Övernaturliga noveller - Sida 14

VÅLNADEN SOM LÅNADE SKOR VID KYRKOGÅRDEN

Bo Grapenskog

VÅLNADEN SOM LÅNADE SKOR VID KYRKOGÅRDEN Det hade börjat att regna och Gunnar tyckte att det kunde ha hållit uppe tills han kom hem. Vägen var lång ifrån där han arbetade och biografen I Helsingborg.…

Klicka här för att läsa hela »

GRODKUNGEN

Anders Andrésson

Resan från den stora människotäta staden och bort från det relativt moderniserade samhället i detta asiatiska land, inleddes med en tolv timmar lång tågresa varefter jag färdades längst med vägar…

Klicka här för att läsa hela »

EN DJÄVUL TILL TIDNINGSMAN

Bo Grapenskog

EN DJÄVUL TILL TIDNINGSMAN Solen lyste in på Daniels sovrum och irriterade honom så att han slängde täcket över huvudet och mumlade. - Vad är det för mening att stiga upp? Den senaste tiden hade…

Klicka här för att läsa hela »

DJUPT INNE I DE JÄMTLÄNDSKA SKOGARNA

K. Andersson

Detta hände sig på den tiden när man körde varor med häst till de mest avlägsna bygderna i Jämtland. Nuförtiden, år 1938, är det järnvägen och lastbilar som har hand om transporterna. Men…

Klicka här för att läsa hela »

Natten den varar

Aaliyah

En gång fanns det en blomma som inte kunde växa… Och sedan växte den en 1cm!!!

Klicka här för att läsa hela »

Vi ses på andra sidan

Richard Kjönsberg

Vi ses på andra sidan. Det var en dag, men inte vilken dag som helst, allt kändes som det brukade göra, men det låg någonting i luften den dagen något som inte riktigt stämde. Det var precis som…

Klicka här för att läsa hela »

Sam's Epic Life

Emil Risberg, Linnea Lidqvist

Prolog Hej. Det är jag som är Sam. Nu ska jag berätta om förra vintern, hösten och natten som blev en upplevelse för hela livet. Jag och min morfar bor i en liten stuga mitt i skogen. Det finns…

Klicka här för att läsa hela »

I dom djupaste skogar

Sara

"Vi är framme! Aurora vakna!" Jag öppnade långsamt mina ögon och kände den där alltför välbekanta känslan utav en dregelstrimma som slingade sig sakta nerför mungipan. Min äldre bror kollade…

Klicka här för att läsa hela »

Ebbe

Mårten Sandberg

Ebbe hade blivit förlamad från midjan och neråt vid en älgkrock just efter det att han fått sitt körkort. Han hade varit 18 år gammal och hade varit ute och kört med sina föräldrars bil. Han…

Klicka här för att läsa hela »

Callas

Mårten Sandberg

Det var av en slump som det blev allmänt känt att Anna Karlsson tycktes veta allt som var värt att veta om sångerskan Maria Callas. Hon hade ingen speciell användning av sina kunskaper innan en av…

Klicka här för att läsa hela »

Urfågeln

Raila Rosenberg

Urfågeln Alléns träd står givakt med sitt gröna lövverk som bildar en behaglig mörk tunnel så länge inte solstrålar får henne att blunda för att lindra migränen. Bilen glider in mellan grindstolparna,…

Klicka här för att läsa hela »

Spegeln

Max Kroom

SPEGELN Huvudvärken hade kommit tätare de senaste veckorna, och den ständiga tröttheten ville inte släppa taget. Max hade sagt till sig själv att "gå till läkaren max och ta lite semester". Något…

Klicka här för att läsa hela »

MITT NAMN ÄR MÅNSING-KATT.

Bo Grapenskog

MITT NAMN ÄR MÅNSING-KATT. DEN DAGEN DET HÄNDE NÅGOT OTROLIGT. Folk tittade in genom fönstret där det satt en katt. En svart och vit katt,som tittade på dem med sina stora ögon. Just då hördes…

Klicka här för att läsa hela »

Viskningar

Rikard Olsson

Jag skrattar och ler, sådär som jag lärt mig att göra för att inte få underliga blickar. Alla spelar teater och bär masker. Kvinnan som fött mig har fyllt år. "Hej, kära moster Gertrud, vilken…

Klicka här för att läsa hela »

Emils eviga hyss

Rikard Olsson

Flugorna surrade i värmen och det var vindstilla och kvalmigt i den lilla pittoreska staden Märdhul. Det var Lördag eftermiddag och folk började tittat ut från sina boningar och sina små trädgårdar…

Klicka här för att läsa hela »

Dom längsta Övernaturliganovellerna:

Thurnemans misstag

Jimmy Norén

Reflection of the svn …något drar i min drömlösa natt, någon stör min sömn. Märkligt men jag vet att om jag vaknar så får jag aldrig mer någon vila. Jag kämpar emot. Ett hånskratt. Jag slits…

Klicka här för att läsa hela »

The Basement

Ioana Buczuian

- (--THE BASEMENT--) - CHAPTER 1 The house towered over us like a tower in a medieval castle. Sure, I might be overreacting, but it really was the tallest building I have ever seen. The outside looked…

Klicka här för att läsa hela »

Ett femöres mynts äventyr

Bo Grapenskog

Novell: Ett FEMÖRES MYNTS ÄVENTYR. Förord: En femöring var ett mynt som vi inte har idag för det är inte mycket värt idag. Men förr var fem öre ganska så mycket för ett barn. Men tiderna förändras,…

Klicka här för att läsa hela »

Den violetta bubblan

Fredrik Nordström

Mörkret, lidandet och sjukligheten i livet föds ur de dunklaste djupen av vansinnets bottenlösa hav och uppenbarar sig i tragikens mångfacetterade former, iklädandes de fasansfullaste skepnader,…

Klicka här för att läsa hela »

Avgrunden

Erik Sundin

Det var sommaren 2013 en Måndagsförmiddag och jag hade just käkat frukost och druckit mitt alltid lika viktiga och välbehövliga kaffe. Jag hade semester och hade inga tider att passa. Ingenting var…

Klicka här för att läsa hela »

De tre döttrarna

Hans Öjmyr

De tre döttrarna Jonatan Granqvist - namnet inbjöd till både respekt och vördnad - var en av Stockholms mest framgångsrika bankirer med eget bankpalats på Hamngatan och flera mindre kontor i Uppsala,…

Klicka här för att läsa hela »
1){ $pag = true; }else{ $pag = false; } }else{ $pag = true; } if($pag){ ?>

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?
Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Ann Larsson

Snart femtioårig fyrbarnsmamma från Norrbotten som alltid älskat att skriva.

Ann Larsson

På andra plats denna veckan: Petra Christiansen