Relationer noveller - Sida 15

De byggde landet ( 13 )

Livet

Vi plockar i stillhet våra blommor. Menar inget illa när vi överlämnar dem. Tror vi säger det som behövs. Men vi misstar oss. Det krävs mer än så. När ordet får fäste aldrig så lite händer…

Klicka här för att läsa hela »

De byggde landet ( 12 )

Livet

Det var bättre förr. Nej det var inte bättre förr. Förr var mjuk i sin hårdhet. Hård i sin mjukhet. Ställde villkor för framtiden. Vassa villkor. Tvingade bygga land för tid som var på väg.…

Klicka här för att läsa hela »

De byggde landet. ( 11 )

Livet

Våldet på våra fängelser kom ytterst att handla om ostskivor och knivar tillverkade av matbrickor. Nu får vi sopa ihop våra skärvor och hoppas vi får med alla. Att inte de viktigaste saknas. Inte…

Klicka här för att läsa hela »

De byggde landet ( 10 )

Livet

Nordvästliga vindar. Luften är kall. Solen står på. Inte att moln att finna. Flygplan seglar in varje minut. De intar landningsbanan styrda av vindar. Kanske är det därför vi inte noterar dem.…

Klicka här för att läsa hela »

De byggde landet ( 9 )

Livet

Demokratin får anses vara ett axiom. Det geometriska axiomet stå för sitt påstående; att det alltid finns en rät linje mellan två punkter. En korsning vid en gästgivares gård, trygga träd och…

Klicka här för att läsa hela »

De byggde landet ( 8 )

Livet

Från en annan dimension kom de. Små i lite trasiga kläder och frågade om de fick vara med. Visst fick de vara med. Hur kort är övergången. Mindre än mellan två sekunder av vårt liv. Mellan nu…

Klicka här för att läsa hela »

De byggde landet ( 6 )

Livet

När den uppenbarar sig som skakar världen. Osannolikhetens furste och björnen lunk till åren kommen. Då sker förändring fort och skräck sprider sig. Törnrosa i sin knopp placerad i en bukett…

Klicka här för att läsa hela »

De byggde landet ( 5 )

Livet

All upprinnelse till allts tillblivelse och varande är nu. Inget annat för händelserna framåt. Vi måste vara. Nu. Det är inte heller omöjligt att under vägen mot nu ändras utkristalliseringen…

Klicka här för att läsa hela »

Stanna.

Moa Kristensson

Stanna. Vi kör norrut under tystnad. Du tänker säkert på hur det ska bli när du kör tillbaks och så småningom kommer hem. Jag tänker – är detta ett riktigt beslut? Tänk om jag ångrar mig?…

Klicka här för att läsa hela »

De byggde landet ( 4 )

Livet

Men det var inte vad man sa eller tyckte som hade betydelse det var hur man hanterade det. Omsätta det till fungerande liv det avgjorde frågan. Dömas av lag eller gå fri. De rutiga flanellskjortorna…

Klicka här för att läsa hela »

Småfrysa

Carina Persson

Trotsar ängsligheten och går fram till dig i korridoren. Du stannar till, rätt naturligt. Vi kallpratar. Du verkar intelligent. De tankar du väljer att förmedla är planerat egensinniga. Din kamratliga…

Klicka här för att läsa hela »

Den brunögda

Carina Persson

Kallar den brunögda, men hon är visst något som heter människa. Låter henne tro att det är hon som har valt mig, men i själva verket är hon min slav. Blir serverad kycklingtorrfoder och kokt torsk…

Klicka här för att läsa hela »

Tom kudde

Carina Persson

Tyngden. Din hand vilar på min kropp. Väcker mig. Det knyter sig, svider, bränner till precis bakom naveln. Märks det? Du såg. Det försvann när du kysste mig där. Motvilligt öppnar jag ögonen.…

Klicka här för att läsa hela »

Udden

Kristoffer Hermansson

Den salta, sega osten gnisslade när jag andäktigt lät tänderna omsluta den. När farfar första gången bjöd mig den brända lilla klumpen till kaffet förstod jag inte alls – jag drack ju inte…

Klicka här för att läsa hela »

Tom kudde

Carina Persson

Tyngden. Din hand vilar på min kropp. Väcker mig. Det knyter sig, svider, bränner till precis bakom naveln. Märks det? Du såg. Det försvann när du kysste mig där. Motvilligt öppnar jag ögonen.…

Klicka här för att läsa hela »

Dom längsta relationernovellerna:

Talande tystnad

Tobias Karlsson

1. Det låg en bläckpenna och ett anteckningsblock prydligt bredvid varandra på bordet framför Per i hans kontorsrum. Han var ingen vän av ordning; man kunde rent av kalla honom slarvig, den typ av…

Klicka här för att läsa hela »

Pan och Liv om Kärlek part 7

HeatherWade

Müsli 10/9-2010 Sjukhusnatten börjar övergå i tidig morgon när jag vaknar till i den nedsuttna soffan för jag vet inte vilken gång i ordningen. Min vanliga jävla huvudverk bultar innanför pannbenet…

Klicka här för att läsa hela »

The dead womens tale

Emelia Wärme

PROLOG Jag sitter i fåtöljen, lyssnar till den levande staden. Mina självskadeärr var så synliga att jag nästan inte kunde bada. De fanns överallt, på benen och låren. På magen och under brösten.…

Klicka här för att läsa hela »

Återvändarna

Lars Jerrhag

Återvändarna Av Lars Jerrhag Kapitel 1 Det är en råkall och ganska disig tisdagskväll i Malmö alldeles i slutet av november månad. Det stora brobygget håller på att fullbordas och ljusen från…

Klicka här för att läsa hela »

Del I: Snöfall

Aurora Astapor

Del I: Snöfall, 2018 ”Skynda dig.” Christopher fick upp dörren med det rutmålade glaset och Rebecka steg före in i väntrummet, flåsande och redan svettig efter att ha sprungit uppför de bägge…

Klicka här för att läsa hela »
1){ $pag = true; }else{ $pag = false; } }else{ $pag = true; } if($pag){ ?>

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?
Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Ann Larsson

Snart femtioårig fyrbarnsmamma från Norrbotten som alltid älskat att skriva.

Ann Larsson

På andra plats denna veckan: Petra Christiansen