Drama noveller - Sida 32
Frank
Heikki Pohjolainen
Frank En novell av Heikki Pohjolainen Frank hade under flera år funderat på att åka till Kuba. Castro var sjuklig. Det ryktades om att han var döende, mannen som överlevt ett antal mordförsök genom…
Klicka här för att läsa hela »KÄRLEKEN ELLER PENGARNA
Bo Grapenskog
KÄRLEKEN ELLER PENGARNA Ett par öden av många. För omkring 70 år sedan träffades två människor. De blev mycket förälskade i varandra. Pojken var son till en godsägare och hade det bra ekonomiskt.…
Klicka här för att läsa hela »SORGENS LJUD
Bo Grapenskog
SORGENS LJUD Dörren öppnades och hemmets föreståndare kom in. Fru Elding satt med två pojkar på en bänk och man såg i deras ögon att något stort var på gång. Strandmark började med att säga:…
Klicka här för att läsa hela »The little lampman
Bo Grapenskog
The little lampman The little girl seven years of age, just walking through the forest and struggling through the brushy way. She were determent to go to the school even if the way were so long. And she…
Klicka här för att läsa hela »TÅGET TILL HIMMELEN
Bo Grapenskog
TÅGET TILL HIMMELEN Sebastian var på väg att träffa sin farfar, som han höll av mycket. Bilen körde genom landskap av skilda karaktärer, ibland var det platt som en pannkaka men ibland var det…
Klicka här för att läsa hela »Trans.
Bo Grapenskog
Trans. Man hade hört talas om denne Peter Viberg som kallades för ett trans- medium. Han kunde höra visdomens röst ända från tio tusen år tillbaka. När han försattes i trans blev han Seemor,…
Klicka här för att läsa hela »Hon ville så gärna fortsätta att leva.
Bo Grapenskog
Hon ville så gärna fortsätta att leva. Det var kväll och Göran skulle just gå hem,då en man störtade in på bansinmacken och skrek: - Får jag pengarna! Göran öppnade sin väska där han hade…
Klicka här för att läsa hela »STRÖ INTE ROSOR PÅ MIN GRAV NÄR JAG ÄR DÖD
Bo Grapenskog
STRÖ INTE ROSOR PÅ MIN GRAV NÄR JAG ÄR DÖD Ann-Katrin stod vid sitt fönster och tittade ut och såg att sommaren började att lägga sig ner för att vila. Träden började skifta i alla dessa vackra…
Klicka här för att läsa hela »MIN ÄLSKADE ANNA
Bo Grapenskog
MIN ÄLSKADE ANNA Solen sken från en molnfri himmel. Sara var på väg till Anna, hon hade tänkt att hon skulle följa med och bada. Sara följde vägen och titta upp mot himmelen som var alldeles blå…
Klicka här för att läsa hela »Visste du det?
Rana Souleimani
Visste du det? – Visste du det? – Ta bort täcket från ansiktet så jag hör vad du säger! – Jag fryser. Jag skrev dikter en gång i tiden. Jag hade en diktbok med några kalligrafier... nastaligh,…
Klicka här för att läsa hela »HJÄLTEN FÖR DAGEN
Bo Grapenskog
HJÄLTEN FÖR DAGEN Jan-Olof och Tony var på väg till stan för att handla lite. Som vanligt var det mycket folk och dåligt med pakeringsplatser. De var faktiskt tvungna att papera lite utanför centrumet.…
Klicka här för att läsa hela »DEN ROPANDE POJKEN.
Bo Grapenskog
DEN ROPANDE POJKEN. I början av seklet levde samerna däruppe bland fjällen de hade renar men inga motorcyklar eller helikoptrar som de har idag. Nej, det var skidorna som gällde. De använde dem för…
Klicka här för att läsa hela »Den andra stranden
Okänd
Alla har vi våra perioder av besatthet. Det förvånar till exempel mig hur lång tid jag nuförtiden tillbringar med att göra de små sakerna, med att göra nyckfulla förändringar i rummet som jag…
Klicka här för att läsa hela »Längs finska viken
Arne Fredriksson
Tidig aprilmorgon. Runt åtta. Sitter bredvid Leif i framsätet. Motorn morrar. Har många år på nacken. Amerikansk militärambulans från andra världskriget. Leif köpte den genom en veteranförening…
Klicka här för att läsa hela »Den lilaklädda soldaten
S...
Jag stod på sodan av ett träd kanske 50 meter från fältet. Eller det som varit ett fält. Bomberna, kropparna och blodiga vapen hade tagit över. Om jag var tyst skulle jag få komma hem. Hem till…
Klicka här för att läsa hela »Dom längsta dramanovellerna:
Julians hemlighet
Tonica
Sammanfattning: Angst. Simon får reda på att hans bror, Julian, som han trodde var bög, har varit ihop med Simons flickvän tidigare. Dessutom får han veta att hans bror har allvarliga problem. Simon…
Klicka här för att läsa hela »Livet efter
Nicholas Mackin
I över tjugo år hade han levt ett liv i förnekelse. Egentligen ett väldigt ensamt och egoistiskt liv. Det var inte så att han hade saknat vänner, för vänner hade han alltid haft, men nuförtiden…
Klicka här för att läsa hela »Frank
Heikki Pohjolainen
Frank En novell av Heikki Pohjolainen Frank hade under flera år funderat på att åka till Kuba. Castro var sjuklig. Det ryktades om att han var döende, mannen som överlevt ett antal mordförsök genom…
Klicka här för att läsa hela »Hanna!
Juniior Evelina Pedersen
"Hej kexet. Står du här o smular?" Robin gick förbi med det där otroligt sexiga leendet på sina läppar. Jag stod tillsammans med Jane och Sandra i kassan för att köpa fredagsmys. Vi alla tittade…
Klicka här för att läsa hela »I skuggan av Ådalen
Gun Kihl
”Ska du med på dansen på lördag?” ”Nä”, säger Axel dröjande, ”nä, jag vet inte?” ”Äh, va nu inte en sån tråkmåns”, säger Gunnar till Axel när de slutat sitt arbete på måndagskvällen.…
Klicka här för att läsa hela »Svens perfekta cirklar.
C.S Berglöv
Det fanns inget som tydde på att det verkligen hade hänt. Sven vände sig om och gjorde det ett flertal gånger, innan han kunde slappna av. Varför det hade hänt var egentligen en gåta för honom.…
Klicka här för att läsa hela »Inloggning
Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .
Veckans författare:
Ann Larsson
Snart femtioårig fyrbarnsmamma från Norrbotten som alltid älskat att skriva.
På andra plats denna veckan: Petra Christiansen