Drama noveller - Sida 35
Vågor
Mikael Henrik Myrtin
Maneter med skimrande tentakler och någon enstaka fisk rör sej runt min midja. Den räfflade bottnen ömmar mot fotsulorna. Hela horisonten ligger tom på moln och tom på fåglar och tom på båtar,…
Klicka här för att läsa hela »Blåst
Mikael Henrik Myrtin
Mina nyköpta cowboyboots klånkar i hela korridoren, dom för ett fasligt oväsen och tilldrar sej all den uppmärksamhet jag vill undvika. Somliga av dörrarna till klassrummen står stängda och man…
Klicka här för att läsa hela »Midsommar
Mikael Henrik Myrtin
Somliga av ungdomarna som minglar i den starka eftermiddagssolen på baksidan av villan har blomsterkransar i håret. - Vi tänkte dra vidare, säger Said, den ende jag känner här, ner till stranden.…
Klicka här för att läsa hela »Cider
Mikael Henrik Myrtin
Sara smäller igen ytterdörren och dyker snart upp i köksfönstret med en hel hop gester, av den sort man kan få se på zoologiska parker. Jag ger mej till tåls, och låter saken få spela ut sej…
Klicka här för att läsa hela »Stenbrott
Mikael Henrik Myrtin
Flera av oss går fram till avsatsen, måttar höjden och ansatsen som krävs för att undvika att slå in i klipporna. Berggrunden fram till branten består av vassa stenar som sticker upp lite här…
Klicka här för att läsa hela »Röda lackskor
JennyS
Röda lackskor. Ibland vill man vara särskilt förfinad. Kvällens festligheter gavs av societetsmänniskor. Hon log på försök mot sig själv i spegeln. Men hennes hand darrade lätt när hon tog…
Klicka här för att läsa hela »Upphittad kärlek i bortglömd by
Johan E
Anders farfar skulle ha fyllt hundra år i år. Det var hans systerdotter Sofia som påminde honom om det. Hon började fråga varför gammelfarfar Henrik valt att stanna så länge i Spanien på 30-talet.…
Klicka här för att läsa hela »Res dig syster! (del 4 & slut...)
Livet
I den långa korridoren med många dörrar är det bara en som är intressant för Lisa, den som det står F uppe i högra hörnet på. Hon trycker tveksamt ner handtaget. Inte för hon inte vill möta…
Klicka här för att läsa hela »Res dig syster! (del 3)
Livet
Lisa kastar sig på dörren... Med tårarna strömmande rusar hon ut genom porten för få tag på nå´n vuxen som kan hjälpa hennes mamma. Hon springer, blind av tårar och återhållen skräck, rakt…
Klicka här för att läsa hela »Res dig syster! (del 2)
Livet
Lisa kommer till skolan, glad och förväntansfull som alltid. Stoj och stim på skolgården bildar ett välkänt och omtyckt ljud. Hon öppnar sina sinnen, tar ett djupt andetag och känner vårens närande…
Klicka här för att läsa hela »Res dig syster! (del 1)
Livet
Det är vår. Anna står i fönstret och ser efter Lisa, som med bestämda steg är på väg till skolan. Efter den vanliga ceremonin med vinken och slängkyssen, står hon kvar och ser efter dottern…
Klicka här för att läsa hela »Mörker
Anneli Berglin
MÖRKER Ljuset ger vika för mörkret. Träden byter sina sommargröna dräkter mot färgsprakande skrudar i rött och orange. Förutom eken som står där död men stark. Värmen drar söderut, och den…
Klicka här för att läsa hela »Smärtans söndag
Livet
Vad mer kunde hon begära av livet. Få möjlighet finna den som kunde bli hennes andra hälft. Som blygt kunde dela kärleken. Ville låta sitt halvlånga glänsande hår vila på hennes skuldra. Hjärtat…
Klicka här för att läsa hela »Slagsmålet på krogen
Adam Erlandsson
-Ge till baks mina tio rekstaler sade jag. -Vilka? sade Gunnar Gunnar var rotemästarens son .Hann var stor och stark med kort tovigt hår och lite skägg .Nu mera jobbade han på glasbruket -Dom du tog…
Klicka här för att läsa hela »Sjukdomen
Hampus
Jag vaknade upp av att någon kom igenom dörren. Stegen var bestämda, han hälsade med ett robust handslag. Rösten var dyster när han berättade att jag hade en vecka kvar att leva. Dagen efter fick…
Klicka här för att läsa hela »Dom längsta dramanovellerna:
Julians hemlighet
Tonica
Sammanfattning: Angst. Simon får reda på att hans bror, Julian, som han trodde var bög, har varit ihop med Simons flickvän tidigare. Dessutom får han veta att hans bror har allvarliga problem. Simon…
Klicka här för att läsa hela »Livet efter
Nicholas Mackin
I över tjugo år hade han levt ett liv i förnekelse. Egentligen ett väldigt ensamt och egoistiskt liv. Det var inte så att han hade saknat vänner, för vänner hade han alltid haft, men nuförtiden…
Klicka här för att läsa hela »Frank
Heikki Pohjolainen
Frank En novell av Heikki Pohjolainen Frank hade under flera år funderat på att åka till Kuba. Castro var sjuklig. Det ryktades om att han var döende, mannen som överlevt ett antal mordförsök genom…
Klicka här för att läsa hela »Hanna!
Juniior Evelina Pedersen
"Hej kexet. Står du här o smular?" Robin gick förbi med det där otroligt sexiga leendet på sina läppar. Jag stod tillsammans med Jane och Sandra i kassan för att köpa fredagsmys. Vi alla tittade…
Klicka här för att läsa hela »I skuggan av Ådalen
Gun Kihl
”Ska du med på dansen på lördag?” ”Nä”, säger Axel dröjande, ”nä, jag vet inte?” ”Äh, va nu inte en sån tråkmåns”, säger Gunnar till Axel när de slutat sitt arbete på måndagskvällen.…
Klicka här för att läsa hela »Svens perfekta cirklar.
C.S Berglöv
Det fanns inget som tydde på att det verkligen hade hänt. Sven vände sig om och gjorde det ett flertal gånger, innan han kunde slappna av. Varför det hade hänt var egentligen en gåta för honom.…
Klicka här för att läsa hela »Inloggning
Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .
Veckans författare:
Ann Larsson
Snart femtioårig fyrbarnsmamma från Norrbotten som alltid älskat att skriva.
På andra plats denna veckan: Petra Christiansen