Drama noveller - Sida 6

Insnöad bil

Arne Fredriksson

Töväder, både av luftfuktigheten och ” politiska stämningen just nu”. Bara att jag kan gå här bredvid min vän utan att vara förföljd eller upptryckt mot en väg för att frågas ut. Skulle…

Klicka här för att läsa hela »

Mustamäe

Arne Fredriksson

Mot slutet av den här resan besöker vi några av Jaans vänner. Bor i en lägenhet i stora södra förorten, Mustamäe. Åker dit med Jaan. Från centrala staden kör han oss runt en stund. Verkar inte…

Klicka här för att läsa hela »

Stiger över tröskeln

Arne Fredriksson

Tar av mig skorna. Känner direkt hur fukten kylt ner hallgolvet. Sen eftermiddag i november. Skulle behövt mina varma raggsockor. Ligger istället hemma i klädskåpet. Alltid något man inte får med…

Klicka här för att läsa hela »

Sovjetiska ambassaden

Arne Fredriksson

Stirrar på den lilla slitna dörrklockan. Tidig förmiddag. Innanför grinden ligger sovjetiska ambassadens låga visumbyggnad i gråsliten puts. Rysksovjetisk militär i mörkgrön uniform rör sig…

Klicka här för att läsa hela »

Smalldogs

Arne Fredriksson

Resan in gick – kröp – mycket sakta fram. Vad är meningen om man ändå kan promenera lika snabbt, och få motion på köpet. Gnissel. Skakningar. Flera stopp mellan varje station. Hopplöst, men…

Klicka här för att läsa hela »

Spänning i luften

Arne Fredriksson

Horisonten förändras. Något smyger sig upp ur vattnet. Kusten. Ljuset glimmar till. Vänder mig om. Kisade. I dunklet står tiden still denna småkyliga novembermorgon 1989. Osäkerhet i magen. Första…

Klicka här för att läsa hela »

Död eller levande

Sophie

En katt korsade gatan, en bil nitade och en gående rullade över taket på bilen. Himlen var full av stjärnor och månen började flytta sig. En ambulans hördes lång väg innan den kom och tog upp…

Klicka här för att läsa hela »

CORONAKÄNDIS

Sten Wiking

Men tänk om alla människor vid sin död blir Coronakändisar, då blir de därtill historiska över att levat under Corona- pandemins århundrade. Tänk så många som aldrig blivit sedda som någon,…

Klicka här för att läsa hela »

ANGIVAREN

Sten Wiking

Polis : Ni har blivit kallad hit till polisen för förhör, med anledning av den anmälan ni gjort om misstänkt brott av misstänkt gärningsman, och vi har efter förundersökning och djupdykning i…

Klicka här för att läsa hela »

I DE BLINDAS RIKE

Sten Wiking

Se där ! nu kommer hon, hon som inte är som andra. Hon som när en personlighet, och ett barns oskuldsfulla själ. Folk drar igen fönstren och låser om sig, som vore det digerdöden i antågande.…

Klicka här för att läsa hela »

LIVETS OCH DÖDENS NOVELLER

Sten Wiking

Livet är en lång eller kort novell, där var och en har sin fulla rätt att skriva vad som helst under eget ansvar. Döden är också en novell, men om den är kort eller lång, får var och en reda…

Klicka här för att läsa hela »

När livet tar en traumatisk vändning

Annasigfridson

Michael såg ut genom fönstret, blev stel och kunde först inte ta in vad han såg. Ute på gårdsplanen stod hans fru Pia i lågor. När paralysen släppte rusade han ut och fick tag i sin henne, släpade…

Klicka här för att läsa hela »

Rätten att leva som man vill

"Du är den mest vackraste av galenpannor jag mött. "Vad menar du? Frågade Mira Mohamed "Gallenpanna, virrehöna ja vilket du vill, svarade Mohamed. "Varför säger du så? "Du är ju inget annat än…

Klicka här för att läsa hela »

Korridoren med gula väggar och nymålat golv

Natasha Korsbäck

Golvet var nymålat. Det kändes på lukten. Det var den 16 maj 1987. Klockan hade precis slagit tre och det var min tur att tala med klassföreståndaren. En dropp föll från pannan ner på det nymålade…

Klicka här för att läsa hela »

BRÖDERNA SKUM. (2)

Sten Wiking

De dra ihop sej te oväder. -Jaha ! sej du de. Vattne ha fruse. -Jaha ! sej du de. De ä slut på ven. -Jaha! sej du de. Va sej du om de ? -Jaha ! sej du de. Nu slå ja ihjäl dej, va sej du om de ? -Jaha…

Klicka här för att läsa hela »

Dom längsta dramanovellerna:

Julians hemlighet

Tonica

Sammanfattning: Angst. Simon får reda på att hans bror, Julian, som han trodde var bög, har varit ihop med Simons flickvän tidigare. Dessutom får han veta att hans bror har allvarliga problem. Simon…

Klicka här för att läsa hela »

Livet efter

Nicholas Mackin

I över tjugo år hade han levt ett liv i förnekelse. Egentligen ett väldigt ensamt och egoistiskt liv. Det var inte så att han hade saknat vänner, för vänner hade han alltid haft, men nuförtiden…

Klicka här för att läsa hela »

Frank

Heikki Pohjolainen

Frank En novell av Heikki Pohjolainen Frank hade under flera år funderat på att åka till Kuba. Castro var sjuklig. Det ryktades om att han var döende, mannen som överlevt ett antal mordförsök genom…

Klicka här för att läsa hela »

Hanna!

Juniior Evelina Pedersen

"Hej kexet. Står du här o smular?" Robin gick förbi med det där otroligt sexiga leendet på sina läppar. Jag stod tillsammans med Jane och Sandra i kassan för att köpa fredagsmys. Vi alla tittade…

Klicka här för att läsa hela »

I skuggan av Ådalen

Gun Kihl

”Ska du med på dansen på lördag?” ”Nä”, säger Axel dröjande, ”nä, jag vet inte?” ”Äh, va nu inte en sån tråkmåns”, säger Gunnar till Axel när de slutat sitt arbete på måndagskvällen.…

Klicka här för att läsa hela »

Gula resväskan; Stockholm

Arne Fredriksson

Tidig augustimorgon. Redan ljust ute. Småljumt. Sommarens sista ljuva dagar. Lätt dis i luften. Fläckvis med mindre grå moln på himlen. Anar något på väg. En vändpunkt i livet. Står vid Köpings…

Klicka här för att läsa hela »

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren