Övernaturliga noveller - Sida 15
Alek Del 1
Daniel
En kall vinter dag i norra Ryssland, där står det en man vid namn Alek och fiskar efter fisk till middagen som han hade tänkt göra den dagen. Men han satt i flera timmar men inte fick någon fisk,…
Klicka här för att läsa hela »DEN ROPANDE POJKEN.
Bo Grapenskog
DEN ROPANDE POJKEN. I början av seklet levde samerna däruppe bland fjällen de hade renar men inga motorcyklar eller helikoptrar som de har idag. Nej, det var skidorna som gällde. De använde dem för…
Klicka här för att läsa hela »Dockhuset
Bo Grapenskog
Dockhuset Erland låg i sin säng och vilade. Han hade lagt sig efter maten. Erland var 33 år gammal. Han bodde med sin mamma som skötte om honom. Man kan inte säga att Erland var som alla andra, nej…
Klicka här för att läsa hela »Den första dagen i resten av hans liv
MaK0
Jag är 12 år och drömlandskapet är ett kollage av minnen. Udden vi sitter på är från min mosters stuga i Lappland. Huset i horisonten är mitt föräldrahem och pappa lärde mig fiska med kastspö…
Klicka här för att läsa hela »Andas in, andas ut
Lotta Friström
Andas in, andas ut Jag vet inte hur länge ljudet hörts i min lägenhet. Det var lågt, som surrandet från kylskåpet och kanske det funnits där länge, redan när jag flyttade in, och jag bara blivit…
Klicka här för att läsa hela »Nattfjäril
Christoffer Andersson
Det är ljudet som får henne att slå upp ögonen. Ett surrande läte som kommer från Emils rum. Hon kastar sig instinktivt upp ur sängen och rusar på ostadiga ben ut ur sovrummet. Hon tar stora kliv…
Klicka här för att läsa hela »På stillhetens hav
Olof Svensson
Det är höst på höglandet och eftermiddagen mörknar långsamt. Löven singlar ner från grenverken och lägger sig på sjön. Ekens svartbruna färger blandas med lönnens rödskimmer. Fjäderlätta…
Klicka här för att läsa hela »Själens färg
Sara Magnusson
"Själen har färgats röd av tårarnas bloddroppar Sviken i smärtan Smärta i sveket Tungt svävar hon med livet urpressat Den starka kvinnan som föll och förkrossades Steg upp ur mörkret Gastkramad…
Klicka här för att läsa hela »STORMFLICKA
Christoffer Andersson
Flickans ögon, som svarta diamanter, är målmedvetet riktade rakt fram på en punkt vid horisonten. Hon blinkar inte. Ett nattlinne i vitt och rosa som räcker henne till knäna vaggar mjukt i takt…
Klicka här för att läsa hela »Dom längsta Övernaturliganovellerna:
Thurnemans misstag
Jimmy Norén
Reflection of the svn …något drar i min drömlösa natt, någon stör min sömn. Märkligt men jag vet att om jag vaknar så får jag aldrig mer någon vila. Jag kämpar emot. Ett hånskratt. Jag slits…
Klicka här för att läsa hela »The Basement
Ioana Buczuian
- (--THE BASEMENT--) - CHAPTER 1 The house towered over us like a tower in a medieval castle. Sure, I might be overreacting, but it really was the tallest building I have ever seen. The outside looked…
Klicka här för att läsa hela »Ett femöres mynts äventyr
Bo Grapenskog
Novell: Ett FEMÖRES MYNTS ÄVENTYR. Förord: En femöring var ett mynt som vi inte har idag för det är inte mycket värt idag. Men förr var fem öre ganska så mycket för ett barn. Men tiderna förändras,…
Klicka här för att läsa hela »Den violetta bubblan
Fredrik Nordström
Mörkret, lidandet och sjukligheten i livet föds ur de dunklaste djupen av vansinnets bottenlösa hav och uppenbarar sig i tragikens mångfacetterade former, iklädandes de fasansfullaste skepnader,…
Klicka här för att läsa hela »Avgrunden
Erik Sundin
Det var sommaren 2013 en Måndagsförmiddag och jag hade just käkat frukost och druckit mitt alltid lika viktiga och välbehövliga kaffe. Jag hade semester och hade inga tider att passa. Ingenting var…
Klicka här för att läsa hela »De tre döttrarna
Hans Öjmyr
De tre döttrarna Jonatan Granqvist - namnet inbjöd till både respekt och vördnad - var en av Stockholms mest framgångsrika bankirer med eget bankpalats på Hamngatan och flera mindre kontor i Uppsala,…
Klicka här för att läsa hela »Inloggning
Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .
Veckans författare:
Ann Larsson
Snart femtioårig fyrbarnsmamma från Norrbotten som alltid älskat att skriva.
På andra plats denna veckan: Petra Christiansen