Övernaturliga noveller - Sida 10
Hänryckelsen
Love E.
Januari 9, 1827 I den sena kvällstimmen blev jag åskådare för något som verkade mycket groteskt och ofredande till sin natur. Kanske det var för det dåliga ägget jag åt men säkerligen kan min…
Klicka här för att läsa hela »Djävulsmyren
Niklas Kindström
Jag lärde känna gamle Eskil sommaren 2001 i samband med att jag hyrde en stuga vid Mistviken vid Storsjön söder om Öster-sund. Jag hade på kort tid drabbats av en serie förluster och bak-slag i…
Klicka här för att läsa hela »Signaturen
Per Skoglund Larsson
Felicia ligger i sjukhussängen nerbäddad med en gul filt med ett tomt glas på bordet bredvid. Mitt i det lugna rummet sitter Felicias storasyster Julia med en modetidning och ett glas bubbelvatten.…
Klicka här för att läsa hela »Trans.
Bo Grapenskog
Trans. Man hade hört talas om denne Peter Viberg som kallades för ett trans- medium. Han kunde höra visdomens röst ända från tio tusen år tillbaka. När han försattes i trans blev han Seemor,…
Klicka här för att läsa hela »MANNEN MED HÄSTEN
Bo Grapenskog
EN "LÅNAD" HÄST BLIR TILL ETT LITET MYSTERIUM MANNEN MED HÄSTEN Erik tittade ut genom fönstret det var kolmörkt ute och han hörde hur vinden ven kring knutarna. Han ryste till av tanken att vara…
Klicka här för att läsa hela »MÖRKRETS VÄSEN SKOLAS TILL LUMINARIUM (LJUSET)
Bo Grapenskog
MÖRKRETS VÄSEN SKOLAS TILL LUMINARIUM (LJUSET) Klockan närmade sig tolv och ögonlocken kändes mycket tunga. Dagen hade varit lång och en ny dag väntade med andra uppgifter. - Att man ska behöva…
Klicka här för att läsa hela »LAMPMANNEN (FANTACY)?
Bo Grapenskog
LAMPMANNEN (FANTACY)? Detta är år 1886 min mormor var född och uppvuxen i det djupaste av Småland. Berättelsen börjar när min mor var 8 år och gick i första klass. Vägen hon hade till skolan…
Klicka här för att läsa hela »En ovanlig dag.
Jeanette Jansson
Råkall sepbembermorgon Satan vad det är kallt jämt. Anna tar huttrande en filt och lägger över benen. Att det ska vara så kallt härinne jämt. De borde flytta till en nyare lägenhet, till en bättre…
Klicka här för att läsa hela »Mannen klädd i rock.
Marika
Jag går en promenad genom kyrkogården. Jag fortsätter förbi kyrkan och följer stigen in till skogen. Jag går och går i cirka en timme innan jag känner hur någon andas mot min nacke. I rent fasa…
Klicka här för att läsa hela »Avgrunden
Erik Sundin
Det var sommaren 2013 en Måndagsförmiddag och jag hade just käkat frukost och druckit mitt alltid lika viktiga och välbehövliga kaffe. Jag hade semester och hade inga tider att passa. Ingenting var…
Klicka här för att läsa hela »På andra sidan
Julia Irme
Hon stod där på kanten och vinglade, tvekade. Hon kunde inte gå därifrån, hon hade bestämt sig. Men varför var det så svårt? ”ta bara steget” viskade hon för sig själv. Rädslan för att…
Klicka här för att läsa hela »Huldra
Kersti Vikström
HULDRA En novell av Kersti Vikström Ett nyfött barns gråt mötte mig när jag öppnade dörren till förlossningssalen. - Barnet mår bra, sa den unga nyutexaminerade barnmorskan när hon såg min…
Klicka här för att läsa hela »Ejeborg (roligt skämt)
Ejeborg.
En gång var ejeborg en repporter Hann råka dra ut sladden till miken och då sa han vi beklagar ljud problemet från hälsingfors LOL
Klicka här för att läsa hela »Prinsessan och drakkatterna
The Typing Girl
Del 1 Mötet med Cassian, Py och Io Det var en kall vinternatt som Janna hittade en övergiven gård i det mörka landet Hrafna. Janna var en en övergiven prinsessa som förlorat sin familj tack vare…
Klicka här för att läsa hela »En speciell gåva.
Jeanette Jansson
En speciell gåva Maria berättar om den bästa dagen i sitt liv. Den har verkligen förändrat hennes liv. Jag såg plötsligt dödsannonsen i tidningen en dag i juni. Där stod att Jane hade avlidit…
Klicka här för att läsa hela »Dom längsta Övernaturliganovellerna:
Thurnemans misstag
Jimmy Norén
Reflection of the svn …något drar i min drömlösa natt, någon stör min sömn. Märkligt men jag vet att om jag vaknar så får jag aldrig mer någon vila. Jag kämpar emot. Ett hånskratt. Jag slits…
Klicka här för att läsa hela »The Basement
Ioana Buczuian
- (--THE BASEMENT--) - CHAPTER 1 The house towered over us like a tower in a medieval castle. Sure, I might be overreacting, but it really was the tallest building I have ever seen. The outside looked…
Klicka här för att läsa hela »Ett femöres mynts äventyr
Bo Grapenskog
Novell: Ett FEMÖRES MYNTS ÄVENTYR. Förord: En femöring var ett mynt som vi inte har idag för det är inte mycket värt idag. Men förr var fem öre ganska så mycket för ett barn. Men tiderna förändras,…
Klicka här för att läsa hela »Den violetta bubblan
Fredrik Nordström
Mörkret, lidandet och sjukligheten i livet föds ur de dunklaste djupen av vansinnets bottenlösa hav och uppenbarar sig i tragikens mångfacetterade former, iklädandes de fasansfullaste skepnader,…
Klicka här för att läsa hela »Avgrunden
Erik Sundin
Det var sommaren 2013 en Måndagsförmiddag och jag hade just käkat frukost och druckit mitt alltid lika viktiga och välbehövliga kaffe. Jag hade semester och hade inga tider att passa. Ingenting var…
Klicka här för att läsa hela »De tre döttrarna
Hans Öjmyr
De tre döttrarna Jonatan Granqvist - namnet inbjöd till både respekt och vördnad - var en av Stockholms mest framgångsrika bankirer med eget bankpalats på Hamngatan och flera mindre kontor i Uppsala,…
Klicka här för att läsa hela »Inloggning
Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .
Veckans författare:
Ann Larsson
Snart femtioårig fyrbarnsmamma från Norrbotten som alltid älskat att skriva.
På andra plats denna veckan: Petra Christiansen