Drama noveller - Sida 37
DJÄVULEN SOM SPELADE FIOL
Bo Grapenskog
Han tog tag i skeden med sin stadiga hand. Denna hand som har arbetat och slitit i smedjan i så många år. Ja, just det Alvar var smed. Han tittade in i det lilla rummet bredvid köket, där hade han…
Klicka här för att läsa hela »Skam
Rikard Olsson
Åhh, är jag ensam nu eller? Varför gjorde jag sådär på Karins födelsadagskalas? Nu kommer alla att slå mig i skolan! Varför tänkte jag på tändstickor och eld och igen? Kan jag inte bara vara…
Klicka här för att läsa hela »Skogsdöden
Rikard Olsson
Den här historien är sann. Hände kanske min farfars far eller kanske din egen farfars far, ty detta var en vanlig död i de småländska skogarna i början av förra seklet. Oh, arma öde skall jag…
Klicka här för att läsa hela »Vatten
Markus Björklund
Det var inte direkt skräckinjagande, men det var omöjligt att undkomma förnimmelsen av mörker i rummet samtidigt som det inte fanns någonstans jag hellre varit just då. Men det är klart, då kunde…
Klicka här för att läsa hela »Hopp ??r ibland allt vi har
Maya Wiippola
De ??r s?? m??nga fler ??n honom. Fyra mot en, han har ingen chans. Adrian ligger hopkrupen p?? marken och h??ller f??r huvudet, han pressar igen ??gonen och f??rs??ker t??nka sig bort. F??rs??ker att…
Klicka här för att läsa hela »Rotlösa.
Livet
Rotlösa är mitt namn för ingen kan vara med rotlös än jag. Rotlös i ordets alla bemärkelser. Rotlös så till den milda grad att det är svårt att begripa sammanhanget av all rotlöshet. Det kommer…
Klicka här för att läsa hela »Konsekvens av att gråta tyst
Marit Bohman
Jag ligger här bredvid dig. Det är mörkt och väldigt varmt. Jag darrar, huttrar och fryser, med täcket uppdraget till näsan. Det kanske är någon form av chock. Jag ligger här bredvid dig, du…
Klicka här för att läsa hela »Livia en krigares resa
Kristian Monczak
Det var en mörk höst dag. Livia var en grym och elak krigare. Hon hade över 300 soldater med sig. Dom hade vart ute i fält nu i snart 2 år och nu var dom på väg längre bort. Livia sas ha ett hjärta…
Klicka här för att läsa hela »Torsdag, augusti 21, 2014
Victor Kennmark
Den andra dagens morgon lovar han sig själv att inte dricka. Detta löfte håller han till strax efter lunch, då han, efter en mödosam avkodning av den italienska menyn, beställer in två små flaskor…
Klicka här för att läsa hela »Begravningsentreprenören
Gun Kihl
Begravningsentreprenören. Var det så här lätt att dö? Skönt att jag inte blev ett fall för långvården. Det var faktiskt min fasa att jag skulle bli liggande där i flera år. Hoppas nu bara grabbarna…
Klicka här för att läsa hela »Våra minnen bor inte i plast, skrot och metall
Amanda Pommer
Dylan, alla minnen med dig som jag aldrig vet om jag minns eller drömt. De är för vilda, för lekfulla, de är svarta skämt. Fanns du någonsin på riktigt? Jag vet aldrig med dig. Ibland så minns…
Klicka här för att läsa hela »Christoffers sko
Ewa Sundbäck
Christoffer tog ned skon från hyllan och torkade försiktigt av den med den särskilda trasa han använde till just detta. Han blev stående med skon i handen medan han sakta vände på den och studerade…
Klicka här för att läsa hela »KAN INGEN ÄLSKA MIG?
Bo Grapenskog
Han vaknade som vanligt upp i sin papplåda som stod mot en väg i ett förslummat område i staden. Han hade blivit slagen och kränkt av sin egen pappa. Som hade kallat honom för. - Ditt monster! Du…
Klicka här för att läsa hela »Sista morgonen hos en osedd pojke.
Oskar Jonson
Vaknar. Samma sätt som igår. Exakt tio sekunder innan mamma öppnar dörren. "Jesper! Dags att vakna!" hon måste ha sovit för jävla bra, på morgonen finns fan inget som gör henne på dåligt humör.…
Klicka här för att läsa hela »Innan det är försent.
Livet
Det talas så lite om NPF, neuropsykiatriska funktionshinder. Varför. Det är ju inget ovanligt alls. Jag har en son, idag 40 är, tillhörande personkrets ett i LSS (lagen om särskilt stöd och service),…
Klicka här för att läsa hela »Dom längsta dramanovellerna:
Julians hemlighet
Tonica
Sammanfattning: Angst. Simon får reda på att hans bror, Julian, som han trodde var bög, har varit ihop med Simons flickvän tidigare. Dessutom får han veta att hans bror har allvarliga problem. Simon…
Klicka här för att läsa hela »Livet efter
Nicholas Mackin
I över tjugo år hade han levt ett liv i förnekelse. Egentligen ett väldigt ensamt och egoistiskt liv. Det var inte så att han hade saknat vänner, för vänner hade han alltid haft, men nuförtiden…
Klicka här för att läsa hela »Frank
Heikki Pohjolainen
Frank En novell av Heikki Pohjolainen Frank hade under flera år funderat på att åka till Kuba. Castro var sjuklig. Det ryktades om att han var döende, mannen som överlevt ett antal mordförsök genom…
Klicka här för att läsa hela »Hanna!
Juniior Evelina Pedersen
"Hej kexet. Står du här o smular?" Robin gick förbi med det där otroligt sexiga leendet på sina läppar. Jag stod tillsammans med Jane och Sandra i kassan för att köpa fredagsmys. Vi alla tittade…
Klicka här för att läsa hela »I skuggan av Ådalen
Gun Kihl
”Ska du med på dansen på lördag?” ”Nä”, säger Axel dröjande, ”nä, jag vet inte?” ”Äh, va nu inte en sån tråkmåns”, säger Gunnar till Axel när de slutat sitt arbete på måndagskvällen.…
Klicka här för att läsa hela »Svens perfekta cirklar.
C.S Berglöv
Det fanns inget som tydde på att det verkligen hade hänt. Sven vände sig om och gjorde det ett flertal gånger, innan han kunde slappna av. Varför det hade hänt var egentligen en gåta för honom.…
Klicka här för att läsa hela »Inloggning
Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .
Veckans författare:
Ann Larsson
Snart femtioårig fyrbarnsmamma från Norrbotten som alltid älskat att skriva.
På andra plats denna veckan: Petra Christiansen