Spänning noveller - Sida 5

VAD HÄNDE?

Rebecca Wargenklo

Som frilansande fotograf får man vara med om en hel del, men det som hände 2010 slår nog det mesta. Jag blev kontaktad, sent en kväll i mars av en gammal kollega som dessutom var journalist. Hon berättade…

Klicka här för att läsa hela »

Mjuka stenar

Frida

Bussen skumpar över vad jag antar är stenar. Mjuka stenar. Skrik fyller tystnaden, mjuka stenar som skriker. Innerst inne vet jag vad det är men illustrerar ändå en mjuk sten på en servett åt min…

Klicka här för att läsa hela »

Jakten på Jula

Jonathan Stribrant

Gruset smattrar medan jag springer i full fart mot busshållplatsen. Himlen är klarblå och solen skiner, från min fuktiga panna rinner små glansiga svettdroppar. Hjärtat dunkar snabbt och jag andas…

Klicka här för att läsa hela »

Resan med transsibiriska järnvägen

Sigvard Läth

Jag har alltid önskat att få resa med transsibiriska järnvägen och 1983 så fick jag min chans. Vi var några stycken som reste med Svensk-Kinesiska resebyrån med båt från Stockholm till Helsingfors.…

Klicka här för att läsa hela »

Kulisserna

Hugo Almqvist

På morgonen vaknade jag vid klockan sju och det var dags att klä på sig kläder och äta frukost. När jag åt frukost så tittade jag på mobilen. På Aftonbladet såg jag att min favorit artist Jessie…

Klicka här för att läsa hela »

Övervakad, eller bara spänd ...

Arne Björn Fredriksson

Någon vecka senare rör jag mig längs Leningradi mantee, gråsliten med trista kala husfasader och mörkbrunt smutsiga från 50-talet. Ser de tomma mathyllorna i affärerna, köerna till spritbutik…

Klicka här för att läsa hela »

Ockupationen syns överallt

Arne Björn Fredriksson

Medan snöslasket sprutar under stänkskärmarna, passerar vi gröna ryskskyltade militärfordon. Tyst i bilen. Inte förrän vi kom att lämna de centrala delarna märker jag av en mjukare hållning.…

Klicka här för att läsa hela »

Ankomsthallen

Arne Björn Fredriksson

Tulldiskarna utplacerade mitt i hallen, tillsammans med en säkerhetsutrustning som väl motsvarar den som i väst finns i hamnar och på flygplatser. Uttryckslösa ansikten. Stela känslokalla blickar…

Klicka här för att läsa hela »

Vad händer nu? vågar jag gå iland

Arne Björn Fredriksson

Efter flera resor i mitten av 90-talet skulle allt kännas välbekant … men ovant. Kom att bli flera oftast hit med cykel. En önskan att vilja trampa runt i ett främmande men ändå på något vis…

Klicka här för att läsa hela »

Vart är jag på väg?

Arne Björn Fredriksson

Lutar mig mot räcket. Andas samlat. Passerar sovjetiska militärfartyg som sedan slutat av andra världskriget bevakar hamninloppet. Varför nöjer jag mig inte med en kryssning till Helsingfors? Eller…

Klicka här för att läsa hela »

Lutar mig mot räcket

Arne Fredriksson

Andas samlat. Snart ensam på däck. Har nog gått ner till sina fordon på bildäck. Glider sakta över ett, på flera sätt, mörkt och fruset vinterhav förbi den sovjetiska blockaden och in mot hamnen.…

Klicka här för att läsa hela »

Dunsar till mot kajen

Arne Fredriksson

Skymtar människor som rör sig mot platsen där båten ska lägga till i Tallinns hamn. Försöker tänka på annat. Känner av spänningen i magen. Obekant. Osäkert. Samtidigt så spännande. Ankomsthallen.…

Klicka här för att läsa hela »

Spänningen kryper

Arne Fredriksson

Sticker längs ryggraden. Märkligt obehag men vill samtidigt hålla ögonen öppna. Om jag väljer att inte kliva av i Tallinn, kan jag bara återvända tillbaka till Helsingfors. Har ju en tur- och…

Klicka här för att läsa hela »

Horisonten

Arne Fredriksson

Något smög sig upp ur vattnet. Glimmade till. Vände mig om. Kisade. Står vid relingen på färjan mellan Helsingfors och ett ockuperat Tallinn. Herre gud, vad tänkte jag egentligen på? Vilar armbågen.…

Klicka här för att läsa hela »

En dromedarsafari i Tharöknen.

Sigvard Läth

Under en längre resa i Asien befann jag mig nu i mitten av januari månad 1984, i Rajastan i nordvästra Indien. Jag och en reskamrat, som jag träffat i den rosa staden Jaipur, hade bestämt oss för…

Klicka här för att läsa hela »

Dom längsta spänningnovellerna:

Grabbarna i källaren

Daniel Nordström

Fredrik Johansson lyfte sina händer från tangentbordet, andades ut och lutade sig tillbaka i den klibbiga skrivbordsstolen. Han hade lyckats producera tvåtusen ord under sitt skrivpass. Mycket imponerande,…

Klicka här för att läsa hela »

Konst - Kapitel 1

Nilskjell

Första kapitlet i en novellserie (kanske en roman?). En svensk man som hamnar i en drömvärld i New York. Romantik, spänning, erotik - lite av allt. Om du inte gillar erotiska inslag, så är det kanske…

Klicka här för att läsa hela »

Superloppet genom Jimmy

Johnny Viklund

I mitt garage stod anledningen till att mina pengar aldrig räckte till, trots att jag i ganska ung ålder startat en bilfirma i Sundsvall som sålde begagnade bilar och gick mycket bra. Två anställda…

Klicka här för att läsa hela »

Minnen som skadar

Ökänd

Okontrollerat släpas mina fötter framåt, mot ett mål. Jag lyfter blicken och får syn på det bekanta huset, mitt hem. Min familj väntar nog på andra sidan dörren, redo att välkomna mig. Även…

Klicka här för att läsa hela »

Vagnarna

Fru Andersson

I det lilla gula uthuset på Strandvägen i Hjo hängde en trasig tenntermometer på väggen ovanför snickarbänken. Kalle, en nöjd kund, tyckte, att eftersom den var så gammal, passade den bra i Lucas…

Klicka här för att läsa hela »

Julen då ladugårdstomten inte fick sin gröt.

D.S.Sällström

Varmt ska det vara och tjockt. Nästan så att skeden står rakt upp i tallriken. Gjord av det finaste grynen du kan finna på Öland. Bara det bästa är gott nog. Han klev rakt in från snöstormen…

Klicka här för att läsa hela »

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren