Drama noveller - Sida 31

Möte på kyrkogården

Bronson

Någon social människa var han inte, det var han medveten om. Han tyckte inte om att ”kallprata” om ingenting. Mötte han en bekant hälsade han givetvis. Han ville ju inte vara otrevlig. Nej, han…

Klicka här för att läsa hela »

Gammal kärlek kan vara dödlig

Bo Grapenskog

Brevbäraren tittade på breven som skulle till Sveavägen 36 i Stockholm. Året var 1944 och kriget var inte över än. Just i den här lägenheten bodde fyra systrar. Emlie 78 år,Agnes 80 år,Augusta,81…

Klicka här för att läsa hela »

MIN BARNDOM VAR INTE MÄNSKLIG

Bo Grapenskog

MIN BARNDOM VAR INTE MÄNSKLIG Att det omhändertogs många barn under 1940- och 1950-talet är ju sant. Många av barnen fick lida mycket för myndigheternas stelbenthet. I mitt fall fick jag aldrig…

Klicka här för att läsa hela »

När vi sågs igen

Maria

Och där stod hon; med sin blick fäst vid mig, som om jag hade trätt in i strålkastarljuset i ett mörkt rum. I det långsmala omklädningsrummet var hon den enda som ens lade märke till att jag kommit…

Klicka här för att läsa hela »

Ett barns smärta.

Bo Grapenskog

Ett barns smärta. Svångremmen dansade i luften över en pojkes rygg. Pojken jämrade sig väldigt mycket. Han var mycket medtagen när det var över och pappan hade somnat på golvet. Tyvärr var det…

Klicka här för att läsa hela »

Genvägen.

Bo Grapenskog

Genvägen. Gården låg avsides men väldigt vackert med bugande björkar och blommande ängar. Det var ungefär en halvtimmes resa till stan, men tog man genvägen då tog det vara tjugo minuter. Kennet…

Klicka här för att läsa hela »

KNÄPPSKALLEN.

Bo Grapenskog

KNÄPPSKALLEN. Något hände, bilen liksom sladdade till och stannade. De gick ut för att titta.Det hängde många tomburkar och annat bakom bilen och på bilen hade de målat “Nygifta” Mannen tittade…

Klicka här för att läsa hela »

Svart rock men inga byxor

Olle Olsson

Jag trodde att man skulle kunna ta en promenad utan att bli störd. Men det slutade med att jag tog mig in till stan för att istället sätta mig på ett café och dricka en stor kopp kaffe. Men mannen…

Klicka här för att läsa hela »

Du e så jävla ingenting

Eva Sjögren

- Tja! - Eh? - Men guuuuu va du e seg!!! Lisen sätter sig ner bredvid Gurkan och puttar hans mjölkglas åt sidan så det skvätter och rinner ut lite. - Maka på dig. Du e så jävla INGENTING! Stökigt…

Klicka här för att läsa hela »

Bästa vänner

Eva Sjögren

Hon hade placerat katten på strykbrädan. Den hade först suttit på den anvisade platsen och följt hennes rörelser med sina gnistrande gröna ögon. Sedan hade den sträckt på sig lite och försiktigt…

Klicka här för att läsa hela »

En ny början

Robert Wahlström

Nytt namn, ny identitet, börja om någon annanstans. Var visste han ännu inte. Var det värt detta? Alla risker, lämna allting, alltid vara osäker. Varför ville han? Var det hämnd eller samvetskval?…

Klicka här för att läsa hela »

Väntan

Robert Wahlström

Slutet var nära. Taggtråden höll fast David i ett järngrepp, ökensanden for in i mun och ögon, solen var mördande het. Gamarnas cirklande rörelser skvallrade om det oåterkalleliga. Döden. För…

Klicka här för att läsa hela »

Frysen.

Bo G Rapenskog

Frysen. Det blev morgon och väckarklockan skrällde och man hörde vad han sa: - Är det nu igen man ska upp? Frukosten stod på bordet och han ville alltid ha två ägg och bacon. Men denna morgon fanns…

Klicka här för att läsa hela »

DJÄVULEN SOM SPELADE FIOL

Bo Grapenskog

DJÄVULEN SOM SPELADE FIOL Han tog tag i skeden med sin stadiga hand. Denna hand som har arbetat och slitit i smedjan i så många år. Ja, just det Alvar var smed. Han tittade in i det lilla rummet bredvid…

Klicka här för att läsa hela »

ELIN PÅ PLANKAN

Bo Grapenskog

ELIN PÅ PLANKAN Det hände något som skulle ge skall i många öron och i många byar. Elin sa helt plötsligt när mamman kom in med hennes frukostbricka. - Mamma jag stiger inte upp mer ifrån sängen.…

Klicka här för att läsa hela »

Dom längsta dramanovellerna:

Julians hemlighet

Tonica

Sammanfattning: Angst. Simon får reda på att hans bror, Julian, som han trodde var bög, har varit ihop med Simons flickvän tidigare. Dessutom får han veta att hans bror har allvarliga problem. Simon…

Klicka här för att läsa hela »

Livet efter

Nicholas Mackin

I över tjugo år hade han levt ett liv i förnekelse. Egentligen ett väldigt ensamt och egoistiskt liv. Det var inte så att han hade saknat vänner, för vänner hade han alltid haft, men nuförtiden…

Klicka här för att läsa hela »

Frank

Heikki Pohjolainen

Frank En novell av Heikki Pohjolainen Frank hade under flera år funderat på att åka till Kuba. Castro var sjuklig. Det ryktades om att han var döende, mannen som överlevt ett antal mordförsök genom…

Klicka här för att läsa hela »

Hanna!

Juniior Evelina Pedersen

"Hej kexet. Står du här o smular?" Robin gick förbi med det där otroligt sexiga leendet på sina läppar. Jag stod tillsammans med Jane och Sandra i kassan för att köpa fredagsmys. Vi alla tittade…

Klicka här för att läsa hela »

I skuggan av Ådalen

Gun Kihl

”Ska du med på dansen på lördag?” ”Nä”, säger Axel dröjande, ”nä, jag vet inte?” ”Äh, va nu inte en sån tråkmåns”, säger Gunnar till Axel när de slutat sitt arbete på måndagskvällen.…

Klicka här för att läsa hela »

Svens perfekta cirklar.

C.S Berglöv

Det fanns inget som tydde på att det verkligen hade hänt. Sven vände sig om och gjorde det ett flertal gånger, innan han kunde slappna av. Varför det hade hänt var egentligen en gåta för honom.…

Klicka här för att läsa hela »
1){ $pag = true; }else{ $pag = false; } }else{ $pag = true; } if($pag){ ?>

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?
Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Ann Larsson

Snart femtioårig fyrbarnsmamma från Norrbotten som alltid älskat att skriva.

Ann Larsson

På andra plats denna veckan: Petra Christiansen