Drama noveller - Sida 17

Liten rebell / forts. på Tora

Ingvar Hedengård

Erik och jag satt på staketet, som löpte runt beteshagen. Beteshagen låg på baksidan av ladugården, som tillhörde gården som Eriks föräldrar ägde. Erik var en sprallig, rödhårig och fräknig…

Klicka här för att läsa hela »

Tora

Ingvar Hedengård

Motorn i Volvon brummade entonigt. Vid ratten satt farfar, och sidan om honom i framsätet satt farmor, bägge två satt tysta. Vi hade precis lämnat Malmö stad, och var på väg norrut. Jag satt hopsjunken…

Klicka här för att läsa hela »

Äpplen och Päron

Ingvar Hedengård

Jag var på väg till skolan. Det var en behaglig morgon, och det var tillräckligt varmt för kortbyxor. Det var 1956 och jag var 10 år gammal. Jag höll utkik efter min skolkamrat Krister som jag brukade…

Klicka här för att läsa hela »

Det var jag, Charlie och Simon

Vilsen

Det var jag, Charlie, och Simon som var där varje kväll. Vi satt där längs med baren och teg med varandra. Ibland kunde någon av oss få ut en skakig mening men det var inte ofta. Röken spreds ifrån…

Klicka här för att läsa hela »

Dåligt sällskap

Klas Stenborg

Han duckar bakom en soffa i en lägenhet söder om Stockholm, klockan är 23:54 och en kula susar några centimeter från hans balaklavabeklädda huvud. Adrenalinet rusar och han öppnar eld tillbaka.…

Klicka här för att läsa hela »

Min Novell

Ida Hjort

Detta är min novell. Den är väldigt kort. Jag gillar

Klicka här för att läsa hela »

Avd 366

Okänd

Jag sitter här i sjukhussängen, i sängen där ett oändligt antal har suttit förut, i sängen där så många andra tidigare har kissat på sig och på andra sätt spillt sin vätska över den plastklädda…

Klicka här för att läsa hela »

Snäckan

Andy Lindfelt

De böljande vågorna sköljde fradgande in över den guldgula sanden. Sommarvärmen låg som ett behagligt täcke över kusten och i de runda strandklippornas skrevor blommade strandviol och förgätmigej.…

Klicka här för att läsa hela »

Terminalen

Lisa Olivia Svensson

Crille hade fått tag i nån brasiliansk jävla lakritssprit så redan då borde man ju fattat att kvällen skulle spåra. Vi hängde på stationen som alla andra kvällar, ingen av oss hade nåt bättre…

Klicka här för att läsa hela »

Vart tog tiden vägen?

Alexander Kumlin

Han hade försökt hålla humöret uppe men kände nu hur det snabbt försvann för varje steg han tog. Det tog ett tag innan han insåg vad det var. Ett gruskorn. Det skar allt hårdare innanför skon.…

Klicka här för att läsa hela »

Inkräktare

Majk Michaelsdotter

Ikväll är en sån kväll då mamma inte knackar. Ibland struntar hon i det. Hon vet inte vad som händer när hon öppnar dörren på glänt och sticker in huvudet utan förvarning. När mamma kliver…

Klicka här för att läsa hela »

Det som inte får hända

Linnea

En skarp smäll med en svidande smärta i bröstkorgen. Kroppen faller ner mot en avgrund av okänd landskap. Hinner inte känna dunsten av att kroppen slår mot marken i en kraftig smäll att varenda…

Klicka här för att läsa hela »

Titel ändras hela tiden.

Livet

När livets lampa släcktes och tog halva utrymmet. För att inta mer. Bit för bit. Som en insekt på rygg kämpade jag för mitt liv att komma åt mobilen som låg kvar på soffan när jag föll över…

Klicka här för att läsa hela »

En anonym gruvarbetare

Yvonne Malmgren

Många minnen väcktes till liv när jag bläddrade i det gamla fotoalbumet från sextio/sjuttiotalet. Min blick fastnade på kortet med den gamla mannen och min dotter som satt tryggt i hans famn. När…

Klicka här för att läsa hela »

Dom längsta dramanovellerna:

Julians hemlighet

Tonica

Sammanfattning: Angst. Simon får reda på att hans bror, Julian, som han trodde var bög, har varit ihop med Simons flickvän tidigare. Dessutom får han veta att hans bror har allvarliga problem. Simon…

Klicka här för att läsa hela »

Livet efter

Nicholas Mackin

I över tjugo år hade han levt ett liv i förnekelse. Egentligen ett väldigt ensamt och egoistiskt liv. Det var inte så att han hade saknat vänner, för vänner hade han alltid haft, men nuförtiden…

Klicka här för att läsa hela »

Frank

Heikki Pohjolainen

Frank En novell av Heikki Pohjolainen Frank hade under flera år funderat på att åka till Kuba. Castro var sjuklig. Det ryktades om att han var döende, mannen som överlevt ett antal mordförsök genom…

Klicka här för att läsa hela »

Hanna!

Juniior Evelina Pedersen

"Hej kexet. Står du här o smular?" Robin gick förbi med det där otroligt sexiga leendet på sina läppar. Jag stod tillsammans med Jane och Sandra i kassan för att köpa fredagsmys. Vi alla tittade…

Klicka här för att läsa hela »

I skuggan av Ådalen

Gun Kihl

”Ska du med på dansen på lördag?” ”Nä”, säger Axel dröjande, ”nä, jag vet inte?” ”Äh, va nu inte en sån tråkmåns”, säger Gunnar till Axel när de slutat sitt arbete på måndagskvällen.…

Klicka här för att läsa hela »

Svens perfekta cirklar.

C.S Berglöv

Det fanns inget som tydde på att det verkligen hade hänt. Sven vände sig om och gjorde det ett flertal gånger, innan han kunde slappna av. Varför det hade hänt var egentligen en gåta för honom.…

Klicka här för att läsa hela »
1){ $pag = true; }else{ $pag = false; } }else{ $pag = true; } if($pag){ ?>

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?
Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Ann Larsson

Snart femtioårig fyrbarnsmamma från Norrbotten som alltid älskat att skriva.

Ann Larsson

På andra plats denna veckan: Petra Christiansen