Djur noveller - Sida 2

Pojken som kände sig ensam

Det var en vanlig dag i en helt vanlig stad som hette Stockholm. En skola som låg i Stockholm hette Matteus Skolan. Där gick en pojke som bråkade med alla och strulade jämt med saker och ting. Hans…

Klicka här för att läsa hela »

Sagan om Hunden Lajika

Det var en vacker sommar dag på en Av spaniens gator. En hund som heter Lajika föddes till Världen. Hon hade många syskon som föddes samtidigt som henne. Lajikas mamma hette Dottie. Lajika och valparna…

Klicka här för att läsa hela »

Edith vår omplaceringshund

Malin Svensson

Mail till mina förra ägare. Hej Edith här! Jag funderar på att starta en blogg om djurplågeri. Eftersom jag är rädd att min nya matte ska läsa detta ber jag er att radera detta direkt efter att…

Klicka här för att läsa hela »

Se ut så att jag får sitta i någons famn

Morris

”Morris var en Irländsk/Mexikansk författare. Hon verkade i Stockholm, Sverige, f. 2016- i Dundalk, Irland. I sitt författarskap är hon känd för sina bearbetningar av tiden som hemlös.” Jag…

Klicka här för att läsa hela »

Ko-poeten

Bo Axelzon

KO-POETEN. En pojke i sexårsåldern bor på en bondgård. Han har ganska stor frihet att röra sig i naturen och bland gårdens djur. Ingen av de vuxna lägger mycket kraft och möda på att förvissa…

Klicka här för att läsa hela »

Vem där?

Carina Persson

Puppan har varit helt tyst medan livet pulserat inuti den. Stegen är nu snabba. Tunga. Fjärilen stampar taktfast mellan innertakets bruna takbjälkar. Månens sken strilar in. I det svävar dammkornen…

Klicka här för att läsa hela »

"Dior"

Häst

Jag satt mitt i sommaren i ett av sjukhus rummen i sängen. Jag kollade på bilder från mig och Dior från förra sommaren.Ni kanske undrar varför jag sitter hära medans min kompisar har sommarlov.…

Klicka här för att läsa hela »

Minusku

Oscar Andersson

Minusku är ett rovdjur som äter allt i sin väg den bor oftast i grottor och den har långa skelett fingrar den ser allt. Den gör ett ljud som liknar ekorrar och en hund. den lever I Alperna. Om du…

Klicka här för att läsa hela »

Fyfan vad jag älskar honom

Rebecka

Med världens vackraste andetag drar han djupt in till en stor suck. Sedan blir bröstkorgen stilla en stund. De följande andetagen är som vanligt när han sover. Lite djupare än de korta, ytliga då…

Klicka här för att läsa hela »

Skarvarna

Carina Persson

Som mörka siluetter mot de döda trädens väderbitna trä sitter de där, utspridda på grenarna. Mitt ute i det klarblåa vattnet, med en kvällshimmel som skiftar från orange till rött längs horisontlinjen,…

Klicka här för att läsa hela »

Snytbaggarna

Carina Persson

De lockas till kalhygget. För snytbaggarna är det som att bli inbjuden till en stor fest. Guidade av doften från nyligen avverkad barrved anländer de i svärmar. Alla klädda i svart, med gula fläckar…

Klicka här för att läsa hela »

Vargen

Anonym Katt

Astrid tittade runt sig i den svarta skogen, hon såg gula ögon närma sig. Hon hörde morranden från skuggorna. Vargarna kom närmare och närmare tills de var ända framme, men så hörde Astrid ett…

Klicka här för att läsa hela »

Irrbloss

Erica Creutz

Det var en tidig kväll i sena September då lilla My Halvarsson på 15 år bestämde sig för att rida ut. I sadeln på sin helt egen Stressed Out kände hon sig alltid trygg. Samt med det red hon alltid…

Klicka här för att läsa hela »

Flickans Sista Häst

Erica Creutz

Det dundrade och brummade ovanför tegelpannorna. Felicia släppte genast den löddriga tallriken i sin hand. Så plötsligt att den for i trägolvet och sprack i flera bitar. Flickan sprang genast in…

Klicka här för att läsa hela »

Svarta Natten

Erica Creutz

I det kalla Norrland med sina djupa, mörka skogar. De ligger svarta, som dränkta i tjära under den oftast stjärn-belysta himlen. Medan bergen står stolta och snö-stänkta i väst. De omfamnar dalens…

Klicka här för att läsa hela »

Dom längsta djurnovellerna:

Flickans Sista Häst

Erica Creutz

Det dundrade och brummade ovanför tegelpannorna. Felicia släppte genast den löddriga tallriken i sin hand. Så plötsligt att den for i trägolvet och sprack i flera bitar. Flickan sprang genast in…

Klicka här för att läsa hela »

Igges år

Niklas Stenström

Det var andra veckan i april. Snön var nästan smält undan, det hade blivit ljust, dagarna hade blivit längre och varningar för gräsbränder i fjolårets gräs och löv hade tagits upp bland nyheterna.…

Klicka här för att läsa hela »

Djurskyddsinspektören

Jackie

Djurskyddsinspektören Det hela började för två år sedan. Jag var 18 år och pluggade till sjuksköterska i Stockholm. Mina föräldrar bodde 63 mil bort. Tillsammans drev dom en stor häst gård…

Klicka här för att läsa hela »

Ko-poeten

Bo Axelzon

KO-POETEN. En pojke i sexårsåldern bor på en bondgård. Han har ganska stor frihet att röra sig i naturen och bland gårdens djur. Ingen av de vuxna lägger mycket kraft och möda på att förvissa…

Klicka här för att läsa hela »

Gatuhunden benny

Anna Bäck

Kapitel 1 Benny föds till världen Året är 2000talet och i stockholms gator vimlade det av gatuhundar. Stockholms stad hade 1000tals gatu hundar som ingen rådde om. På den här tiden är ungefär…

Klicka här för att läsa hela »

Ellas elefant

Ewa Sundbäck

Antal tecken: 10 164 Ellas elefant Elefanterna stod bredvid varandra på hylla efter hylla. De var stora och de var små. De var av trä eller sten, kristall eller plast, men absolut inte av elfenben.…

Klicka här för att läsa hela »

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren