Drama noveller - Sida 4

Lämnar ryggsäcken

Arne Björn Fredriksson

Lämnar ryggsäcken. Tar bara med det som har större värde. Kameran. Passet. Nycklar hem. Resedokumenten. Rubel. Efter en halvtimme på cykeln hamnar jag ute i en förort. Oattraktivt. Inklämd mellan…

Klicka här för att läsa hela »

Stannar över natten

Arne Björn Fredriksson

Finns det någon plats yngre gick för att roa sig, ingen aning. Hungern tränger på. Var hittar man något att äta? Ett mindre öppet torg. Långa parallella streck på asfalten. Uppställningsplats…

Klicka här för att läsa hela »

Bortom hamnen

Arne Björn Fredriksson

Bortom hamnen ligger det lite avskilda Söderby. Eller låg under lång tid efter andra världskriget. Ön tömdes snabbt på de flesta estlandssvenskar. Några få blev kvar. Grusvägen runt ön är…

Klicka här för att läsa hela »

Frukost

Arne Björn Fredriksson

Frukost. Mörkt grovt lantbröd, smör, handskurna korvbitar med en morakniv och ännu en kopp varmt kaffe. Jaan småpratar med Arve, troligen om vårt förestående besök på ön. Arve försöker själv…

Klicka här för att läsa hela »

Kylan tränger in

Arne Björn Fredriksson

Kylan tränger in genom mössan. Gnuggar fingrarna. Ormsö börjar skymta fram mot isrännan som bryts. Står en stund till utomhus sen går jag ner. Tänderna småvärker av iskänslan mot emaljen. Drar…

Klicka här för att läsa hela »

Kvällsmötet

Arne Björn Fredriksson

Efter att vi skiljts åt gick jag runt en stund medan det hade börjat smådugga. Tänkte hela tiden bara på henne som jag aldrig mer skulle träffa. Hade bara hennes namn. Stannade till vid Ülikooli…

Klicka här för att läsa hela »

Elena

Arne Björn Fredriksson

Trädörren öppnades. Alla släntrade ut. Många leenden. Två av tjejerna som hade tittat in mig extra ville gärna visa mig runt i staden. Den ena, Elena, var blond med halvlångt hår hängande ner…

Klicka här för att läsa hela »

Luften grå och fuktig

Arne Björn Fredriksson

Stannade utanför universitetet i centrala gamla staden. Luften grå och fuktig. Några få personer promenerade längs promenaden utanför entrén. Bara tidig förmiddag. Hade rest från Tallinn mycket…

Klicka här för att läsa hela »

Taxin plockade upp mig

Arne Björn Fredriksson

Hur kom jag hit? Tidigt den här morgonen stod jag och väntade utanför estniska journalistförbundets hus i Tallinn. En taxi plockade upp mig. Ända in i det sista var det mycket osäkert om det skulle…

Klicka här för att läsa hela »

Den vita fläckiga duken

Arne Björn Fredriksson

På den vita fläckiga duken står ett askfat. Det är allt. Inga assietter, inget bröd eller några glas som jag är van vid hemifrån. Nästan folktomt. Längre bort en grupp medelålders män. Skränar…

Klicka här för att läsa hela »

Fukten ligger som en hinna

Arne Björn Fredriksson

Kyligt. Sitter på en restaurang i centrala Tartu med Mart Orau, ung representant i den lokala folkliga folkfronten. Har idag, genom en öppnare sovjetisk regim, fått tillstånd att verka i landet. Jag…

Klicka här för att läsa hela »

Leningradi mantee

Arne Björn Fredriksson

Någon vecka senare rör jag mig ensam längs trista kala husfasader och mörkbrunt smutsiga från 50-talet. Hade lyckats ta lokaltåget från förstaden Nömme, där Jaan bor med sin familj. Ser nu de…

Klicka här för att läsa hela »

Täckta lastbilar överallt

Arne Björn Fredriksson

Täckta lastbilar överallt. Känner den täta stämningen i bilen. Årtionde av tryck eller trötthet över situationen av varubrist och likgiltighet. Så hade jag i vart fall fått det beskrivet av…

Klicka här för att läsa hela »

Tyst i bilen

Arne Björn Fredriksson

Snöslasket sprutar under stänkskärmarna. Passeras gröna ryskskyltade militärfordon. Tyst i bilen. Inte förrän vi kom att lämna de centrala delarna märker jag av en mjukare hållning. Jaan vänder…

Klicka här för att läsa hela »

Stiger över tröskeln

Arne Björn Fredriksson

Tar av skorna. Fuktig kyla tränger igenom mina strumpor. Ovan, gnuggar jag redan tårna mot varandra. Lersäter. Minns när jag som ung scout var med på hösthajker i en stor stuga som inte någon bodde…

Klicka här för att läsa hela »

Dom längsta dramanovellerna:

Julians hemlighet

Tonica

Sammanfattning: Angst. Simon får reda på att hans bror, Julian, som han trodde var bög, har varit ihop med Simons flickvän tidigare. Dessutom får han veta att hans bror har allvarliga problem. Simon…

Klicka här för att läsa hela »

Livet efter

Nicholas Mackin

I över tjugo år hade han levt ett liv i förnekelse. Egentligen ett väldigt ensamt och egoistiskt liv. Det var inte så att han hade saknat vänner, för vänner hade han alltid haft, men nuförtiden…

Klicka här för att läsa hela »

Frank

Heikki Pohjolainen

Frank En novell av Heikki Pohjolainen Frank hade under flera år funderat på att åka till Kuba. Castro var sjuklig. Det ryktades om att han var döende, mannen som överlevt ett antal mordförsök genom…

Klicka här för att läsa hela »

Hanna!

Juniior Evelina Pedersen

"Hej kexet. Står du här o smular?" Robin gick förbi med det där otroligt sexiga leendet på sina läppar. Jag stod tillsammans med Jane och Sandra i kassan för att köpa fredagsmys. Vi alla tittade…

Klicka här för att läsa hela »

I skuggan av Ådalen

Gun Kihl

”Ska du med på dansen på lördag?” ”Nä”, säger Axel dröjande, ”nä, jag vet inte?” ”Äh, va nu inte en sån tråkmåns”, säger Gunnar till Axel när de slutat sitt arbete på måndagskvällen.…

Klicka här för att läsa hela »

Gula resväskan; Stockholm

Arne Fredriksson

Tidig augustimorgon. Redan ljust ute. Småljumt. Sommarens sista ljuva dagar. Lätt dis i luften. Fläckvis med mindre grå moln på himlen. Anar något på väg. En vändpunkt i livet. Står vid Köpings…

Klicka här för att läsa hela »

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren