Sorgliga dikter - Sida 23
Hjärnspöket
Bengt Malmsten
Du stänger ALLA dörrar. Du har färdiga svar. Du ger mig INGA chanser. När jag borjar hoppas. När jag ser möjligheter. När mitt hjhärta börjar slå. Då säger du att "hon" stängt dörren! Då…
Klicka här för att läsa hela »Manne Dysterkvist
Bengt Malmsten
Jag heter Manne Dysterkvist och har det riktigt trist. Jag försöker lura livet men tar inget för givet. När jag åker "hiss för fyra" så fastnar jag. Det är så det är, "den fördömdes lag".…
Klicka här för att läsa hela »Vägen till Hades
Dr Solitude
Jag känner mig levande begravd, begravd i det som kallas för givet. Instängd i tysthetens kammare, dag efter dag, instängd i det som är givet. Uppslukad av skuggornas dystra dunkel, natt efter natt,…
Klicka här för att läsa hela »Utväg sökes
Inga-Britt IB Gustafsson
Tankar irrar likt ett fiskstim i tvära kast Ändrar riktning djupdyker söker sig uppåt Inga svar finns att få förtvivlan känns Maktlösheten sugs in kväver sista orken Dalar sakta nedåt orkar…
Klicka här för att läsa hela »Vad vet väl du
Inga-Britt IB Gustafsson
Vad vet väl du som alltid skryter om hur det känns när plånboken är tom Vad vet väl du som alltid pratar om hur det känns att aldrig bli lyssnad på Vad vet väl du som alltid reser om hur det…
Klicka här för att läsa hela »Inneboende smärta
Inga-Britt IB Gustafsson
Skärande smärta lindas in andas ut genom porerna ... faller... som dagg tillbaka på huden
Klicka här för att läsa hela »Då ler jag (...)
Fredrik Trulsson
När mörkret först kom och tog mig, då grät jag. När jag låg där ensam i vånda då grät jag. När mamma blev sjuk, även då grät jag. När fars fru blev biten då grät jag. När min Jäcke…
Klicka här för att läsa hela »Som jag hade önskat
I.K Andersson
Jag nådde inte fram till dig som jag hade kanske önskat. Jag kunde inte se allt under morgondagen eller förra vintern. Jag lät tårarna bekomma hav och mina tankar till öar. Jag lät dig gå som…
Klicka här för att läsa hela »Allvarlig som en ..?
Fredrik Trulsson
Fasad utav lycka, där allting är väl, i kärlekslöst mörker där vilar min själ. När illusionen rämnar och blodet mig lämnar, smärtan skär sig in, i den kropp som är min. Ej längre förmår…
Klicka här för att läsa hela »Till den oseriösa, rimmade dikten...
Fredrik Trulsson
När dagens ände slutligen är här och hemma hos mig jag äntligen är. Där ingen finns som håller mig kär, att välkomnas av tystnaden det tär. Så jag fylls sakta utav ångest som skär, genom…
Klicka här för att läsa hela »Natt i min värld
Fredrik Trulsson
När solen liksom stilla slocknat och ljusen brunnit ut, de som en gång höll av mig sagt farväl eller gjort slut. När självaste mörkret lämnar och stilla drar sig undan, den ondska som är ensamhet…
Klicka här för att läsa hela »Vi är nån i mängden
Håkan
Natten viskade till de kåta här i denna Kafka likande blues Hey hey Annabella Lee törsten sliter oss i stycken kväll efter kväll Det är samma nattfilm som rullar innanför mina ögonlock natt efter…
Klicka här för att läsa hela »Till minne av min brorson
Carina Hellman
Tårar som väter kinder Ögon som inget ser Hjärtan som gråter Varför finns du inte mer En ensam mc förare En kurvig landsväg En lastbil Så fanns du inte mer Däck som skriker Glas som spricker…
Klicka här för att läsa hela »Infekterad
Ulrika
Infekterad Hela världen håller andan Håller sig för skratt Kortaste strået tar de som vårdar Medan livsbetingelserna alltmer hårdnar Skyddsutrustning till ockerpris Hur kan det få gå till på…
Klicka här för att läsa hela »Världen är upp och ner
Ulrika
Världen är upp och ner Det är så märkligt, allt som sig ter, Det som gällde igår, Gäller inte idag, Nu gäller det att värna om den som är svag, Gatorna står tomma, Inte ens kyrkorna får samla…
Klicka här för att läsa hela »Inloggning
Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .
Veckans författare:
Ann Larsson
Snart femtioårig fyrbarnsmamma från Norrbotten som alltid älskat att skriva.
På andra plats denna veckan: Petra Christiansen