Relationer noveller - Sida 18
Saga på villovägar
Livet
Jag har aldrig funnits. Nu finns jag. Som av en händelse dök jag upp på Sveavägen i Stockholm en vårdag i mars. Det var tidig morgon och jag var på väg. Som genom en händelse blev jag verklig.…
Klicka här för att läsa hela »Ett minne från barndomen
Inget Namn
Jag är tolv eller tretton år gammal och är helt säker på att jag är galen, spritt språngande galen. Jag är på väg till skolan med en klump i magen som bara växer och växer, ju närmare jag…
Klicka här för att läsa hela »Novellernas tid
Livet
Det faktum att hon mådde bättre när hon skrev än när hon läste, gjorde att hon fortsatte skriva även då de flesta trodde att hon faktiskt hade slutat med det. Hon hade älskat sin mors händer…
Klicka här för att läsa hela »Och Här Ligger Jag och Lipar
Rai
Vad är kärlek egentligen? Hur känns det? Är det när man älskar någon så mycket att det känns som om hjärtat ska explodera? Eller att man älskar någon så innerligt att det är svårt bara…
Klicka här för att läsa hela »Den bästa dagen i mitt liv
Yvonne Malmgren
Det har gått tio långa dagar. Inget samtal igår. Jag väntar fortfarande på besked. Jag ligger till och från sömnlös på nätterna och klumpen i magen vill inte släppa taget. När jag dessutom…
Klicka här för att läsa hela »104 år, tänk om jag hade vetat
Yvonne Malmgren
”Vem har sagt att jag är 104 år. Jag är bara 99 år. Jag är uppvuxen i Norrbotten och ska berätta något som kanske är en skröna.” Det här utspelade sig på tidigt trettiotal i Båstad på…
Klicka här för att läsa hela »Vacker död flicka
Hanna Lindholm
23:51. Inte kommit in i rytmen. Finner ingen ro. Varför vara så seriös? Varför vara känslig? Varför inte bara ge sig iväg mot de unga möjligheterna. Vinden slås hårt & aggressivt mot mitt ansikte,…
Klicka här för att läsa hela »Lugnet före stormen år 1935 på Vikbolandet i Östergötland
Christer Månsson
Elsa går in i finrummet precis klockan sju. Intill ett soffbord med några fåtöljer står den blankpolerade radioapparaten Luxor. Platsen är gården Möckeläng på Vikbolandet i Östergötland. En…
Klicka här för att läsa hela »Skönheten
ökänd
Han tittade på henne. Sjutton vad hon åldrats nu igen. Hur kan någon åldras så fort tänkte han. Men vadå det var ju inte för hennes skönhet som han blivit betagen i henne. Fast hon kunde visst…
Klicka här för att läsa hela »En vän attminnas
Snäckan
Boken låg uppslagen i gräset och bladen vände sig av den svaga brisen. En myra kröp snabbt över ett av bladen. Det fladdrade till och den blev instängd bland de skrivna orden. Solen gassade från…
Klicka här för att läsa hela »Ett hus av trä någonstans mellan Helsingborg och Stockholm men absolut i en lövskog.
Livet
Ibland kan ljuset hindra. Då får det elimineras. Kanske av en avskärmande vägg eller en mörkläggande gardin. Huvudsaken de kan tas bort då ljuset inte längre stör. Allt för att se klart från…
Klicka här för att läsa hela »Det lyser en stjärna i natten
Livet
Det var mörkt långt bort i öster. Mörkare än någonsin. Jag stod vid mitt vardagsrumsfönster och försökte samla de tankar som ännu fanns kvar. De var inte många och det börja långsamt mörkna…
Klicka här för att läsa hela »The dead womens tale
Emelia Wärme
PROLOG Jag sitter i fåtöljen, lyssnar till den levande staden. Mina självskadeärr var så synliga att jag nästan inte kunde bada. De fanns överallt, på benen och låren. På magen och under brösten.…
Klicka här för att läsa hela »Kittlaren Malin Olsson
Stockholm
Det är en helt vanlig varm, sommarkväll. Kompisarna Malin Olsson och Marie Serneholt är hemma hos Malin och dricker ett glas rött vin och kollar på Allsång på Skansen. Programmet är snart slut…
Klicka här för att läsa hela »Dom längsta relationernovellerna:
Talande tystnad
Tobias Karlsson
1. Det låg en bläckpenna och ett anteckningsblock prydligt bredvid varandra på bordet framför Per i hans kontorsrum. Han var ingen vän av ordning; man kunde rent av kalla honom slarvig, den typ av…
Klicka här för att läsa hela »Pan och Liv om Kärlek part 7
HeatherWade
Müsli 10/9-2010 Sjukhusnatten börjar övergå i tidig morgon när jag vaknar till i den nedsuttna soffan för jag vet inte vilken gång i ordningen. Min vanliga jävla huvudverk bultar innanför pannbenet…
Klicka här för att läsa hela »The dead womens tale
Emelia Wärme
PROLOG Jag sitter i fåtöljen, lyssnar till den levande staden. Mina självskadeärr var så synliga att jag nästan inte kunde bada. De fanns överallt, på benen och låren. På magen och under brösten.…
Klicka här för att läsa hela »Återvändarna
Lars Jerrhag
Återvändarna Av Lars Jerrhag Kapitel 1 Det är en råkall och ganska disig tisdagskväll i Malmö alldeles i slutet av november månad. Det stora brobygget håller på att fullbordas och ljusen från…
Klicka här för att läsa hela »Del I: Snöfall
Aurora Astapor
Del I: Snöfall, 2018 ”Skynda dig.” Christopher fick upp dörren med det rutmålade glaset och Rebecka steg före in i väntrummet, flåsande och redan svettig efter att ha sprungit uppför de bägge…
Klicka här för att läsa hela »Inloggning
Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .
Veckans författare:
Ann Larsson
Snart femtioårig fyrbarnsmamma från Norrbotten som alltid älskat att skriva.
På andra plats denna veckan: Petra Christiansen