Drama noveller - Sida 29
Styvfadern
Erik Hemå
Det var en kall decembermorgon, det var fortfarande mörkt. Det var tyst på gatan utanför mitt fönster. Vid den här tiden så brukar det vara många bilar ute, men inte idag. Jag och alla de andra…
Klicka här för att läsa hela »Antagningsbeskedet
Staffan Forser
Jag såg på mor. "Visst kom jag in! Visst kom jag in!!”
Klicka här för att läsa hela »Det största hotet är självföraktet
Emma
Hon vet inte hur hon hamnade där men plötsligt vinglar hon fram längs trottoaren och dagens första solstrålar lyser upp ett trött ansikte med smink som börjat flagna bort. I samband med att tankar…
Klicka här för att läsa hela »Vi faller
Emma
För vi går alla runt och blöder ibland. Kollapsar på insidan. Ögon som skaver. Magar som krampar. Hjärtan som värker. Huvuden pulserar av tankar. Drar ner oss själva till botten. Gråter i duschen.…
Klicka här för att läsa hela »En chans till
Anonym
Igår dog jag. Igår tog jag mitt sista andetag. Igår. Men jag skriver det här idag. För jag fick en chans till, utan att veta varför eller av vem. Jag fick en chans, som inte du fick min vän. Varför…
Klicka här för att läsa hela »Flickan på taket
Moa Lindgren
Det är kallt. De kalla vindarna biter tag i mig, smyger sig under de tunna nattlinnet som hänger livlöst över min smala kropp. Jag tittar upp. Det är fullmåne inatt. Skenet från den får min hud…
Klicka här för att läsa hela »Hemma
John Stone
Jag är här. Jag är hemma igen. Det enda ljud som hörs i rummet är från katten som vilar framför det halvöppna fönstret som varit stängt sedan vårt första möte. Nu är han här igen. Den namnlöse.…
Klicka här för att läsa hela »En plågsam spegel
Moa Goransson
En Plågsam Spegel Spegeln föll ur min hand, krossades mot det kala stengolvet, fördelade sig i rummet i form av små glas splitter. Jag kände en lycka, och den tunga och plågsamma klumpen som hade…
Klicka här för att läsa hela »Kräftskivan
Petra Bussman
Bordet var färdigtdukat. Kräftornas röda färg blänkte i taklampas sken. Bredvid kräftfatet stod en korg med ett berg rostat bröd och bredvid stod smörbyttan. Att fira kräftskiva var roligt. Det…
Klicka här för att läsa hela »Mörka Rum
Alexander Hasselfors
En naken kvinna sitter stilla i en skinnfåtölj med smycken runt halsen och svart, fläckfri, orörd hud. Ändå är hon orörlig; död, visar det sig. Hon har glidit ner en bit från sin sittande position…
Klicka här för att läsa hela »Vid foten av ett berg
Fredrik Lindskog
Vid bergets fot skulle jag välja till slut. Vägen tunnades ut och smet in mellan träden. Svart och lerig med grova rötter klamrande sig fast där möjligheten fanns. Den smala stigen försvann snart…
Klicka här för att läsa hela »Ett hjärta av glas
Fredrik Lindskog
En gång mötte jag mig själv i en källare under ett slitet hyreshus i en sorgsen liten stad där jag tvingades bo för att jag inte orkade bo någon annanstans. Väggarna var mörka och sotiga i mitt…
Klicka här för att läsa hela »En Kort Historia Om Min Eviga Kärlek
Lill-John
Jag och min fru, vi var ny kära efter 40 år tillsammans. Ingen av oss varken förstod eller pratade spanska då men Spanien blev det ändå. Resväskan var fullpackad av drömmar, vi visste inte vad…
Klicka här för att läsa hela »"OFELIA"
Alexander Hasselfors
Ofelia tittade ner på hans nakna sargade kropp. Han låg bara där och stirrade tillbaka, som ett barn i en vagga, med tindrande pärlor av tårar i blicken. Han flämtade till nervöst och försökte…
Klicka här för att läsa hela »Aprikoser och vanilj
Fredrik Lindskog
Jag ligger på rygg och röker. Blå rökdemoner stiger i hysteriska virvlar emot det enkla obehandlade trätaket. Den torra tjärdoftande röken försvinner upp mellan plankorna för att dansa vidare…
Klicka här för att läsa hela »Dom längsta dramanovellerna:
Julians hemlighet
Tonica
Sammanfattning: Angst. Simon får reda på att hans bror, Julian, som han trodde var bög, har varit ihop med Simons flickvän tidigare. Dessutom får han veta att hans bror har allvarliga problem. Simon…
Klicka här för att läsa hela »Livet efter
Nicholas Mackin
I över tjugo år hade han levt ett liv i förnekelse. Egentligen ett väldigt ensamt och egoistiskt liv. Det var inte så att han hade saknat vänner, för vänner hade han alltid haft, men nuförtiden…
Klicka här för att läsa hela »Frank
Heikki Pohjolainen
Frank En novell av Heikki Pohjolainen Frank hade under flera år funderat på att åka till Kuba. Castro var sjuklig. Det ryktades om att han var döende, mannen som överlevt ett antal mordförsök genom…
Klicka här för att läsa hela »Hanna!
Juniior Evelina Pedersen
"Hej kexet. Står du här o smular?" Robin gick förbi med det där otroligt sexiga leendet på sina läppar. Jag stod tillsammans med Jane och Sandra i kassan för att köpa fredagsmys. Vi alla tittade…
Klicka här för att läsa hela »I skuggan av Ådalen
Gun Kihl
”Ska du med på dansen på lördag?” ”Nä”, säger Axel dröjande, ”nä, jag vet inte?” ”Äh, va nu inte en sån tråkmåns”, säger Gunnar till Axel när de slutat sitt arbete på måndagskvällen.…
Klicka här för att läsa hela »Svens perfekta cirklar.
C.S Berglöv
Det fanns inget som tydde på att det verkligen hade hänt. Sven vände sig om och gjorde det ett flertal gånger, innan han kunde slappna av. Varför det hade hänt var egentligen en gåta för honom.…
Klicka här för att läsa hela »Inloggning
Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .
Veckans författare:
Ann Larsson
Snart femtioårig fyrbarnsmamma från Norrbotten som alltid älskat att skriva.
På andra plats denna veckan: Petra Christiansen