda efter att Sarah sprungit efter sin vän Anna för att stoppa henne. Det är klar himmel, solen skiner och utsikten skulle få vem som helst att vilja älska livet mer. Det…

Klicka här för att läsa hela »

Värna om hela LSS-lagstiftningen och den ekonomiska utsattheten

Yvonne Malmgren

Lagen har tio insatser jag går inte in närmare på dessa. Personlig assistans har fått stort fokus i media. Med all rätt. Fruktansvärt över det som pågår i Sverige. I mitt möte med anhöriga/…

Klicka här för att läsa hela »

Ett liv står på spel

Matteo02

Plötsligt händer det. Alla har samlats och står där och stirrar på marken. Ingen vet vad som händer egentligen. För en liten stund innan så är det allt som vanligt. Trafikerad gata som varje…

Klicka här för att läsa hela »

Pappa eller ingen Pappa?

ökänd02

Hon går hem i mörkret från träningen hon hade tränat handboll för första gången efter en lång paus, det var kul att få spela men hon var lite otränad. Det blåser och regnar mycket när hon…

Klicka här för att läsa hela »

Dom längsta dramanovellerna:

Julians hemlighet

Tonica

Sammanfattning: Angst. Simon får reda på att hans bror, Julian, som han trodde var bög, har varit ihop med Simons flickvän tidigare. Dessutom får han veta att hans bror har allvarliga problem. Simon…

Klicka här för att läsa hela »

Livet efter

Nicholas Mackin

I över tjugo år hade han levt ett liv i förnekelse. Egentligen ett väldigt ensamt och egoistiskt liv. Det var inte så att han hade saknat vänner, för vänner hade han alltid haft, men nuförtiden…

Klicka här för att läsa hela »

Frank

Heikki Pohjolainen

Frank En novell av Heikki Pohjolainen Frank hade under flera år funderat på att åka till Kuba. Castro var sjuklig. Det ryktades om att han var döende, mannen som överlevt ett antal mordförsök genom…

Klicka här för att läsa hela »

Hanna!

Juniior Evelina Pedersen

"Hej kexet. Står du här o smular?" Robin gick förbi med det där otroligt sexiga leendet på sina läppar. Jag stod tillsammans med Jane och Sandra i kassan för att köpa fredagsmys. Vi alla tittade…

Klicka här för att läsa hela »

I skuggan av Ådalen

Gun Kihl

”Ska du med på dansen på lördag?” ”Nä”, säger Axel dröjande, ”nä, jag vet inte?” ”Äh, va nu inte en sån tråkmåns”, säger Gunnar till Axel när de slutat sitt arbete på måndagskvällen.…

Klicka här för att läsa hela »

Svens perfekta cirklar.

C.S Berglöv

Det fanns inget som tydde på att det verkligen hade hänt. Sven vände sig om och gjorde det ett flertal gånger, innan han kunde slappna av. Varför det hade hänt var egentligen en gåta för honom.…

Klicka här för att läsa hela »
1){ $pag = true; }else{ $pag = false; } }else{ $pag = true; } if($pag){ ?>

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?
Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Ann Larsson

Snart femtioårig fyrbarnsmamma från Norrbotten som alltid älskat att skriva.

Ann Larsson

På andra plats denna veckan: Petra Christiansen