Drama noveller - Sida 19
"Sista Farväl"
Rami Latesh
(Det när själen är på en plats och kroppen ligger i annanstans och du är orolig att dem ska inte träffa med varandra igen) Jag ska berätta om en av de svårast farväl som man kan göra i sitt…
Klicka här för att läsa hela »Mod och Rädsla
Petra Bussman
Jag måste vara modig och lämna dig nu. Jag vill följa med dig dit du ska. Till andra sidan. Du höll mig alltid i handen. Men jag måste släppa din hand nu. Hur rädd jag än är. Men jag tänker…
Klicka här för att läsa hela »Flickan utan hopp. (Fritt efter HC Andersen)
Keneth Wising
Det var så rysligt kallt, det snöade och började bli mörka kvällen; det var också julaftonskväll. I den kylan och i det mörkret gick en ung flicka på Gamla stans gator klädd i en tunn kappa,…
Klicka här för att läsa hela »Promillevägen
Pernilla
Min man och jag hade varit på julfest i stan med hans arbetskamrater och deras respektive. Maken hade hållit sig i det närmaste nykter under kvällen för att kunna köra bilen hem från busshållplatsen…
Klicka här för att läsa hela »Jag dricker mitt gift
Erica M Zach
Jag dricker mitt gift. giftet som jag skapade av mina lögner och mitt eget samvete. ett gift som har förstört lika mycket som det har skapat. ett gift så dödligt starkt att dess effekter gör mitt…
Klicka här för att läsa hela »Beskedet
Anna Zachrisson
Jag sjunker ner vid samma bänk som vanligt, den närmast fönstret. Vi har alla bestämda platser och jag har fått den bästa. I den här skolan är allt som det var planerat att vara sedan flera decennier…
Klicka här för att läsa hela »Biten av ett minne
Emma Lindgren (14 år)
Spegeln föll ur pojkens hand. Blanka glasbitar föll hårt mot den kalla marken och glassplitter studsade, spreds. Ett öronskärande ljud ströks efter väggarna. Överallt trängdes folk, skrikande…
Klicka här för att läsa hela »Varför just jag?
Sofia Andersson
Jag stod i badrummet med en tandborste i munnen. Jag hade satt på mig ett par jeans och en vanlig röd långärmad tröja. Som vanligt hade jag hundratals tankar i huvudet och en stor klump i magen.…
Klicka här för att läsa hela »Ting som talar
Katarina
Ting som talar Hon studerade de rynkiga, leverfläckade händerna som darrande plockade med bladen i krukväxten. När hände egentligen det här? När sprang åren ifrån henne? Ett torrt löv trasades…
Klicka här för att läsa hela »En alldeles vanlig dag.
Livet
Det började som en dans på slak lina och slutade med ett hus i skogen på en plats där ingen trodde de skulle sätta sin fot. Men så blev det. Många fötter sattes. En efter en planterades de i natten…
Klicka här för att läsa hela »Dem sårade
Mathilda
Hon stod där med tårarna i halsen, hon ville inte visa sig svag för den hon älskar. Han såg på henne att något var fel och han visste vad han gjort, men han visste också att det är något han…
Klicka här för att läsa hela »Krampen
Jonathan Stribrant
Jag sitter i bilen och är på väg till Stöd och Resurs. Det är som en fritidsaktivitet jag går på. När vi kommer fram till lokalen så ska jag precis börja spela Guitar hero när en ledare kommer…
Klicka här för att läsa hela »Låt mig gå
Petra Bussman
Mörkret hade lagt sig över staden. Hon kunde se sin andedräkt framför sig. På marken låg det döda löv. Luften var kall. Inga fåglar hördes som det annars gjorde nere vid ån. Hösten var här.…
Klicka här för att läsa hela »Stina
Lovisa
Bänkens olidliga kyla fick mig att börja huttra. Armarna hade gåshud och jag slog dem om mig i ett desperat försök till att värma mig. Det blev inte mycket bättre för det. Men det var iallafall…
Klicka här för att läsa hela »ADA En resa genom sjukvården
Yvonne Malmgren
Jag har tre vuxna barn. Jag har bott i en landsbygdskommun där jag tidigare har arbetat som handläggare inom handikappomsorg och LSS. Det är mitt yngsta barn Ada jag skriver om. ( hon heter något…
Klicka här för att läsa hela »Dom längsta dramanovellerna:
Julians hemlighet
Tonica
Sammanfattning: Angst. Simon får reda på att hans bror, Julian, som han trodde var bög, har varit ihop med Simons flickvän tidigare. Dessutom får han veta att hans bror har allvarliga problem. Simon…
Klicka här för att läsa hela »Livet efter
Nicholas Mackin
I över tjugo år hade han levt ett liv i förnekelse. Egentligen ett väldigt ensamt och egoistiskt liv. Det var inte så att han hade saknat vänner, för vänner hade han alltid haft, men nuförtiden…
Klicka här för att läsa hela »Frank
Heikki Pohjolainen
Frank En novell av Heikki Pohjolainen Frank hade under flera år funderat på att åka till Kuba. Castro var sjuklig. Det ryktades om att han var döende, mannen som överlevt ett antal mordförsök genom…
Klicka här för att läsa hela »Hanna!
Juniior Evelina Pedersen
"Hej kexet. Står du här o smular?" Robin gick förbi med det där otroligt sexiga leendet på sina läppar. Jag stod tillsammans med Jane och Sandra i kassan för att köpa fredagsmys. Vi alla tittade…
Klicka här för att läsa hela »I skuggan av Ådalen
Gun Kihl
”Ska du med på dansen på lördag?” ”Nä”, säger Axel dröjande, ”nä, jag vet inte?” ”Äh, va nu inte en sån tråkmåns”, säger Gunnar till Axel när de slutat sitt arbete på måndagskvällen.…
Klicka här för att läsa hela »Svens perfekta cirklar.
C.S Berglöv
Det fanns inget som tydde på att det verkligen hade hänt. Sven vände sig om och gjorde det ett flertal gånger, innan han kunde slappna av. Varför det hade hänt var egentligen en gåta för honom.…
Klicka här för att läsa hela »Inloggning
Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .
Veckans författare:
Ann Larsson
Snart femtioårig fyrbarnsmamma från Norrbotten som alltid älskat att skriva.
På andra plats denna veckan: Petra Christiansen