Drama noveller - Sida 8

EN ANARKISMENS DEMOKRATISKA FÖRESPRÅKARE

Sten Wiking

Fr den 1:e offentliga anarkisten(även benämnd anarkismens fader) Pierre J Proudhon (1809-1865)utgick den franske journalisten, novellisten och anarkisten Oktave Mirbeau (1848-1917) hela livet igenom…

Klicka här för att läsa hela »

EN VÄRLD DÄR INGEN FINNS SOM ÄR GLAD

Sten Wiking

Har några indikationer på glada personer observerats? -Ja! vi har larmats om ett par stycken. Beordra ut piketstyrka A. Senare i ett förhörsrum. Ni har ertappats gå omkring och vara glada, trots…

Klicka här för att läsa hela »

DEN OKÄNDE PRINSEN

Sten Wiking

Storhertigen af Baden "Karl af Baden" 1786-1818,var en vällusting i furstehuset, vilken gärna och ofta roade sig med stans lösryckta slampor nattetid. Ett av dessa nattliga besök resulterade sannolikt…

Klicka här för att läsa hela »

BRONTE'S OMEN

Sten Wiking

De tillhör världslitteraturens mest hemsökta författarsläkt, och just "hemsökt" kan vara behörigt använda i detta öde, där alla barn dör i förtid och endast fadern överlever dem alla. En…

Klicka här för att läsa hela »

AKTÖR PÅ JORDENS SCEN

Sten Wiking

Stil och grace, kan för den självmedvetne aktören vara den föreställning som omgivningen bjuds på, av att se en person i sin utstyrsel till sist liknar den hon vill försöka vara, ungefär som…

Klicka här för att läsa hela »

CASANOVAS LITTERÄRA KÄRLEKSTURNE

Sten Wiking

Världens mest ryktbare kvinnotjusare Italienaren Giacomo Girolamo Casanova ( eg: Jena Jacques De Seingalt Casanova) 1725-1798 vars äventyrliga livs uppslagsverk skildras i hans biografiska memoarer,…

Klicka här för att läsa hela »

PONTUS PILATUS MÖTE MED JESUS

Sten Wiking

P Pilatus : Va är det där för pajas ni släpat hit? -Det är Jesus! P Pilatus : Å vem i hela fridens namn är det? -Judarnas konung och guds utvalde. P Pilatus : Ojdå! de va värst, å va vill han…

Klicka här för att läsa hela »

DEN MISSTÄNKSAMME

Sten Wiking

Varför är ni alltid så misstänksam? -Därför att man alltid blir misstänksam när någon misstänker att man är misstänksam.

Klicka här för att läsa hela »

UTREDNINGEN

Sten Wiking

När blir utredningen klar? -Sen! När är sen? -Vi ska komma till det senare. När då? -Sen vi är klara med utredningen. När blir utredningen klar då? -Sen vi har utrett vad det är vi håller på…

Klicka här för att läsa hela »

MISSING PEOPLE IS STALKING PEOPLE

Sten Wiking

Härmed ämnar jag inkomma med en formell polisanmälan angående "stalking" olaga personförföljelse. Polis : Av vem/vilka förföljs ni? Missing people! Polis : Kan ni identifiera er med ID, Pass eller…

Klicka här för att läsa hela »

OPIUMETS DÖDLIGT ODÖDLIGA KÄRLEK

Sten Wiking

Hon är den mest förföriska blomman av dem alla. Alla som kommer i intimare kontakt med henne, blir dödligt förälskade. Trots att hon har miljarder älskare, överger hon ingen enda. Hennes vita…

Klicka här för att läsa hela »

ALIEN LÄSER SAGA FÖR SITT ALIENBARN

Sten Wiking

I en annan tid i en annan galax, fanns en planet som hette jorden vilken blev så anfrätt, sliten och uråldrig av vanvård och förgiftning, att dess lungor upphörde andas. Krig bröt så ut i kampen…

Klicka här för att läsa hela »

DEN FREDLÖSE RIDDAREN SOM ALDRIG FANNS

Sten Wiking

Det var alltid tid för jakt på den FREDLÖSE RIDDAREN, som aldrig funnits, men som dömts på förhand av illvilliga tungor. Det förstorades och förminskades alltefter behag och aldrig för vad det…

Klicka här för att läsa hela »

NOVELLENS FRANSKA MÄSTARE

Sten Wiking

Guy du Maupassant 1850-1893 behärskade stilistiskt den korta novellen som sitt främsta litterära uttrycksmedel, lärd av mångordige Flaubert till trots ansåg han det överflödiga och tidsmässiga…

Klicka här för att läsa hela »

BIBLIOTEKARIEN SOM BLEV SIN FAVORITBOK

Sten Wiking

För den litteraturintresserade bibliofilen är ju böcker som en drog, men den drogen är inte riskfri från efterverkningar vilken kan övergå i rena psykoser, vilket det lär finnas åtskilliga exempel…

Klicka här för att läsa hela »

Dom längsta dramanovellerna:

Julians hemlighet

Tonica

Sammanfattning: Angst. Simon får reda på att hans bror, Julian, som han trodde var bög, har varit ihop med Simons flickvän tidigare. Dessutom får han veta att hans bror har allvarliga problem. Simon…

Klicka här för att läsa hela »

Livet efter

Nicholas Mackin

I över tjugo år hade han levt ett liv i förnekelse. Egentligen ett väldigt ensamt och egoistiskt liv. Det var inte så att han hade saknat vänner, för vänner hade han alltid haft, men nuförtiden…

Klicka här för att läsa hela »

Frank

Heikki Pohjolainen

Frank En novell av Heikki Pohjolainen Frank hade under flera år funderat på att åka till Kuba. Castro var sjuklig. Det ryktades om att han var döende, mannen som överlevt ett antal mordförsök genom…

Klicka här för att läsa hela »

Hanna!

Juniior Evelina Pedersen

"Hej kexet. Står du här o smular?" Robin gick förbi med det där otroligt sexiga leendet på sina läppar. Jag stod tillsammans med Jane och Sandra i kassan för att köpa fredagsmys. Vi alla tittade…

Klicka här för att läsa hela »

I skuggan av Ådalen

Gun Kihl

”Ska du med på dansen på lördag?” ”Nä”, säger Axel dröjande, ”nä, jag vet inte?” ”Äh, va nu inte en sån tråkmåns”, säger Gunnar till Axel när de slutat sitt arbete på måndagskvällen.…

Klicka här för att läsa hela »

Gula resväskan; Stockholm

Arne Fredriksson

Tidig augustimorgon. Redan ljust ute. Småljumt. Sommarens sista ljuva dagar. Lätt dis i luften. Fläckvis med mindre grå moln på himlen. Anar något på väg. En vändpunkt i livet. Står vid Köpings…

Klicka här för att läsa hela »

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren