Drama noveller - Sida 5

Senare på kvällen

Arne Björn Fredriksson

Sitter och ser på teve. Tråkig sovjetisk film. Gråa personer som berättar nyheter i en blaffigt gulbrun studio. Inspelning från någon klassisk konsert. Ingen hemma verkar särskilt intresserade.…

Klicka här för att läsa hela »

Don't worried, be happy!

Arne Björn Fredriksson

Den populär amerikansk schlagerdängan strömmar ut från radion på bänken. Så kändes det nog i november 1989. Något är på gång, men för hur länge och vad ska hände om allt tar slut. Ser fortfarande…

Klicka här för att läsa hela »

SOM DET ÄR

Rebecca Wargenklo

Den lilla själen stod åter framför Herrens ansikte. Detta ansikte som hon så väl kände igen från alla de andra gångerna hon varit här uppe. Hur många gånger var det ? Hon hade tappat räkningen,…

Klicka här för att läsa hela »

Nya Risk

Herr Nilsson

Solen glassar på Skrea Strand sommaren 1957. Jag känner att jag måste skydda min hustru Agneta, som står anklagad för att ha mörklagt ett sexualövergrepp mot en pojke på ett barnkollo i Bohuslän…

Klicka här för att läsa hela »

Saker som inte har hänt

Nirak Lo

Det var helt jävla omöjligt. Jag satte mig ner på köksstolen och stirrade igen på den vita stickans fönster som indikerade resultatet. Två streck. Två. Jävla. Streck. Jag tog upp pappret igen…

Klicka här för att läsa hela »

PRINSEN SOM GJORDES TILL EN GRODA

Sten Wiking

Två släkten var i tvekamp om arvingar till kungatron och prinsessans hand där den lycklige prinsen redan på förhand var given favorit som tronarvinge och prinsessans utvalde hjärtevän. Svartsjukans…

Klicka här för att läsa hela »

Hej jag heter Luvig

Ludvig

Ja, vi elsker dette landet Ja, vi elsker dette landet, egentligen Sang for Norge, är Norges nationalsång. Texten är skriven av Bjørnstjerne Bjørnson 1859 och melodin komponerades 1864 av hans kusin…

Klicka här för att läsa hela »

Den galna berättelsen om Axel Von Fersen!

Skogstokig

Axel von Fersen d.y. är ju en ganska känd person inom den svenska historien. Både för sin påstådda romans med den franska drottningen Marie Antoinette, men även för sin egen makabra död! I och…

Klicka här för att läsa hela »

Den galet kulinariska historien om Axel Von (Kött)Fersen!

Roger Skoog

Axel von Fersen d.y. är ju en ganska känd person inom den svenska historien. Både för sin påstådda romans med den franska drottningen Marie Antoinette, men även för sin egen makabra död! I och…

Klicka här för att läsa hela »

Destination Borås: En studie i problem!

Skogstokig

Högljudd rockmusik strömmar ut från högtalarna, lätt ackompanjerat av vindbruset från den framrusande bilen. Stereons blandband, i kombination med den varma och sköna kupén, har omvandlat den…

Klicka här för att läsa hela »

VÄRLDEN SOM GRÅTER

Alfride

Ett oändligt för evigt många tusen åter och livets mörka dagar tröstar blommor när de gråter. För den som inte fick en sol av guld väntar dansen Lyckligt blivit slut och står i skuld torkat…

Klicka här för att läsa hela »

BIOGRAFISKT VITTNESMÅL

Sten Wiking

Som yngsta barnet i en degenerativt dysfunktionell familj blev hon ett farligt vittne inför sin äldre broders kriminella intellekt, där nederländska författaren och advokaten Astrid Holleeder 1965-…

Klicka här för att läsa hela »

Glömska

Nirmalia

Vi glömmer lätt att allt som har en början, också har ett slut. Att det som idag är ett hinder, kan vara en fördel i morgon. Människor träder in i livet som små smulor, letande och sökande efter…

Klicka här för att läsa hela »

Som en hinna på fönsterkanten

Arne Fredriksson

Kylig kväll i december 1989. Sitter med Mart Orau, ung representant i lokala folkliga folkfronten. Har fått tillstånd att verka i landet. Helt sant? Så uppfattade i varje fall jag det. Tid av osäkerhet.…

Klicka här för att läsa hela »

Fukten känns genom skorna

Arne Fredriksson

Vädret hemma i Stockholm vid avresan var torrare. Snö ligger mjuk över trottoarer och övergångsställen. Eller så är jag snål som vanligt. Känner en nyfiken blick. Fortfarande känner jag att…

Klicka här för att läsa hela »

Dom längsta dramanovellerna:

Julians hemlighet

Tonica

Sammanfattning: Angst. Simon får reda på att hans bror, Julian, som han trodde var bög, har varit ihop med Simons flickvän tidigare. Dessutom får han veta att hans bror har allvarliga problem. Simon…

Klicka här för att läsa hela »

Livet efter

Nicholas Mackin

I över tjugo år hade han levt ett liv i förnekelse. Egentligen ett väldigt ensamt och egoistiskt liv. Det var inte så att han hade saknat vänner, för vänner hade han alltid haft, men nuförtiden…

Klicka här för att läsa hela »

Frank

Heikki Pohjolainen

Frank En novell av Heikki Pohjolainen Frank hade under flera år funderat på att åka till Kuba. Castro var sjuklig. Det ryktades om att han var döende, mannen som överlevt ett antal mordförsök genom…

Klicka här för att läsa hela »

Hanna!

Juniior Evelina Pedersen

"Hej kexet. Står du här o smular?" Robin gick förbi med det där otroligt sexiga leendet på sina läppar. Jag stod tillsammans med Jane och Sandra i kassan för att köpa fredagsmys. Vi alla tittade…

Klicka här för att läsa hela »

I skuggan av Ådalen

Gun Kihl

”Ska du med på dansen på lördag?” ”Nä”, säger Axel dröjande, ”nä, jag vet inte?” ”Äh, va nu inte en sån tråkmåns”, säger Gunnar till Axel när de slutat sitt arbete på måndagskvällen.…

Klicka här för att läsa hela »

Gula resväskan; Stockholm

Arne Fredriksson

Tidig augustimorgon. Redan ljust ute. Småljumt. Sommarens sista ljuva dagar. Lätt dis i luften. Fläckvis med mindre grå moln på himlen. Anar något på väg. En vändpunkt i livet. Står vid Köpings…

Klicka här för att läsa hela »

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren