Spänning noveller - Sida 6

Uganda on a shoestring

Sigvard Läth

På den tiden arbetade jag i Kenya och ville gärna besöka Uganda på min lediga tid. Det var i juni 1987, jag hade varit i Östafrika sedan i februari månad. Senast i Jinja och Entebbe. Nu var jag…

Klicka här för att läsa hela »

Basebollträet!

Skogstokig

Du ska dö! Dö din djävel! – Men jag vill inte dö! Varför ska jag dö? Det är din tur att dö nu! Jag sluter mina ögon och väntar med stor ångest, på det stora mörkret som snart ska omfamna…

Klicka här för att läsa hela »

Greppar ryggsäcken

Arne Fredriksson

Rör mig framåt. Fåtal personal. Klädda i grå skjorta och jacka, med gröna axelklaffar och något sovjetiskt märke på ena fickan, samt en brun slips. Byxorna bruna med gröna revärer. Hatten brun…

Klicka här för att läsa hela »

Vickar tårna mot varandra

Arne Fredriksson

Fuktigt i luften under hela resan. Och blöt snö som sakta rinner bort. Börjar frysa om fötterna. Väntar... Står på en sliten station i en av Tallinn förorter. Tänkt att vi ska ta tåget in mot…

Klicka här för att läsa hela »

Hände så snabbt

Arne Fredriksson

Hösten 1989. Berlinmuren hade fallit en månad tidigare. Kampen för att få andas frisk luft slet sönder järnridån. Fortfarande hade ryssarna sitt grepp om det instängda Baltikum. I kartboken från…

Klicka här för att läsa hela »

Handen

Carina Persson

Låset till galleriet är gammalt och visar sig vara lätt att dyrka upp. Även om det ger John ett visst besvär att utföra alla momenten med enbart vänster hand. Högra armen slutar vid handleden…

Klicka här för att läsa hela »

ANDAS

Alfride

Där vi andas när ingen hör. Där tomrum fyller våra rädslor och där du flyger hjälplös. Där våra beroenden sätts på spel fast reserverna är många. Ett naturligt fenomen men en så omänsklig…

Klicka här för att läsa hela »

Längtan efter kärlek

Sophie

Tidigt på morgonen när mörkret än ligger kvar ringer väckarklockan ilsket, ännu en dag startar i mörkret utan att kunna se något annat än jobb och hemmet. Lampan tänder han över sängen. Ännu…

Klicka här för att läsa hela »

Två skott

Okänd

Skotten ekade högt i den trånga smala gränden och in i hans kropp där känslan av skuld fick hela kroppen att skaka. ”Vad har jag gjort?” Tänkte han och den blod täckta revolvern gled sakta…

Klicka här för att läsa hela »

Mystisk telefonsamtal

Okänd Skrivbent

Efter en vecka regn kändes allting bara konstigt och för några dagar innan hade skolan ringt hem. Läraren informerade om att de hade fått strömavbrott. Skolan skulle också stängas ner på obestämd…

Klicka här för att läsa hela »

Bussen

Okänd

Jag äter upp flingorna snabbt innan bussen kommer, rycker till mig väskan och springer ut i det kalla regnet. Jag springer så snabbt jag kan in i bakdörren på bussen. Jag är först på, jag springer…

Klicka här för att läsa hela »

Varför

Jens Leif

Varför varför därför därför sådär sådär hur hur

Klicka här för att läsa hela »

Kycklingsmak

Niklas Landborg

Kära dagbok jag smakade människokött för första gången när när jag var fem år då min far dog i cancer. Vi var fattiga och kunde inte köpa mat. Vi ville inte ge far till begravningsbyrån för…

Klicka här för att läsa hela »

Omar, näthat

Okänd

Jag vet att hon kommer att göra Det. Jag måste ta mig fram i tid. Innan… Jag hade sett hatet mot henne på alla sociala medier. Bara för att hon är den tjej som gör mig lycklig, så ska dom gå…

Klicka här för att läsa hela »

Pas de Cheval

Angelina Lundström

Pas De Cheval Ett faktum; Alla kommer vi att dö, kanske inte idag, kanske heller inte imorgon men inom kort. Vi kan välja att antigen bekymra oss i detta eller så kan vi välja att göra någonting…

Klicka här för att läsa hela »

Dom längsta spänningnovellerna:

Grabbarna i källaren

Daniel Nordström

Fredrik Johansson lyfte sina händer från tangentbordet, andades ut och lutade sig tillbaka i den klibbiga skrivbordsstolen. Han hade lyckats producera tvåtusen ord under sitt skrivpass. Mycket imponerande,…

Klicka här för att läsa hela »

Konst - Kapitel 1

Nilskjell

Första kapitlet i en novellserie (kanske en roman?). En svensk man som hamnar i en drömvärld i New York. Romantik, spänning, erotik - lite av allt. Om du inte gillar erotiska inslag, så är det kanske…

Klicka här för att läsa hela »

Superloppet genom Jimmy

Johnny Viklund

I mitt garage stod anledningen till att mina pengar aldrig räckte till, trots att jag i ganska ung ålder startat en bilfirma i Sundsvall som sålde begagnade bilar och gick mycket bra. Två anställda…

Klicka här för att läsa hela »

Minnen som skadar

Ökänd

Okontrollerat släpas mina fötter framåt, mot ett mål. Jag lyfter blicken och får syn på det bekanta huset, mitt hem. Min familj väntar nog på andra sidan dörren, redo att välkomna mig. Även…

Klicka här för att läsa hela »

Vagnarna

Fru Andersson

I det lilla gula uthuset på Strandvägen i Hjo hängde en trasig tenntermometer på väggen ovanför snickarbänken. Kalle, en nöjd kund, tyckte, att eftersom den var så gammal, passade den bra i Lucas…

Klicka här för att läsa hela »

Julen då ladugårdstomten inte fick sin gröt.

D.S.Sällström

Varmt ska det vara och tjockt. Nästan så att skeden står rakt upp i tallriken. Gjord av det finaste grynen du kan finna på Öland. Bara det bästa är gott nog. Han klev rakt in från snöstormen…

Klicka här för att läsa hela »

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren